بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
دولت با دست‌کاری متغییرهای بنیادی، بورس را قرمز کرد
در بازار قوانینی وجود داشته که به نفع دولت تغییر کرده و به واسطه آن پارامتر‌های قیمت گذاری نیز تغییر پیدا کرده است.
کد خبر : ۲۵۴۳۶۰

برخی قوانین بازار به نفع دولت تغییر کرده

محمد کمالی مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه کاردان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بازار افتاده نظیر اعمال مالیات، عدم تغییر فرمول نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی و کاهش نرخ ارز منجر به شوک بازار سرمایه شده است. همچنین به نظر می‌رسد شرکت‌ها امسال وضعیت نسبتا خوبی را داشتند، به طوری که می‌توان گفت تا به الان در حدود ۱۷ میلیارد دلار سود خالص را تجربه کردند.

کمالی ضمن تأکید بر اینکه دولت باید بازار را به عنوان نهادی مستقل به رسمیت بشناسد، گفت: اقدام دولت در جهت جبران کسری بودجه مانند وضع مالیات و قیمت گذاری دستوری، عملکرد مثبتی برای بازار سرمایه ندارد. همچنین تأمین گاز و برق وظیفه دولت بوده که این کار به شرکت‌ها محول شده و این در حالی است که بازار به حمایت پر قدرتی نیاز دارد.


بیشتر بخوانید: تصمیم‌گیری پشت درهای بسته، ممنوع


وی ادامه داد: البته اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته و سهامداران با دید منفی به آن نگاه می‌کنند که در این صورت طبیعتا تمایل به سرمایه گذاری کاهش می‌یابد. همچنین نمی‌توان بازار را با دست‌کاری قیمتی به تعادل رساند، چراکه در بازار قوانینی وجود داشته که به‌نفع دولت تغییر کرده و به واسطه آن پارامتر‌های قیمت‌گذاری نیز تغییر پیدا کرده است.

مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه کاردان اظهار کرد: در صورتی که دولت در بازار دخالت نکند، نرخ‌ها تحت تأثیر عرضه، تقاضا و قیمت‌های جهانی تعیین شود و همچنین قیمت‌ها منطقی باشد، بورس روند بهتری به خود خواهد گرفت. دستکاری فرمول‌ها و متغیر‌های بنیادی باعث می‌شود سودآوری شرکت‌ها تغییر کرده که در نهایت منجر به افزایش فشار فروش می‌شود.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با سیاست کاهش تورم، بسیاری از شرکت‌های ریالی اجازه افزایش نرخ نداشته و حاشیه سود آن‌ها بسته شده است. این عملکرد سودآوری شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و منجر به سنگین‌تر شدن سمت عرضه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
زنجیری بر پای بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زنجیری بر پای بورس

حذف دامنه نوسان معاملات به روش حراج تک قیمتی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان معاملات به روش حراج تک قیمتی

ارسال نظر