بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
عبدالمجید پور سعید مدیرعامل بانک ایران‌زمین؛

ایران‌زمین حامی تولید و اشتغال‌زایی مولد

ایران‌زمین حامی تولید و اشتغال‌زایی مولد
عبدالمجید پور سعید مدیرعامل بانک ایران‌زمین، با تأکید بر حمایت از تولید به‌عنوان راهی برای گذر از شرایط کنونی گفت: چندین سال است که تولید کشور با شرایط سخت دست‌وپنجه نرم می‌کند، به‌گونه‌ای که بسیاری از واحد‌های تولیدی امکان تولید را ازدست‌داده و یا با ظرفیت‌های پایین به ادامه مسیر می‌پردازند.
کد خبر : ۲۵۴۵۳۷

ایران‌زمین حامی تولید و اشتغال‌زایی مولد+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در حال حاضر مسئله اشتغال و دستیابی افراد به شغل موردنظر یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز‌های جوامع و از اهداف توسعه پایدار در اغلب کشور‌ها محسوب می‌شود. مطالعات مختلف گویای این حقیقت است که مؤلفه اشتغال دارای ۱۷کارکرد در جوامع بوده و نکته حائز اهمیت این است که از میان کارکرد‌های مطرح‌شده برای مقوله اشتغال، تنها دو مؤلفه افزایش تولید و کسب دستمزد جنبه اقتصادی داشته و سایر کارکرد‌های اشتغال وجوه و ابعاد غیراقتصادی را در برمی‌گیرند.

بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که بخش اعظم ناهنجاری‌های اجتماعی شناخته‌شده در سطح دنیا به مسئله بیکاری مرتبط است. ازاین‌رو لازم است به‌منظور رفع این معضل، سیاست‌گذاری‌های مناسبی جهت اشتغال‌زایی و بهره‌برداری کارآمد از منابع انسانی هر کشور صورت پذیرد.

نرخ سود بانکی آثار مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر شاخص‌های اقتصادی دارد. اغلب این تأثیرات در زیر چتر سیاست پولی تعریف می‌گردد و تعداد اندکی نیز محصول سیاست‌های مالی دولت است. همچنین سه شاخص تورم، اشتغال و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود که دولت‌ها باسیاست‌های پولی و مالی سعی در هدایت این سه شاخص به سمت دامنه مطلوب می‌نمایند.

در کشور‌های توسعه‌یافته که دارای بازار‌های پولی گسترده و توسعه‌یافته هستند، نرخ سود بانکی، توسط بانک مرکزی و از طریق عملیات بازار تعیین می‌شود. نرخ سود بانکی در حقیقت ابزار اجرای سیاست پولی نیست، بلکه به‌عنوان هدف میانی موردنظر قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که سیاست پولی انبساطی از طریق کاهش نرخ سود بانکی و از طریق عملیات بازار باز انجام می‌گیرد.

به‌منظور ایجاد راهکاری جایگزین برای تعیین نرخ سود بانکی از طریق بانک مرکزی توجه به دو راهکار اساسی ضرورت دارد. اول آنکه در اقتصاد ایران، نرخ سود بانکی به‌صورت دستوری از سوی مصوبات شورای عالی پول و اعتبار تعیین می‌شود و به نظر می‌رسد حساسیت چندانی به تغییرات محیط اقتصاد کلان ندارد؛ بنابراین بانک مرکزی برای اصلاح این ساختار و در جهت تأثیرگذاری در بهبود فضای کسب‌وکار و همچنین ایجاد اشتغال در فضای جامعه و کسب‌وکار باید به تغییرات اساسی در ساختار بازار‌های مالی همت گمارد.

راهکار دوم این است که؛ بانک مرکزی باید در قدم اول با حذف سود تسهیلات و سپرده‌ها تحت عقود مشارکتی و گسترش بازار بین بانکی در گام‌های بعدی منجر به همگرایی و وحدت در این زمینه‌ها گردد. درصورتی‌که فضای رقابتی بین بانک‌ها برقرار شود، می‌توان با گسترش ابزار‌های مالی جدید، تشکیل بازار ثانویه برای اوراق مشارکت و انجام عملیات باز و در نتیجه کنترل نرخ سود بانکی انتظار بهبود فضای اشتغال و کسب‌وکار را داشت.

عبدالمجید پور سعید مدیرعامل بانک ایران‌زمین، با تأکید بر حمایت از تولید به‌عنوان راهی برای گذر از شرایط کنونی گفت: چندین سال است که تولید کشور با شرایط سخت دست‌وپنجه نرم می‌کند، به‌طوری‌که بسیاری از واحد‌های تولیدی امکان تولید را ازدست‌داده‌اند و یا با ظرفیت‌های پایین به ادامه مسیر می‌پردازند.

پور سعید افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب که تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط‌شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند، در شرایط کنونی حمایت از تولید و تخصیص اعتبار به واحد‌های تولیدی می‌تواند نقش اساسی در پیشبرد اهداف کشور و گذر از شرایط کنونی داشته باشد.

مدیرعامل بانک ایران‌زمین با اشاره به نقش کلیدی بانک‌ها در گذر از شرایط کنونی اظهار داشت: انتظاری که از بانک‌ها به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تأمین مالی و اقتصادی می‌رود، قرار گرفتن در کنار تولید و تأمین بخش مهمی از اعتبار حوزه مولد کشور است و به نظر می‌رسد تنها راه گذر از شرایط فعلی حمایت از کالای داخلی توسط همه آحاد جامعه است. حوزه‌های اقتصادی باید سعی کنند با حمایت‌های درست، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و کنترل واردات چرخه‌ای تولید را به حرکت درآورده و مردم نیز در راستای حمایت از تولید محصولات داخلی را خریداری و حمایت کنند.

نکته‌ای که در پایان باید به آن توجه داشت این است که محور اصلی ما در بحث استقلال بانک مرکزی، پاک‌سازی اقتصاد از فعالیت‌های نامولد، فساد آمیز و سوداگری‌های بی‌ثبات کننده است. اگر محیط اقتصاد باثبات و آرام باشد و پاک دستی و مسئولیت‌پذیری وضعیت رایج اقتصاد باشد در آن صورت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، اعم از خصوصی و غیرخصوصی، درست عمل خواهند کرد و متغیر‌های اسمی دیگر موضوعیت مستقل نداشته و تنظیم متغیر‌های حقیقی کلیدی، امکان‌پذیر و آسان خواهد بود اما؛ قبل از تحقق این هدف، باید بدانیم رها کردن امور به اسم خصوصی‌سازی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و اتخاذ هرگونه سیاست مبتنی بر تناسب و قیاس‌های ساده به جای اصلاح امور، اقتصاد را به ورطه رکود، تورم و عدم تعادل‌های عمیق سوق می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر