بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷
پذیره نویسی اوراق مشارکت و گواهی سپرده سایر بانکها و توسعه بازار از برنامه های آتی فرابورس به حساب می آید.
کد خبر : ۲۵۴۵۶

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس مصطفی امیدقائمی مدیرعامل اینشرکت که در یک نشست خبری به مناسبت عرضه بیمه دی شرکت کرده بود با اعلام این خبربه تشریح برنامه های جدید شرکت فرابورس پرداخت.

وی با اشاره به عرضه بیمه دی گفت: بیش از 7میلیون و سهم این بیمه از طریق 21 شرکت کارگزاری عرضه می شود و با وجود آنکه این شرکت شرایط فرابورس را در ارتباط باتعداد سهام شناور آزاد احراز کرده بود5.2 درصد از سهام آن از طریق سهامداران عمده عرضه شد.

امیدقائمی میزان سهم شناور هر شرکت متقاضی پذیرش در فرابورس را 10درصد عنوان و اعلام کرد که شرکتهای بیمه دی و مرجان کار نیز واجد این شرایط هستند.

وی در خصوص پذیره نویسی گواهی های سپرده بانکی گفت: تاکنون 30 درصد گواهی بانک کشاورزی پذیره نویسی شده است و استقبال از آن خوب بوده است.

مدیرعامل فرابورس ایران مزایای پذیره نویسی و عرضه گواهی های سپرده بانکی از طریق شبکه فرابورس راجذب منابع خارج از سیستم بانکی و عدم جابجایی سپرده های داخلی بانکها برای خرید این اوراق و امکان سوددهی بالاتر به خریداران و فروشندگان عنوان کرد و ادامه داد: در فرابورس گواهی سپرده به نرخ بانک به فروش می رسد و اگر متقاضی به نرخ بالاتر وجود داشته باشد امکان معامله فراهم است و هر دو طرف امیدوار می شوند. و در حالیکه بازخرید این اوراق در بانکها 4.98 درصد بهای اوراق است در فرابورس اوراق با 5.1درصد نرخ معامله شده است.

امیدقائمی از برنامه های آتی این شرکت برای پذیره نویسی و پذیرش گواهی سپرده سایر بانکها خبر داد و گفت: درخواستهایی در این خصوص مطرح شده است و ما در نظر داریم گواهی هایی را که مهلت زیادی تا سررسید آنها مانده است پذیرش کنیم.

وی درخصوص عرضه سهام باشگاه های ورزشی از طریق فرابورس گفت: عرضه سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس بستگی به نظر سازمان تربیت بدنی دارد و پیشنهاداتیهم به سازمان تربیت بدنی ارائه شده است. برای این باشگاه ها بایستی در ابتدا خط تجاری سودآوری که درامدهای پایدار داشته باشد تعریف تا امکان بررسی پذیرش آنها در فرابورس فراهم شود. ضمن آنکه هرباشگاهی که سودآور و شرایط مناسبی داشته باشد می تواند در فرابورس پذیرفته شود.

امیدقائمی همچنین با اشاره به اینکه اغلب بانکهای کشور شرایط پذیرش در بورس را دارند تصریح کرد: انجام هر نوع معامله در قالبOTCخارج از فرابورس ایران ممنوع است و سازمان بورس در این زمینه برخورد قانونی خواهد کرد. شبکه معاملاتی سازمان گسترش هم که پیش از این در این زمینه فعال بود تبدیل به تالار اختصاصی دو شرکت کارگزاراری دارای مجوز فرابورس شده است.

وی در پایان از جلسه آتی هیات عالی واگذاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در روش های واگذاری شرکتهای دولتی ، بورس یکی از روشهاست و شرکتهای بورس اوراق بهادار و فرابورس تحت نظارت سازمان بورس هستند در این جلسه قرار است واگذاری از طریق فرابورس جز روش های واگذاری در نظر گرفته شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر