بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر : ۲۵۴۶۱۳
نویسنده :
زینب کیشانی _ کارشناس حوزه فناوری بلاکچین

بیت کوین در عرصه جهانی

به گزارش بورس نیوز، مهمترین مساله پیش رو، تاثیر ناشی از این جنگ روانی بر فضای سهام شرکت‌های بین المللی، طلا، ارز‌های دیجیتال و تمامی بازار‌های مالی است.

ارز‌های دیجیتال به عاملی تعیین کننده در تنش‌های شرق اوکراین تبدیل شده اند. تحرکات روسیه در مرز اکراین به بالاترین حد خود در روز‌های اخیر رسیده است؛ بعد از امریکا، کشور‌های انگلیس، ژاپن و کره جنوبی نیز خواستار خروج شهروندان خود از اوکراین شدند.

تقاضا برای دارایی‌های امن مثل طلا افزایش داشت وشاخص دلار تقویت شد که در نتیجه آن بازار‌های ریسکی تحت فشار قرار گرفتند و بیتکوین دربازه ریزشی قرار گرفته، وزیر محدوده مقاومتی ۴۵۰۰۰ دلار در حال خرید وفروش هست. در عوض، ارز‌های فیات مانند دلار و یورو به دلیل ماهیت نقدینگی آن‌ها با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.

نفت برنت به بیش از ۹۵ دلار رسید. با رشد تقاضا برای اوراق قرضه خزانه داری امریکا نرخ بازدهی این اوراق ریزش کرد و انس جهانی به عنوان برنده افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، رشد را تجربه کرده است.

بیت کوین در عرصه جهانی

نموادر بالا میزان همبستگی (کرولیشن) بیتکوین با شاخص طلا، نزدک و S&P ۵۰۰ را نشان می‌دهد. بیت کوین به شدت مانند یک دارایی باریسک بالا عمل کرده و همبستگی بالایی با شاخص نزدک و S&P ۵۰۰ داشته است شاخص سهام به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته، ۰.۵۹ و تا پایان ژانویه جهش کرده است از سوی دیگر، همبستگی بیت کوین با طلای امن از مارس ۲۰۲۱ تا کنون منفی بوده است.

سوال اینجاست که هزینه درگیری، تامین غذا، تسلیحات و حتی پهپاد‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دو طرف دعوا یعنی روسیه واکراین قرار دارد راکه چه کسی پرداخت می‌کند؟

موسسه «الیپتیک» که در زمینه رهگیری مصادیق مجرمانه در فضای رمزارز‌ها فعالیت می‌کند، با انتشار گزارشی جنجالی مدعی شد که با رواج یافتن بیت کوین در اوکراین و مسیر قانونی سازی استفاده از این ارز دیجیتال، بسیاری از هزینه‌های مربوط به تامین مالی نیرو‌های غیر دولتی درگیر در استان‌های لوهانسک و دونتسک به صورت بیت کوین و از خارج از اوکراین تامین می‌شود.

این نشریه همچنین انگشت اتهام خود در این میان را به سمت نیرو‌های طرفدار روسیه گرفته و معتقد است این گروه ها، از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی مانند پهپاد‌ها و حتی اپلیکیشن‌های تشخیص چهره برای تمییز نیرو‌های واقعی روسی از جاسوس‌های دولت اوکراین استفاده می‌کنند که هزینه تامین این تجهیزات تماما به شکل بیت کوین و سایر رمز ارز‌ها از بیرون از خارک اوکراین به کیف پول‌های رمز ارزی این گروه‌ها واریز می‌شود.

به گفته این موسسه، با توجه به قطه حساب‌های بانکی گروه‌های طرفدار روسیه در اوکراین، استفاده از بیت کوین برای تامین هزینه‌های آن‌ها علاوه بر قابلیت انجام تراکنش‌های سریعتر و راحت تر، امنیت آن‌ها در برابر مسدود سازی احتمالی و رهگیری توسط بانک‌های اوکراینی تامین می‌کند.

الیپتیک در این خصوص نوشت: ارز‌های دیجیتال مخصوصاً برای جذب سرمایه بین‌المللی مناسب هستند، زیرا به مرز‌های ملی محدود نبوده و در برابر سانسور‌های دولتی مقاوم هستند - هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتواند معاملات را عنوان مثال در پاسخ به تحریم‌ها مسدود کند.

بنا بر ادعای الیپتیک، گروه‌های جدایی طلب اوکراینی اکنون حدود ۵۷۰ هزار دلار منابع ارزی دیجیتال در اختیار دارند که بخش مهمی از آن را سال گذشته دریافت کردند.

این موسسه تحقیقاتی همچنین برای اثبات ادعای خود عنوان کرد که گروهی به نام CBA که از سال ۲۰۱۸ آغاز به پذیرش ارز‌های دیجیتال کرده، تجهیزات نظامی، پزشکی و دیگر اقلام مورد نیاز خود با استفاده از ارز‌های دیجیتال تامین می‌کند و تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰۰ هزار دلار مبالغ اهدایی خارجی جمع آوری کرده است.

همچنین گروه دیگری به نام اتحاد سایبری اوکراین طی سال گذشته، ۱۰۰ هزار دلار کمک‌های خارجی با استفاده از ارز‌های بیت کوین، لایتکوین و استیبل کوین‌ها دریافت کرده که دریافت ارز‌های دیجیتال از سوی این گروه، از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. به گفته این موسسه، این کمک‌های اهدایی از کیف پول‌های مستقر در بیش از ۴۰ کشور جهان به حساب این کروه‌ها واریز شده و طبیعتا مالک این کیف پول‌ها نیز مشخص نیستند.

بین بیت کوین و طلا، حالت جایگزینی شکل گرفته است. یعنی هر زمان شرایط اقتصادی به سمت ثبات پیش رود، رغبت به سرمایه گذاری روی بیت کوین افزایش یافته و هر زمان شرایط اقتصادی، با تنش هایی همچون احتمال بروز جنگ یا افزایش تورم و..‌. همراه باشد، سرمایه گذاران به سمت طلا متمایل می شوند.

در حال حاضر که جنگ بین اوکراین و روسیه شکل گرفته، اوکراین در پرداخت های بین المللی خود از بیت کوین استفاده می کند که این اقدام در شرایط کنونی می تواند مزیت نسبی بیت کوین نسبت به طلا باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی بازدید مسئولین ذوب آهن اصفهان از شرکت زغال سنگ کرمان مطرح شد:

افزایش سهم زغال سنگ کرمان در تامین نیاز ذوب آهن اصفهان

نگاهی به مجمع عادی سالیانه شرکت ذوب روی اصفهان؛

خرید معدن سرب و روی و زغالسنگ، در اولویت برنامه های "فروی"

ارسال نظر