بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انحصاری بنام "معاملات الگوریتمی" در بورس

انحصاری بنام
اگر قصد تغییر دامنه نوسان یا حذف به حجم مبنا و... را داریم، انجام معاملات الگوریتمی و به تبع آن، افزایش حجم معاملات، زمینه را برای حذف محدودیت های بازار سرمایه فراهم خواهد کرد.
کد خبر : ۲۵۴۶۱۷

انحصاری بنام

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از انتقادات این روزهای فعالان بازار سرمایه معاملات الگوریتمی است. برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند معاملات الگوریتمی موجب تغییر روند قیمتی در برخی سهم ها شده و شرایط را برای فعالیت معامله گران دشوار کرده است.

پیمان حدادی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگر در بازار سرمایه ما، امکان یا ابزار خاصی وجود دارد، باید تمام فعالان بازار سرمایه حق دسترسی به این ابزار را داشته باشند و از آن استفاده کنند. معاملات الگوریتمی هم شرایط مشابهی دارند و معتقدم اگر قرار است معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه انجام شود، باید تمام فعالان بازار سرمایه امکان استفاده از معاملات الگوریتمی را داشته باشند و انتقاد فعالان بازار سرمایه در این زمینه کاملاً به جا است.

وی افزود: به رغم این انتقادات، معتقدم معاملات الگوریتمی موجب تغییر روند بازار یا کنترل بازار سرمایه نمی شود. وضعیت قیمتی سهم ها کاملا وابسته به عرضه و تقاضا است و اگر مشاهده می کنیم رنگ سبز در برخی نمادها، ثبات چندانی ندارد و به سرعت معاملات به سمت منفی گرایش پیدا می‌کند، ناشی از ضعف تقاضا در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مجموع معتقدم انجام معاملات الگوریتمی به نفع بازار سرمایه ماست، چرا که موجب افزایش حجم معاملات و عمق بخشیدن به معاملات بازار سرمایه می شود؛ اما این صحیح نیست که برخی از فعالان بازار سرمایه امکان استفاده از معاملات الگوریتمی را داشته باشد و بسیاری دیگر از فعالان بازار به خصوص حقیقی‌ها، امکان دسترسی به این ابزار را نداشته باشند.

وی افزود: انحصار در هیچ زمینه‌ای قابل قبول نیست و در حوزه معاملات الگوریتمی هم باید این انحصار برچیده شود. اینکه شرکت‌های OMS تا چه حد امکان و توان پشتیبانی از معاملات الگوریتمی برای تمامی فعالان بازار سرمایه را دارند، یک بحث فنی است که باید متخصصان حوزه در این مورد اظهار نظر کنند.

حدادی با اشاره به اینکه بازار نباید از رونق، خالی شود، تاکید کرد: معتقدم اگر شرایطی فراهم شود که تمام فعالان بازار سرمایه امکان انجام معاملات به صورت الگوریتم را داشته باشند، معاملات بازار رونق خواهد گرفت و اتفاقاً اگر قصد تغییر دامنه نوسان یا حذف به حجم مبنا و... را داریم، انجام معاملات الگوریتمی و به تبع آن، افزایش حجم معاملات، زمینه را برای حذف محدودیت های بازار سرمایه فراهم خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مادامی که انحصار در مورد معاملات الگوریتمی وجود داشته باشد و فقط عده ای خاص به آن دسترسی داشته باشند، این انتقاد که معاملات الگوریتمی موجب تغییر روند سهم شده مطرح خواهد بود و گریزی از آن نیست.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که اگر تمامی فعالان بازار سرمایه امکان استفاده از معاملات الگوریتمی را داشته باشند، اگر مثلاً عده ای در معاملات الگوریتمی اینطور تعریف کرده باشند که سهمی را در قیمت A بفروشند، عده ای هم احتمالاً خرید سهم در همان قیمت را تعریف کرده اند و بازار روان تری خواهیم داشت و ضمنا این شائبه که معاملات الگوریتمی مانع رشد قیمتی سهم ها میشود، برطرف خواهد شد.

حدادی در پایان خاطرنشان کرد: با این تفاسیر باید گفت انجام معاملات به صورت الگوریتمی برای بازار سرمایه ما اتفاق خوشایندی است، مشروط بر آنکه تمام فعالان بازار سرمایه امکان انجام به معاملات الگوریتمی را داشته باشند. چنین اتفاقی قطعاً انقلابی در بازار سرمایه ما خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وقتی دیواری کوتاه‌تر از الگوریتم نیست!
مدیر واحد الگوریتمی شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وقتی دیواری کوتاه‌تر از الگوریتم نیست!

خنجر خودی بر قلب بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خنجر خودی بر قلب بازار سرمایه

معاملات الگوریتمی، فرصت است یا تهدید
مدیر محصول شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

معاملات الگوریتمی، فرصت است یا تهدید

ارسال نظر