بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

حباب حداقل ۲۰ درصدی قیمت مسکن، می شکند!

حباب حداقل ۲۰ درصدی قیمت مسکن، می شکند!
امکان احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال وجود دارد؛ چرا که ظرفیت های بالقوه ای در اختیار داریم که در صورت مدیریت صحیح، می‌توان آن‌ها را بالفعل کرد.
کد خبر : ۲۵۴۸۴۶

حباب حداقل ۲۰ درصدی قیمت مسکن، می شکند!

به گزارش بورس نیوز، در ۳ سال گذشته بازار مسکن رشد قیمت قابل توجهی تجربه کرده است. این افزایش قیمت ها علاوه بر آن که بازارهای موازی را تحت تاثیر قرار داده، برای متقاضیان مسکن هم مشکلاتی ایجاد کرده است. حالا با توجه به تقویت احتمال احیای برجام و رفع تحریم ها، انتظار می‌رود بازار مسکن هم به رویدادهای سیاسی و اقتصادی کلان کشور واکنش نشان دهد.

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن بیان کرد: به رغم آنکه بازار مسکن بازار مقاومی بوده و تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بر سایر حوزه‌ها در این بازار نسبت به بازار ارز و طلا، زمان‌بر است؛ چرا که بازار ارز و طلا از کوچکترین اتفاقات در عرصه داخلی و بین‌المللی تاثیر می پذیرند و واکنش نشان می دهند؛ اما با توجه به آن که چند سالی است از مناقشات بین المللی و تحریم ها آسیب دیده ایم، قطعاً احیای برجام و رفع تحریم ها می‌تواند هم روی اقتصاد کشور هم روی بازار مسکن تاثیر بگذارد و حباب غیر متعارفی که در بازار مسکن تشکیل شده، شکسته شود. البته نباید انتظار داشت قیمت مسکن به کمتر از ارزش واقعی و ذاتی آن برسد.

این کارشناس بازار مسکن اضافه کرد: حباب قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به حدود ۲۰ درصد می رسد و در شهرهای کوچکتر، این حباب قیمتی کمتر است. البته بعضی حباب املاک لوکس به ۲۵ تا ۳۰ درصد هم می رسد. قاعدتاً احیای برجام و رفع تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی بر متعادل شدن و متعارف تر شدن قیمت‌ها در بازار املاک تاثیرگذار خواهد بود. در هر حال حباب قیمت مسکن قابلیت شکستن دارد و معتقدم خبر توافق به تنهایی آثار روانی مثبتی بر بازار مسکن برجای خواهد گذاشت.

عقبایی در ادامه در رابطه با راهکارهای کاهش قیمت مسکن اظهار کرد: دولت در ابتدای فعالیت خود از طرح احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال خبر داد. در نظر داشته باشید که امکان احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال وجود دارد؛ چرا که ظرفیت های بالقوه ای در اختیار داریم که در صورت مدیریت صحیح، می‌توان آن‌ها را بالفعل کرد. هم به میزان کافی زمین در کشور ما وجود دارد که فقط باید هماهنگی های لازم برای واگذاری این زمین ها جهت اجرای این طرح صورت بگیرد و هم در حوزه تولید مصالح ساختمانی در حدی هستیم که حتی مصالح لوکس ساختمانی تولیدی در کشور ما هم امکان رقابت با محصولات خارجی را دارد و صادرات قابل توجهی هم داریم.

وی اضافه کرد: در حوزه نیروی انسانی هم کمبودی وجود ندارد. تنها چالش این حوزه، ناهماهنگی ها و برخی سوء مدیریت هاست. امیدوارم در دولت فعلی با مدیریت صحیح بتوان این طرح را به مرحله اجرا رساند. البته اجرای چنین کاری زمان بر بوده و نیاز به مطالعات و برنامه ریزی ها و فراهم کردن زیرساخت‌هایی دارد که دولت می‌تواند تا سال ۱۴۰۱، فرآیند تحقیق و مطالعه روی این طرح را به نتیجه رسانده و بعد از آن استارت اجرای این طرح را بزند و در نهایت در یک بازه ۲۴ الی ۳۶ ماهه به تعهدات خود در حوزه مسکن عمل کند.

عقبایی گفت: قاعدتاً این طرح دولت می‌تواند تاثیر با اهمیتی در واقعی تر شدن قیمت مسکن و همچنین اجاره بهای مسکن داشته باشد و در مجموع توازن و تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کند. البته در کنار اجرای این طرح، باید سیاست‌های پولی و بانکی هم اصلاح شود تا بتوانیم منابع لازم را برای تولید مسکن هم به انبوه سازان و هم متقاضیان واقعی خرید مسکن اختصاص دهیم. این تزریق پول نباید به گونه‌ای صورت بگیرد که تورم زا باشد و تسهیلات، باید به افرادی اختصاص پیدا کند که متقاضی واقعی خرید مسکن هستند.

وی خاطرنشان کرد: کما اینکه در همه جای دنیا هم تسهیلاتی به خریداران مسکن اعطا می گردد. اجرای چنین طرحی قطعاً زمان بر است، اما به هر حال دولت حدود ۳.۵ سال برای به سرانجام رساندن این طرح زمان دارد و اگر به خوبی مسائل مدیریت شود، قطعاً این طرح قابلیت اجرا خواهد داشت.

عقبایی در خاتمه تصریح کرد: به تعدیل قیمت مسکن (چه توافقی صورت بگیرد و چه توافقی صورت نگیرد)، خوشبین هستم؛ چرا که در این مدت قیمت مسکن آنقدر غیر متعارف افزایش داشته که با قدرت خرید مردم سازگار نیست!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اراده‌ای برای سبز شدن "بورس" نیست

ارسال نظر