بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
جایگاه ایران به هاب گازی منطقه با سواپ گاز قطر ارتقا می یابد
تا زمان اعمال سیاست‌های صحیح در عرضه انرژی داخل کشور و اصلاح الگوی مصرف گاز، ضروری است ایران از فرصت سوآپ و یا ترانزیت گاز قطر به مقصد همسایگان با هدف ارتقای جایگاه خود به هاب گازی منطقه بهره‌مند شود.
کد خبر : ۲۵۴۹۷۱

ایران و قطر+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به‌منظور تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی و در عین حال حضور در ششمین نشست سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قالب سفری ۲ روزه راهی دوحه پایتخت کشور قطر شده است، پیش از این سیدابراهیم رئیسی به کشور روسیه هم سفر کرده بود.



بررسی مقاصد سفر رئیس جمهور کشور نشان می‌دهد که تجارت گاز از جمله موضوعات محوری است که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است، زیرا روسیه و قطر به ترتیب نخستین و سومین دارندگان بزرگ گاز دنیا هستند. انعقاد قرارداد گازی با ترکمنستان و احیای روابط اقتصادی با این کشور به عنوان چهارمین دارنده گاز دنیا نیز اهمیت دیپلماسی گازی در دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

در حال حاضر ذخایر اثبات شده گازی کشور قطر ۲۴.۷ تریلیون مترمکعب گزارش شده است و این کشور بعد از روسیه و ایران در جایگاه سوم از لحاظ ذخایر گازی در جهان قرار دارد. میدان گازی اصلی قطر در شمال این کشور به نام «گنبدشمالی» با «پارس‌جنوبی» ایران مشترک بوده، ولی اغلب ذخایر گازی این میدان عظیم متعلق به قطر است.

با توجه به جمعیت ۳ میلیون نفری قطر و تقاضای پایین مصرف داخلی در این کشور، بیش از ۶۰ درصد از تولید گاز طبیعی قطر صادر می‌شود. گاز طبیعی قطر بخش بزرگی از عرضه جهانی LNG را شامل می‌شود، به‌طوری که ۲۰ درصد از صادرات گاز LNG توسط قطر پوشش داده شده است. از جمله مقاصد صادرات LNG قطر می‌توان به کشور‌های هندوستان، کره جنوبی، ژاپن، چین، پاکستان، انگلستان و کویت اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قطر در نظر دارد طی فرآیند توسعه میادین گازی در سال‌های پیش‌رو، ظرفیت صادراتی گاز خود را افزایش دهد، ضمن آنکه تعدادی از قرارداد‌های مهم گازی این کشور در سال‌های بین ۲۰۲۱-۲۰۲۵ نیز منقضی خواهد شد.

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «مقایسه صادرات گاز به روش خط لوله و ال. ان. جی»، صادرات LNG عمدتاً برای مسافت‌های بالای ۶ هزار کیلومتر توجیه اقتصادی دارد و سناریوی اقتصادی برای صادرات گاز در مسافت‌های کمتر از ۶ هزار کیلومتر، صادرات از طریق خط لوله است.

با این وجود قطر گاز خود را در مسافت‌های کوتاه به کشور‌های منطقه از جمله همسایه‌های ایران نیز به صورت LNG صادر می‌کند. در نتیجه فرصت همکاری بین ایران و کشور‌های منطقه فراهم است تا گاز قطر در مسیر خط لوله از ایران به‌صورت سوآپ و یا ترانزیت صادر شود. در این صورت علاوه بر ایجاد حاشیه اطمینان در تامین گاز داخلی، روابط تجاری ایران با قطر و سایر کشور‌های واردکننده گاز قطر نیز تقویت خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر