بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مزایای طلایی رفع تحریم‌ها برای صنایع صادرات‌محور

مزایای طلایی رفع تحریم‌ها برای صنایع صادرات‌محور
دولت و سیاست گذاران اقتصادی، برنامه‌ای برای کاهش بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار ندارند.
کد خبر : ۲۵۴۹۷۷

مزایای طلایی رفع تحریم ها برای صنایع صادرات محور

به گزارش بورس نیوز، تقویت احتمال رفع تحریم ها، بازار ارز را در سراشیبی قرار داده و دلار در کانال ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. بازار سرمایه نیز تحت تاثیر کاهش نرخ ارز و توافق احتمالی قرار دارد و در حالی که برخی صنایع بزرگ کامودیتی محور، منفی معامله می شوند، سهم های خودرویی و بانکی رنگ سبز به تن کرده اند.

مصطفی امید قائمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که حتی دولت هم در پیش‌بینی‌های خود دلار را ۲۳۰۰۰ تومان لحاظ کرده و تمامی تحلیل گران هم روی این موضوع اتفاق نظر دارند که نرخ دلار حداکثر افت ۱۰ الی ۱۵ درصدی خواهد داشت.

این فعال بورس ادامه داد: در صورت رفع تحریم‌های بانکی و برقراری سوییفت؛ آزادسازی ذخایر ارزی بلوکه شده و نیز واردات برخی کالاها و ماشین آلاتی که در این مدت به کشور ما وارد نشده، حتما بازار ارز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و باید دید دولت چه برنامه‌ای را برای مدیریت بازار ارز خواهد داشت. اما در مجموع به نظر می‌رسد دولت و سیاست گذاران اقتصادی، برنامه‌ای برای کاهش بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار ندارند.

مزایای طلایی رفع تحریم ها برای صنایع صادرات محور

وی افزود: به هر حال ممکن است تحت تأثیر جو روانی در کوتاه مدت، نرخ ارز کاهش پیدا کرده و بازار سرمایه هم به سهم هایی که درآمدهای صادراتی و ارزی دارند روی خوش نشان ندهد، اما معتقدم رفع تحریم ها در واقعیت، روی عملیات شرکت ها و صنایع کامودیتی محور و صادرات محور نه تنها اثر منفی ندارد، بلکه اثر مثبت هم خواهد داشت. فراموش نکنید که رفع تحریم‌ها، هزینه‌های حمل و نقل صنایع صادرات محور را به شدت کاهش خواهد داد. ضمن اینکه برخی هزینه هایی که صنایع صادرات محور ما به سبب تحریم ها متحمل می شدند (از جمله هزینه نقل و انتقال ارز)، در نتیجه رفع تحریم ها کاهش خواهد یافت. علاوه بر اینکه صنایع صادرات محور ما امکان فروش محصول خود با قیمت بالاتر را خواهند داشت و تخفیف هایی که در حال حاضر به سبب تحریم ها به مشتریان صادراتی داده می‌شود، حذف خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: شرکت های بزرگ صادرات محور در کشور ما، بعد از رفع تحریم ها امکان معامله و فروش محصول خود به مشتریان معتبرتر را خواهند داشت و این موضوع هم در رشد درآمدهای صادراتی اثر مثبتی بر جای خواهد گذاشت. در شرایط فعلی اکثر شرکت‌های پتروشیمی ما به سبب احتیاط بیشتر در فضای تحریمی، محصول خود را به صورت نقدی در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسانند و به خاطر همین موضوع، ناچار به ارائه تخفیف‌های قابل توجهی هستند؛ اما با رفع تحریم ها و همکاری با مشتریان معتبرتر، می‌توان از مکانیزم LC بانکی خارجی هم استفاده کرد. این اتفاقات اثر مطلوبی بر سودآوری صنایع صادرات محور بالاخص صنایع نفتی و پتروشیمی خواهد داشت.

امیدقائمی افزود: رفع تحریم‌ها نرخ محصولات پتروشیمی (مایع و گازی) را در بازارهای صادراتی حداقل ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش خواهد داد. ضمن اینکه در صورت رفع تحریم‌ها، بابی برای فروش محصولات پتروشیمی یا نفتی به صورت LC خارجی و تامین مالی از طریق فاینانس برای این شرکت ها گشوده خواهد شد و صنایع بزرگ تولیدی ما امکان تامین مالی ارزان قیمت و بلند مدت را خواهند داشت. این اتفاق فرصتی برای سرمایه گذاری های جدید در صنایع خواهد بود.

وی در توصیه به سهامداران گفت: رفع تحریم‌ها قطعاً فرصت بزرگی برای صنایع صادرات محور ما خواهد بود. حتی اگر نرخ ارز در کوتاه مدت کاهش داشته باشد، باز هم مزایای رفع تحریم، موجب رشد سودآوری این شرکت ها خواهد شد. بنابراین شاید واکنش روانی منفی بازار به این صنایع فرصتی برای خرید باشد.

امیدقائمی در پایان تاکید کرد: به سهامداران توصیه می شود در این مقطع با نگاه بلندمدت و صبورانه تری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و تحت تاثیر جو روانی کوتاه‌مدت بازار سرمایه قرار نگیرند. شاید در کوتاه مدت یک نوسان منفی در بازار ارز و برخی سهم های بازار سرمایه داشته باشیم، اما در میان مدت و بلندمدت قطعاً سهامداران بنگاه های بزرگ اقتصادی منتفع خواهند شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرخابی‌ها، شمشیر دو لبه بازار سرمایه
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

سرخابی‌ها، شمشیر دو لبه بازار سرمایه

بازار سرمایه در تشویش وضعیت برجام و دلار
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

بازار سرمایه در تشویش وضعیت برجام و دلار

نایب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" جورکش بانک‌ها در تامین مالی پروژه‌ها

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی

ارسال نظر