بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

بحران نفت و غلات؛ تاثیرگذاری بر بورس ایران

بحران نفت و غلات؛ تاثیرگذاری بر بورس ایران
با توجه شرایط به نظر می‌رسد اگر ایران به برجام برگردد، حداقل می‌تواند بخشی از فروش نفت را انجام داده و پول‌های بلوکه شده خود را آزاد کند.
کد خبر : ۲۵۵۳۱۰

آمریکا به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت

امیرعباس کریم زاده کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو با بورس نیوز، با اشاره به اوج‌گیری جنگ اوکراین و روسیه و رشد کامودیتی‌ها بیان کرد: این جنگ می‌تواند در سرنوشت ایران تاثیرگذار واقع شود حتی در بخش برجام.   در همین راستا آمریکا زمان محدودی را مشخص کرده تا ایران موضع خود را برای برگشت به برجام مشخص کند. در واقع آمریکا قصد دارد با استفاده از این فرصت، از صعود قیمت جهانی نفت جلوگیری کند.

کریم زاده در خصوص احتمال احیای برجام اظهار کرد: در صورتی که توافقات به نتیجه برسد، ایران نفت خود را وارد بازار جهانی کرده و در نتیجه از افزایش نفت جلوگیری می‌شود. در حال حاضر از تصمیم گیری‌های دو طرف هنوز خبر قطعی وجود ندارد؛ اما با توجه شرایط به نظر می‌رسد اگر ایران به برجام برگردد، حداقل می‌تواند بخشی از فروش نفت را انجام داده و پول‌های بلوکه شده خود را آزاد کند.


بیشتر بخوانید: نفت ۳ رقمی، آب روی آتش تامین‌مالی دولت!


وی ادامه داد: در نهایت فروش اوراق که در بازار سرمایه منبعی برای تامین مالی بوده، کاهش پیدا کرده و همچنین بورس به سمت خرید سهم‌ها با P/E جذاب در محدوده ۳ الی ۴ می‌رود که این عوامل می‌توانند برای بازار کمک مضاعفی باشد. البته در این صورت هزینه‌های ناشی از تحریم کاهش پیدا کرده که منجر به افزایش سودآوری و حاشیه سود شرکت‌ها خواهد شد.

این کارشناس بازار در رابطه با احتمال لغو نشدن تحریم‌ها گفت: در صورتی که ایران برجام را قبول نکند، به واسطه روابط دیپلماتیکی خود با روسیه به سمت جانبداری از این کشور برود، در نهایت اقتصاد آسیب بیشتری می‌بیند. چرا که در این صورت نرخ دلار رشد کرده و بازار به سمت خرید سهم‌های دلاری می‌رود؛ بنابراین باید دید دولتمردان در این حوزه چه تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد.

آمریکا به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از منابع مهم تولید گندم در جهان اوکراین بوده که به دلیل شرایط موجود تقاضای غلات در بازار جهانی افزایش پیدا کرده است. از طرفی در چند روز اخیر قیمت اوره رشد ۲۰۰ دلاری را تجربه کرده و به واسطه همین اتفاق، شاهد افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی اوره‌ای در بازار هستیم.

کریم زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر اروپا تحریم‌های بیشتری در برابر روسیه انجام دهد، احتمالا قیمت گاز در روسیه افزایش می‌یابد که این اتفاق می‌تواند در میان مدت به شرکت‌های پتروشیمی کشور فشار وارد کند. چرا که فرمول نرخ گذاری ایران در این زمینه حدود یک چهارم کشور‌های اروپایی بوده؛ اما در هر صورت موضع ایران در برجام از سایر عوامل مهم‌تر است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین
در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح شد:

کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین

آیا جایگزینی برای واردات دانه‌های روغنی از اوکراین هست
دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا جایگزینی برای واردات دانه‌های روغنی از اوکراین هست

خوش‌بینی مفرط به توافق، عارضه بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خوش‌بینی مفرط به توافق، عارضه بازار سرمایه

برگ برنده بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برگ برنده بازار سرمایه

ارسال نظر