بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌گو با بورس نیوز تشریح کرد:

اشتباهات استراتژیک معامله‌گران

اشتباهات استراتژیک معامله‌گران
یکی از استراتژی های معامله گری این است که معامله گران اگر در دو بازار متوالی متحمل ضرر و زیان شدند، فعالیت خود را متوقف کنند.
کد خبر : ۲۵۵۴۱۱

اشتباهات استراتژیک معامله گران

به گزارش بورس نیوز، تعدادی از سرمایه‌گذاران در کشور ما، به قولی صاحبان نقدینگی سرگردان هستند و هر از چندگاهی به سمت بازاری کوچ می کنند تا شاید بازدهی بالاتری کسب کند.

اگر چه برخی از این افراد سودهای خوبی هم نصیبشان شده، اما برخی دیگر به دلیل عدم شناخت کافی این بازارها و ورود و خروج بدموقع، متحمل ضرر و زیان شده اند. اینجاست که اساتید و تحلیلگران معتقدند "نداشتن یک پلن معامله گری، اشتباه استراتژیک سرمایه گذاران است".

رضا زنگنه کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: برای داشتن یک پلن معامله گری، ۳ رکن اهداف شخصی، فوانین عمومی، و سیستم معاملاتی شامل استراتژی معاملاتی و مدیریت ریسک باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در این سیستم معاملاتی، اولین نکته ای که باید بررسی شود مکانیزم انتخاب بازار در سطح کلان و در سطح پایین‌تر بررسی نماد است. برای بررسی یک بازار در سطح کلان گاهی آن بازار با خودش مقایسه می شود.

زنگنه افزود: به عنوان مثال قبل از سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، بازار فارکس را با خودش مقایسه می‌کنیم و به تحلیل آن می پردازیم و بر اساس استراتژی معاملاتی و بازده مورد انتظار، بخشی از پرتفوی را به آن اختصاص می دهیم.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که خیلی از سرمایه‌گذاران پلن معاملاتی صحیح ندارند و در زمان سرمایه گذاری در بازار سرمایه ادعا دارند نگاه بلندمدت به این بازار داشته و قصد دارد سرمایه خود را در داخل کشور سرمایه گذاری کنند. بازار سرمایه ما، بازاری یک طرفه است که در صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت به احتمال زیاد بازدهی مناسبی نصیب سرمایه گذاران خواهد شد.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: حال اگر همین سرمایه‌گذاران ناگهان و بدون شناخت کافی، بخشی از سبد سرمایه گذاری های خود را به بازار فارکس یا کریپتوکارنسی ها اختصاص دهند، احتمالاً متحمل ضرر و زیان و مشکلاتی خواهند شد. چرا که بازار فارکس، بازاری کاملاً متفاوت از بازار سرمایه ما است.

زنگنه گفت: معمولاً معامله‌گرانی که فقط به فکر کسب بازدهی هستند و بازارها را یک طرفه می‌بینند، سراسیمه و هیجانی و بدون تحلیل کافی، از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. اینکه معامله‌گران، پرتفویی متشکل از چند بازار مختلف داشته باشند یا هر از چند گاهی به بهانه کسب سود بالاتر، از بازاری راهی بازار دیگری شوند نشان دهنده حرفه‌ای بودن معامله‌گران نیست. ثابت قدم بودن یکی از ویژگی های یک معامله گر موفق است. در نظر داشته باشید که برای داشتن اکثر مشاغل نیاز به سال ها دانش و تجربه است. به عنوان مثال کسی که در رشته پزشکی تحصیل کرده و در این حرفه شروع به کار کرده، با گذشت زمان پزشک موفق تر و با تجربه تری خواهد بود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری هم حرفه ای است که نیاز به کسب دانش و تجربه کافی دارد و فقط آماتور ها بدون داشتن یک پلن معاملاتی و شناخت کافی از ساختار ذهنی و انتظارات خود در بازارهای مختلف ورود کرده و بازارها را فقط یک طرفه می‌بینند.

مدیرعامل صدرا تک افزود: نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که هیچ بازاری وظیفه ندارد ضرر و زیانی که سرمایه‌گذاران در یک بازار دیگر متحمل شده‌اند، جبران کند. اگر معامله گران در یک بازار متحمل ضرر و زیان شده اند، ممکن است در بازارهای دیگر هم زیان کنند و اصلاً معنی ندارد که اگر معامله گران در بازاری زیان کردند، سرمایه خود را وارد بازار دیگری کنند شاید در آن بازار سود کرده و زیان بازار قبلی پوشش داده شود.

زنگنه با اشاره به اینکه باید استراتژی مناسبی برای معاملات اتخاذ کند، تصریح کرد: یکی از استراتژی های معامله گری این است که معامله گران اگر در دو بازار متوالی متحمل ضرر و زیان شدند، فعالیت خود را متوقف کنند. برای مثال اگر یک معامله گر در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده و متحمل ضرر و زیان شده و بعد از آن سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده و در این بازار هم متحمل ضرر و زیان شده، کلاً باید فعالیت سرمایه‌گذاری خود را متوقف کند و اشتباه بزرگی است اگر چنین فردی تصمیم بگیرد که بعد از دوبار زیان در دو بازار متوالی می‌تواند وارد بازار سوم شود که ضرر و زیان دو بازار قبلی را پوشش دهد!

زنگنه در توصیه به سرمایه‌گذارانی که نقدینگی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی در اختیار دارند، اما تا این لحظه پلن معامله‌گری مناسبی نداشته اند، گفت: اگر فردی دانش کافی در مورد بازارهای مالی ندارد بهتر است از سرمایه گذاری مستقیم در بازار ها بپرهیزید و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا بانک ها اقدام به سرمایه گذاری کند اما؛ اشخاصی که خود را معامله گر می دانند و شناخت اولیه در مورد بازارهای مالی و تابلو خوانی و تحلیل تکنیکال و... دارند، باید تفکرات اشتباه خود در مورد پلن معامله گری را اصلاح کند‌.

این کارشناس بازارهای مالی اظهارکرد: اولین تفکر اشتباه این است که برخی معامله‌گران پلن معاملاتی را نوعی ابزار لوکس می دانند که فقط جنبه تزئینی دارد. پلن معاملاتی اولین نقطه قوت سرمایه گذاری است و هیچ معامله گری بدون داشتن یک پلن معاملاتی نمی تواند سرمایه گذاری موفقی باشد. هر معامله گری باید اهداف سرمایه‌گذاری اش را به صورت واضح برای خود مشخص کند و برای رسیدن به این اهداف، نقشه راه داشته باشد.

زنگنه در پایان گفت: دومین اشتباه، داشتن پلن معاملاتی ذهنی است‌ هر معامله گر باید یک پلن معامله‌گری با جزئیات به صورت مکتوب داشته باشد. پلنی که فقط در ذهن معامله گر باشد، قابل پذیرش نیست. معامله گری که پلن خود را به صورت ذهنی طراحی کرده به راحتی تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرد و به رعایت حد ضرر و... پاییند نخواهد بود. سومین تفکر اشتباه در مورد پلن معامله گری این است که معامله‌گران فکر می کنند داشتن یک پلن خوب یعنی داشتن یک سیستم عالی! یک تحلیلگر خوب لزوماً یک معامله‌گر خوب نیست؛ چرا که برخی از تحلیلگران اعتماد به نفس کافی ندارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حافظه کوتاه مدت سهامداران در ریزش‌های بورسی
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

حافظه کوتاه مدت سهامداران در ریزش‌های بورسی

احتمال تعادل بازار سرمایه در سال آینده
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

احتمال تعادل بازار سرمایه در سال آینده

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های "پتروشیمی" کدامند

چرا بورس به نفت ۱۰۰ دلاری واکنشی نشان نداد
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

چرا بورس به نفت ۱۰۰ دلاری واکنشی نشان نداد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
کلی گویی بدرد هیچ نمی خورد .اینها تحلیل نیستند .شدیدا کمبود تحلیلگر داریم . اینها حتی قدم اول کارشناسی را هم برنداشته اند چه رسد به تحلیل .لذا هیچ لزومی ندارد متنهای کلی و بی خاصیت را نشر دهید و وقت مردم را به هدر دهید