بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
دبیر سندیکای آلومینیوم در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

تاثیر پرواز قیمت آلومینیوم بر صنایع بورسی

تاثیر پرواز قیمت آلومینیوم بر صنایع بورسی
توافق و رفع تحریم‌ها اثر به مراتب با اهمیت تری نسبت به افزایش قیمت جهانی آلومینیوم بر صنایع تولیدکننده آلومینیوم در کشور ما خواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۵۶۶۳

تاثیر پرواز قیمت جهانی آلومینیوم بر صنایع بورسی

به گزارش بورس نیوز، قیمت جهانی در روزهای اخیر رشد چشمگیری داشته و به نظر می رسد در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین این افزایش قیمت ها تداوم هم داشته باشد. اما بازار سرمایه ما هنوز استقبال چندانی از این افزایش قیمت‌ها نکرده است.

تاثیر پرواز قیمت جهانی آلومینیوم بر صنایع بورسی

آریا صادقی نیت عضو هیئت مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: روند صعودی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی، خیلی قبل از جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفته بود و این روند هم ناشی از بحران آلاینده ها و معاهده‌های بین‌المللی به منظور استفاده کمتر از زغال سنگ بود که موجب شد عرضه چین تا حدودی کاهش یابد‌. در ادامه، جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت انرژی تاثیرگذار بود و به افزایش قیمت ها دامن زد.

وی اضافه کرد: در صورت تداوم درگیری های روسیه و اوکراین، افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی هم قطعاً ادلمه خواهد داشت.

صادقی نیت در ادامه در رابطه با تاثیر این افزایش قیمت ها بر سودآوری صنایع وابسته به آلومینیوم در بازار سرمایه ما گفت: قطعا افزایش قیمت جهانی آلومینیوم در رشد سودآوری صنایع بورسی موثر خواهد بود، اما شاید این تاثیر گذاری کمتر از انتظارات سهامداران باشد؛ چرا که در کنار افزایش نرخ فروش تولیدکنندگان شمش آلومینیوم، قیمت مواد اولیه این صنعت از جمله آلومینا هم افزایش یافته است.

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه اظهار کرد: البته توافق و رفع تحریم‌ها اثر به مراتب با اهمیت تری نسبت به افزایش قیمت جهانی آلومینیوم بر صنایع تولیدکننده آلومینیوم در کشور ما خواهد داشت. در شرایط فعلی به سبب تحریم هم برای تامین مواد اولیه ناچار به طی کردن فرایند نسبتا دشواری هستیم‌ که این موضوع ریسک هایی را متوجه تولیدکنندگان می کند و هم برای فروش محصول ناچار هستیم از طریق واسطه ها اقدام کنیم که از حاشیه سود صادرات می کاهد.‌با این تفاسیر، رفع تحریم ها عامل موثری در رشد سودآوری در زنجیره تولید آلومینیوم خواهد بود.‌ رفع تحریم ها هزینه‌های اضافی تجارت را در زنجیره تولید آلومینیوم کاهش خواهد داد.

وی تصریح کرد: البته تاثیر هر اتفاقی از جمله افزایش یا کاهش قیمت‌های جهانی، رفع یا تداوم تحریم ها و... تا حد زیادی بستگی به هوشیاری مسئولان و سیاست‌گذاران در همراهی با صنایع خواهد داشت که متاسفانه تا این لحظه سیاست‌گذاران ما ثابت کرده‌اند از این هوشیاری بی بهره اند و نسبت به این مسائل توجهی ندارند و از هر اتفاقی، فقط تهدیدش نصیب تولیدکنندگان می‌شود و تولیدکنندگان امکان استفاده از فرصت ها را ندارند.

صادقی نیت تاکید کرد: اگر سیاست گذاران با تشکل ها صنفی همکاری و همراهی مناسب تری داشتند، قطعاً می‌شد از هر اتفاقی فرصتی ساخت تا به رشد سودآوری صنایع کمک شود.‌اما در این سالها همواره فرصت سوزی شده، چراکه در همان ابتدای هر اتفاق و رخدادی به فکر فرصت سازی نبوده ایم.

عضو هیئت مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران افزود: جنگ روسیه و اوکراین موجب شده تامین آلومینیوم در بازار ترکیه و حتی کشورهای اروپایی با مشکل مواجه شود و پریمیوم ها افزایش یابد.

این فعال صنعت آلومینیوم اظهارکرد: انتظار می‌رود سیاستگذار گذاران با مدیریت عرضه و تقاضا شرایطی فراهم کنند که هم نیاز بازار داخلی تامین شده و کمبودی ایجاد نشود و هم مازاد تولید، راهی بازارهای صادراتی شود تا بتوان از این جنگ به عنوان فرصتی برای افزایش صادرات استفاده کرد که البته تا این لحظه سیاست‌گذاران ما اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده اند.

عضو هیئت مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی نقش دولت ها، نقش پررنگی است که باید در سیاست گذاری ها با تولیدکنندگان همراهی کنند. دولت ها یا باید دولت کوچکی باشند و اجازه دهند صنایع تولیدی هر یک راه خود را بروند و یا آنکه اگر متولی صنایع هستند، در چنین مواقعی با سیاستگذاری‌های صحیح به صنایع کمک کنند. اما متاسفانه دولت ها در چند سال گذشته، بیش از آنکه با صنایع همراهی کنند، سد راه صنایع بوده‌اند.

صادقی نیت در پایان گفت: در سال مانع زدایی تولید هم بیشتر برای تولیدکنندگان مانع زایی شده است. جای خالی تعقل در تمام دولت‌ها دیده می‌شود و شعارها، شعارهای زیبایی است که جامه عمل بر تن نمی‌کند.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کامودیتی‌ها و سودآوری شرکت‌های بورسی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

کامودیتی‌ها و سودآوری شرکت‌های بورسی

۱۳۰ هزار تن تختال C روی تابلوی بورس کالا
در تالار حراج باز بورس کالا عرضه می شود؛

۱۳۰ هزار تن تختال C روی تابلوی بورس کالا

افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها موثر بر کاهش سود
شرکت ملی سرب و روی ایران اعلام کرد؛

افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها موثر بر کاهش سود"فسرب"

ارسال نظر