بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پاسخ داده شد:

دلیل پرواز قیمت سیمان در معاملات این هفته چه بود

دلیل پرواز قیمت سیمان در معاملات این هفته چه بود
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: کارخانه‌های سیمانی در روز‌های پایانی سال می‌توانند محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و سود این افزایش قیمت به جای آن که طبق روال سنوات گذشته به جیب دلالان و واسطه‌ها برود، نصیب تولیدکنندگان می‌شود.
کد خبر : ۲۵۵۷۰۶

دلیل پرواز قیمت سیمان در معاملات این هفته چه بود

به گزارش بورس نیوز، محصول صنعت خاکستری در معاملات روز یکشنبه بورس کالا، خوش درخشید. یکشنبه این هفته تالار سیمان میزبان عرضه ۱ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۳۸ تن سیمان بود که هر تن سیمان با تقریبا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد!

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هر ساله در نیمه دوم اسفند ماه (به خصوص در دو هفته پایان سال) تقاضای خرید سیمان افزایش پیدا می کرد و اکثر خریداران سیمان با مراجعه به درب کارخانه‌های سیمانی، به دنبال آن بودند که قبل از پایان سال، سیمان خریداری کنند؛ چراکه این ذهنیت در خریداران وجود داشت که با شروع سال جدید، قیمت ها افزایش خواهد یافت و بهتر است خریدها قبل از پایان سال انجام شود.

وی ادامه داد: این اتفاق امسال هم رخ داد، اما نقطه قوت ماجرا اینجاست که با توجه به آن که امسال محصول سیمانی ها در بورس کالا عرضه می شود و افزایش تقاضا، فضای رقابت بازار سیمان را تحت تاثیر قرار داده؛ کارخانجات سیمانی در روزهای پایانی سال می توانند محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و سود این افزایش قیمت به جای آن که طبق روال سنوات گذشته به جیب دلالان و واسطه‌ها برود، نصیب تولیدکنندگان بشود. تغییر مسیر نقدینگی به سمت تولید کنندگان نقطه قوتی است که این خوش‌بینی را ایجاد می‌کند که با ورود نقدینگی به شرکت‌ها، تولیدکنندگان امکان اجرای برنامه هایی را که در سنوات قبلی نتوانستند آنها را به مرحله اجرا برسانند، امسال خواهند داشت.

این فعال صنعت سیمان در ادامه اظهار کرد: در سنوات قبل با شروع سال جدید با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و ... درخواست افزایش نرخ سیمان توسط انجمن مطرح می‌شد اما؛ با توجه به ورود سیمان به بورس کالا، امسال دیگر سیمانی‌ها نیازی به طرح درخواست افزایش نرخ نخواهند داشت و این عرضه و تقاضای بازار است که قیمت سیمان را تعیین خواهد کرد. امیدواریم اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ رونق بیشتری را تجربه کند که اگر اینطور باشد، سیمان هم همچون بسیاری از کالاهای دیگر با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد.

شیخان تاکید کرد: به هر حال سیمان خمیر مایه توسعه اقتصادی هر کشور است و هر اتفاقی در عرصه اقتصاد کشور که منجر به تسریع در اجرای طرح‌های توسعه و رونق ساخت و ساز در کشور شود، تقاضای سیمان را هم افزایش خواهد داد و این افزایش تقاضا، قیمت ها را هم متاثر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: چنانچه کارخانجات سیمانی مشکلات قطعی برق و قطعی گاز نداشته باشند، امکان تأمین نیاز بازار داخل را (حتی در صورت رشد اقتصادی ۸ درصدی و اجرای طرح جهش مسکن) خواهند داشت. کارخانجات سیمانی امکان افزایش ظرفیت محصول خود از طریق افزودن برخی مواد افزودنی به سیمان از جمله گیج و... و تولید انواع سیمان آمیخته یا پوزولانی را خواهند داشت. در این صورت با همین ظرفیت کلینکر موجود در کشور، صنعت سیمان توان تولید ۱۰۰ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱ را خواهد داشت.

شیخان در پایان گفت: سیمان های آمیخته به لحاظ کیفی مشکل‌ساز نخواهند بود و در تمامی مصارف ساختمانی نیازی به مصرف سیمان با مقاومت بالا نیست. ضمن اینکه احتمالا ۲ کارخانه سیمان هم در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" جورکش بانک‌ها در تامین مالی پروژه‌ها

ارسال نظر