بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
آخر سال را باید چگونه نقد کرد/ خروج بیش از ۳۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار
بازارسرمایه امروز وارد گود نقدینگی پایان سال شد و شاهد آن هستیم که ۳۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از بورس خارج شد.
کد خبر : ۲۵۵۷۵۴

آخر سال را باید چگونه نقد کرد/ خروج ۳۲۱,۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

به گزارش بورس‌نیوز؛ همانطور که در گزارش پیش‌گشایش نیز عنوان شد، اهالی بازارسرمایه برای نقدشوندگی آخرسال خود باید به جنگ نقدشوندگی مازاد پرتفوی خود گام بردارند و همین عامل هیجان، درب قفس خرس‌ها را باز کرده و تابلوی بازار سرخ خواهد شد.

از روند معاملات روز گذشته (دوشنبه) به‌خصوص در پایان معاملات نیز این سیگنال به بازار مخابره شد که زیرپای شاخص کل و هم‌وزن با عرضه‌های آبشاری خالی شد که درس و تجربه بزرگی برای سهامداران تازه‌وارد بود که آخر سال را باید چگونه نقد کرد!

البته اگر حوض‌های سرمایه‌گذاری بازارسرمایه را نگاه کنیم، می‌توان دریافت که سهم‌های بنیان‌دار و البته تک‌سهم‌ها مانند ماهی‌سیاه بازار توانسته‌اند که چراغ سهم خود را سبز و روشن نگاه دارند اما؛ پیش‌بینی بدین صورت خواهد بود که معاملات فردا و حداقل شنبه آینده نیز فشار فروش و خروج نقدینگی به سهم‌ها فشار بیاورد.

دلیل ادامه‌دار بودن قرمزی بازار در روز‌های آینده نیز بخاطر آن است که سرخی و فروش بازار با شدت بالایی همراه نیست و شاید بگوییم که فروشندگان مراعات کرده‌اند و فروش‌ها را بین امروز و فردا تقسیم کرده‌اند تا بازار از روند سبز روز‌های گذشته خارج نشود.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که برخلاف ابتدای هفته، امروز شاخص قرمزپوش کار خود را به اتمام رساند و شاخص‌کل با کاهش ۶ هزار و ۲۶۳ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴۷ درصد افت داشته و به پله یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحدی نزول پیدا کرده است.

شاخص هم‌وزن نیز امروز گویای آن بود که با رشد یک هزار و ۱۶۸ واحدی نسبت به دیروز، کاهش ۰.۳۴ درصدی بود.

نماد‌های تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "شستا"، "وبملت"، "خودرو" و "وتجارت" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۲۸,۳۸۱ معامله، "شتران" با تعداد ۱۹,۵۷۹ معامله، "شبندر" با تعداد ۱۳,۷۹۸ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۲,۴۰۴ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۰,۰۷۰ معامله، "فملی" با تعداد ۹,۸۷۰ معامله و "پترول" با تعداد ۶,۴۴۶ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۶ میلیارد و ۵۴۹ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۱۱ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «فلزات اساسی» به ارزش معامله ۵۱۷ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۴۶۳ میلیارد تومان، «خودرو» با حجم معامله ۲۳۷ میلیارد تومان و «شیمیایی» با حجم معامله ۲۱۴ میلیاردتومان جزو لیدر‌های امروز بازارسرمایه بودند.

آخر سال را باید چگونه نقد کرد/ خروج بیش از ۳۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۲۳۷ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۹۱ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۲۹۸.۱ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۳۶۹ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۷۷ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۲۰۲.۱ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "غبشهر" به ارزش ۳۸,۶ میلیارد تومان، "شلرد" به ارزش ۲۹,۸ میلیارد تومان، "وسالت" به ارزش ۲۲,۵ میلیارد تومان، "واحیا" به ارزش ۱۶,۳ میلیارد تومان، "زاگرس" به ارزش ۱۴,۴ میلیارد تومان جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "انرژی ۱"، "غدشت"، "پارتا"، "سدبیر" و "خاور" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

نقدینگی به کدام نماد‌ها رفت و آمد داشت

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۵۵۹ میلیارد تومان نقدینگی پذیرایی کرد و به میزان ۶۸۴ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و خروج نقدینگی (خرید حقوقی)  ۳۱۷ میلیارد تومانی را متاسفانه مشاهده کردیم.

امروز بازارسرمایه در جریان ورود و خروج نقدینگی خود شاهد آن بود که بیشترین نقدینگی از نماد‌های "قملی" به ارزش ۳۰ میلیارد تومان، "شبندر" به ارزش ۲۹ میلیارد تومان، "فزر" به ارزش ۱۹ میلیارد تومان، "شتران" به ارزش ۱۳ میلیارد تومان، "وبلمت و فولاد" به ارزش ۱۲ میلیارد تومان و "شبریز و سکرما" به ارزش ۱۱ میلیارد تومان خارج شد.

در نقطه این خروج نقدینگی می‌توان به ورود پول به نماد‌های "تجلی" به ارزش ۲۳ میلیارد تومان، "خدیزل" به ارزش ۹ میلیارد تومان، "شکام، فاسیمین، فنفتح" به ارزش هر سهم  ۸ میلیارد تومان، "قزوین" به ارزش ۷ میلیارد تومان شاهد ورود نقدینگی بودند.

بر همین اساس، پول هوشمند از گروه‌های خودرویی، چندرشته‌ای، انبوه‌سازی و نهاد‌های مالی واسطه‌ای خارج شد و در مقابل پول هوشمند به گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، پیمانکاری صنعتی و ماشین‌آلات برقی وارد شد.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "بخاور"، "وغدیر"، "کگهر، "وصندوق"، "فولاد"، "اتکام"، "دسانکو"، "دیران"، "بپاس" و "ولکار" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نمادی در بخش کد به کد دیده نشد.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت به نماد‌های "میدکو"با حجم معامله ۲۱.۷ میلیون برگه سهم (بیش از چهاربرابر میانگین حجم ماه)؛  "فایرا" با حجم معامله ۲۸.۸ میلیون برگه سهم (بیش از پانزده‌برابر میانگین حجم ماه)؛  "کاوه" با حجم معامله ۲۰.۲ میلیون برگه سهم (بیش از هفت و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)؛  "خدیزل" با حجم معامله ۲۶.۱ میلیون برگه سهم و "کروی" با حجم معامله ۶.۶ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه) برخورد کرد.

فرصت عیدانه و اصلاح پرتفو‌های بورسی

با توجه به مقدمه‌ای که عنوان شد و با اتکا به مشاهده روند بازارسرمایه و افزایش فشار فروش حقوقی‌ها با رشد عرضه‌ها آبشاری، پیشنهاد می‌شود افرادی که از ابتدای هفته جاری موفق به حضور در سهم‌های پتروپالایشی، کامودیتی و دیگر لیدر‌های بازار نشده‌اند، فرصت را غنیمت شمرده و پرتفوی خود با خانه‌تکانی و اصلاح مناسب سهم‌های سودساز به استقبال سال ۱۴۰۱ ببرند.

سهامداران نباید نمودار طلا (دلار/انس) و شاخص‌های جهانی نفت و فلزات (به خصوص روی و آلومینیوم) را فراموش کنند و تصورشان بر این باشد که حال بازار قرمز شد، فصل ماهیگیری نیز به سر آمده بلکه باید سرمایه‌گذاران کوتاه و میان‌مدت به‌دنبال ماهی‌هایی باشند که در روز‌های نقد بازار از دست بزرگان بازار رها شده‌اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۶ اسفندماه؛

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۵ اسفندماه؛

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۴اسفندماه؛

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

ارسال نظر