بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
مشکلات صنعت خودرو زیاد، اما قابل حل است
وزیر صمت گفت: وزارت صمت از ادغام ۴ وزارتخانه تشکیل شد، اما خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است، چون به اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.
کد خبر : ۲۵۵۹۹۵

فاطمی امین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت اظهار کرد: برنامه دو ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح‌ها ۶ماهه و یک ساله است. به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد، ولی یک دوره ۲ ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.



وزیر صمت درباره دستورالعمل ۸ ماده‌ای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی افزود: برای این ۸ محور مطالعه شده و از ابتدای شهریور حداقل هفته‌ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از ادغام ۴ وزارتخانه تشکیل شد، اما خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است، چون به اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.

وی تصریح کرد: دستورالعمل ۸ ماده‌ای یک اقدام بزرگ است؛ به عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک و نیم برابر شود، امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد.

وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما به تنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محور‌ها با شرکت‌های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الآن میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.

وی افزود: تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره‌ای است.

وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودرو‌های ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم نظیری است.

فاطمی امین گفت: برنامه ریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می‌کنیم.

وی درباره وجود مافیای خودرو هم افزود: مافیا وجود دارد، اما در جا‌هایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد؛ یعنی ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع این‌ها اجازه نمی‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی این‌ها و حل مسائل است.

وی خاطر نشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد، اما یکی از نقص‌ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دوره‌های به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیر عامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیأت مدیره‌ای که در شرکت سایپا باشد رأی می‌دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیر عامل را تعیین می‌کند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف‌تر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.

وزیر صمت گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد، اما قابل حل است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر