بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۳
داجمر به کاهش شاخص BDI اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیشترین تاثیرات کاهش مربوط به کشتی های کیپ سایز بوده است با توجه به اینکه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نوع کیپ سایز نیست در حال حاضر در وضعیت مطلوبی به سر می بریم
کد خبر : ۲۵۶۳۲

تاریخچه :

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 1346.6.2 به صورت شرکت سهامی عام ، با نام « شرکت کشتیرانی ملی آریا » تأسیس و طی شماره 11670 مورخ 1346.6.2 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بر اساس اصل 44 قانون اساسی ، فعالیت کشتیرانی در ایران ملی اعلام گردید و در سال 1358 کلیه سهام آن تحت تملک دولت (وزارت بازرگانی) قرار گرفت و نام شرکت به « کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران » تغیییر یافت .

تعداد شناورهای شرکت در بدو شروع فعالیت خود ، 2 فروند با مجموع ظرفیت حدود 2500 تن Dwt و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 42 فروند با ظرفیت حدود525.000 تن Dwt بوده است ، در پایان سال مالی 88-1387 گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای 156 فروند شناور از انواع مختلف با مجموع ظرفیت 5.087.160 تن Dwt می باشد ( 20 فروند شناورهای خدمات رسان نیز لحاظ گردیده است ) این مجموع ظرفیت با توجه به برنامه های توسعه ای وسیع شرکت ، به صورت مستمر در حال تغییر و افزایش می باشد .

در راستای سیاست های خصوصی سازی ، هیأت وزیران طی مصوبه شماره 61972 مورخ 1378.11.9 مالکیت 51 درصد از سهام شرکت را به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری بطور مساوی انتقال داد و بر اساس اساسنامه جدید از تاریخ 1379.1.20 ، شرکت از شمول قوانین و مقررات مربوط به شرکت های دولتی خارج و به عنوان شرکت غیر دولتی بر اساس قانون تجارت اداره گردید .

متعاقب ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی و بر اساس مصوبه هیأت عالی واگذاری ، اقدامات و پیگیری های مستمر جهت پذیرش سهام شرکت در بورس انجام و در نهایت در تاریخ 87.2.28 سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سازمان بورس اوراق بهادار تهران عرضه گردیدو بر اساس تغییرات بوجود آمده تنها 0.20 درصد از سهام شرکت در اختیار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران باقی ماند و 25.5 درصد سهام در اختیار سازمان تأمین اجتماعی ، 2.5 درصد سهام در اختیار صندوق بازنشستگی ، 24 درصد بعنوان سهام عدالت ، 2.45 درصد سهام به کارکنان شرکت و 2.55 درصد نیز در بورس عرضه شده است .

با عنایت به میزان قابل توجه سود عملکرد دوره مالی منتهی به 1387.3.31 و برنامه های راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش و جوان سازی ناوگان ، مجمع عمومی فوق العاده صاحبان محترم سهام در تاریخ 1388.2.19 افزایش سرمایه شرکت را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در دوره مالی مذکور ، به میزان 3000 میلیارد ریال و تعداد سهام نیز از 5000 میلیارد سهم به 8000 میلیارد سهم یکهزار ریالی ، افزایش یافته و تشریفات قانونی مربوطه انجام و ثبت افزایش سرمایه در شرف اتمام می باشد.

شایان ذکر است که نتایج حاصله از فرآیند واگذاری سهام تا به حال رضایت بخش بوده و مورد توجه کارشناسان و تحلیل گران داخلی و خارجی قرار گرفته است . 


انتخاب اعضای هئیت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

در راستای تصمیمات مجمع عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،اعضای هئیت مدیره این شرکت انتخاب شدند. براساس تصمیم مجمع مذکور ،شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی،سازمان بازنشستگی کل کشور،شرکت کارگزاری سهام عدالت به عنوان اعضای حقوقی و محمدحسین داجمر و محمدصادق مفتح به عنوان اعضای حقیقی هئیت مدیره این شرکت برای مدت دو سال انتخاب شدند.

همچنین این مجمع به اتفاق آرا با تصدی مسئولیت مدیرعاملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس هئیت مدیره موافقت کرد.

در حال حاضر محمدحسین داجمر ریاست هئیت مدیره و مدیرعاملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را عهده دار است.

علاوه بر این در جلسه امروز مجمع عمومي عادي ساليانه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی این شرکت برای سال مالی آینده و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار برگزیده شد.


تقسیم سود کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

مجمع عمومي عادي ساليانه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در جلسه روز چهارشنبه خود تقسیم سود به میزان 1600 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 200 ریال ) را تصویب کرد .

همچنین در این مجمع پس از قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی و ارائه گزارش توسط مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،صورت های مالی منتهی به پایان خرداد ماه 88 نیز مورد تصویب قرار گرفت.

در ابتداي مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بهروز خالق نماینده شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان رئیس ، فروغی نماینده سازمان بازنشستگي کشوری ، خالدی نماینده شرکت کارگزاری سهام عدالت به عنوان ناظر و محمد نبی به عنوان منشی ،انتخاب و در جایگاه هئیت رئیسه جلسه مستقر شدند.

این مجمع صبح چهارشنبه با حضور بيش از 98.54 درصد از سهامداران كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در محل این شرکت برگزار شد.


خبر مهم : تعداد کشتی های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به 169 فروند می رسد.

محمد حسین داجمر رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت به تحولات بازار حمل و نقل وتجارت جهانی اشاره کرد و افزود: بحران مالی جهانی و کاهش شاخص بالتیک (BDI )در سال 2009 باعث شد تجارت جهانی با مشکلات جدی مواجه شود به طوری که در شش ماهه اول سال 2009 میلادی تجارت جهانی با حدود 10 درصد کاهش همراه بود


.

داجمر به کاهش شاخص BDI اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیشترین تاثیرات کاهش مربوط به کشتی های کیپ سایز بوده است با توجه به اینکه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نوع کیپ سایز نیست در حال حاضر در وضعیت مطلوبی به سر می بریم.

وی ادامه داد : تاثیرات بحران جهانی بر شرکت های بزرگ کشتیرانی جهانی بسیار مضاعف بوده است به طوری که تعدادی از این شرکت ها با ورشکستگی و زیان های قطعی مواجه شدند.

رئیس هیئت مدیره كشتيراني جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان کرد : مجموع ناوگان و ظرفیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال مالی گذشته (87-88 ) به 139 فروندکشتی با ظرفیت بیش از 5 میلیون تن رسید. علاوه بر این در سال مالی گذشته ضمن خروج و اسقاط سه فروند کشتی ، 9 فروند کشتی جدید فله بر و سه فروند کشتی کانتینر بر وارد ناوگان این شرکت شد.

مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی 87-88 با مسئله تحریم و پدیده دزدی دریایی مواجه شد به طوری که با اجرای طرح محافظت از شناورهای عبوری ناوگان در منطقه خلیج عدن با همکاری نیروهای مسلح و استقرار دو فروند از کشتی های ناوگان در این منطقه هزینه هایی را متحمل شد و در حال حاضر با اعزام دو فروند کشتی به این منطقه این مشکل نیز مدیریت شده است.

وی به برنامه های توسعه ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و افزود: قراردادساخت 85 فروند کشتی در سال مالی گذشته امضا شد که تاکنون از این تعداد 31 فروند تحویل شده و درحال فعالیت است.

که از این تعداد 20 فروند متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 11 فروند مربوط به شرکت های تابعه است و در حال حاضر 160 فروند کشتی با ظرفیت 5 میلیون و 176 هزار تن در اختیار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران متوسط سن ناوگان این شرکت هم اکنون به 14.43 سال رسیده است که با متوسط سن ناوگان با شرکت های تابعه به 13.71 می رسد.

وی در ادامه به حمل بار توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی گذشته اشاره کرد و گفت : در سال 87-88 میزان حمل بار توسط این گروه به 30 میلیون و 394 هزار تن رسید که این تناژ نسبت به سال قبل با 4.2 درصد افزایش مواجه شده است و در سال جاری خط کانتینری آسیا به اروپا راه اندازی شد.

داجمر در پایان به موفقیت های عمده امور کانتینری كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سال مالی 87-88 و انتخاب این شرکت به ریاست اتحادیه IRA اشاره کرد و افزود: با توجه به رکود شدید در بازار حمل و نقل محمولات کانتینری در سطح جهان ، تلاش شد ضمن حفظ سهم بازار در مسیرهای موجود و حضور در بازارهای جدید، میزان حمل بار نیز افزایش یابد که این مهم نیز محقق شد.


برخی از فعالیت های تأمین منابع مالی پروژه های ساخت کشتی عبارتند از :

· پیگیری و تهیه و تکمیل مدارک با بانکها و موسسات اعتباری در خصوص فاینانس پروژه های ساخت و خریدکشتی، پروژه ساخت کشتیهای کانتینر بر TEU6500 و TEU5125 .

· انجام مذاکره و مکاتبه با بانکهای داخلی برای اولین بار در خصوص انجام فاینانس برای کشتیهای دردست ساخت فله بر و نگله سنگین و انجام هماهنگی با چین برای فک رهن کشتیها .

· دریافت مرحله اول وام بانک توسعه صادرات به مبلغ 29 میلیون یورو و 62 میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی.

· مکاتبه و مذاکره در خصوص فاینانس مابقی پروژه ها با برخی از موسسات مالی .

· مذاکره با دولت در خصوص تأمین منابع مالی برخی از پروژه های ساخت کشتی از طریق صندوق ذخیره ارزی.


موفقیتهای عمده امور کانتینری در سال مالی 87-86

· انتخاب کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست اتحادیه خطوط کشتیرانی IRA که شامل 16 شرکت بزرگ کشتیرانی فعال در مسیر آسیا به خاورمیانه و خلیج فارس می باشد .

· با توجه به رکود شدید در بازار حمل و نقل محمولات کانتینری در سطح جهان ، حفظ سهم بازار در مسیر های موجود و نفوذ در بازارهای جدید که نهایتاً منجر به افزایش میزان حمل نسبت به سال گذشته گردید.

· تردد مستقیم به بنادر کواینگ دائو و تیانجین که باعث افزایش سهم بازار از این بنادر گردید.

· برقراری خطوط منظم فیدری بین بنادر مدیترانه .

· نفوذ در بازار های داخلی کشور عراق و جذب محمولات ترانزیتی به مقصد شهرهای داخلی آن کشور .

· راه اندازی خط مستقیم حمل و نقل کانتینر در کریدور آسیا / اروپا علیرغم تحریم ها ، محدودیتهای شدید بین المللی.

· اخذ گواهینامه ACEP جهت کانتینرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی که گامی بلند جهت کاهش هزینه های ممیزی کانتینر ها میباشد .

· مشارکت فعال در حمل صادرات محمولات شیمیایی و پتروشیمی از بنادر امام خمینی و عسلویه با ایجاد خطوط کانتینرها میباشد .

· مذاکره با شرکت های طرف قرارداد و کاهش نرخ اجاره و بیمه کانتینر که باعث کاهش هزینه های کانتینر گردید.




آدرس سایت شرکت :

www.irisl.net

اشتراک گذاری :
ارسال نظر