بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

نرخ‌های "پتروشیمی" به کدام سمت می‌رود

نرخ‌های
کارشنا بازار سرمایه گفت: با توجه به سیاست‌هایی که در جا‌های مختلف است قیمت نفت می‌تواند اندکی کاهش پیدا کند، اما به اندازه کاهش قیمت در سال ۹۳، ۹۴ نخواهد شد.
کد خبر : ۲۵۶۴۲۵

فرهنگ حسینی+بورس نیوز

فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بهای محصولات پتروشیمی در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: در قیمت محصولات پتروشیمی دو عامل می‌تواند موثر باشد. یکی بهای تمام شده و دیگری سمت عرضه و تقاضاست.



وی افزود: بهای تمام شده معمولا کف قیمتی را نشان می‌دهد و عرضه و تقاضا نیز می‌تواند رقابت قیمتی ایجاد کند یا حتی کف قیمتی را پایین بیاورد.

کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: در خصوص قیمت تمام شده در دنیا محصولات الفینی وابسته به نفت هستند. چون بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمی در حوزه الفین‌ها به نفت مربوط می‌شوند. در بخش دیگر گاز و زغال سنگ موثر هستند که همان متانول و اوره را می‌توان در نظر گرفت. در این محصولات نیز گاز همبستگی خوبی با نفت دارد. اتفاقات اروپا باعث شده که گاز گران شود، اما تاثیر منفی آن فقط در پتروشیمی ایران نمایان شده است. چون فقط در فرمول ایران گاز‌های اروپایی که گاز‌های تجاری نیز هستند اثرگذار است و قیمت ایران در میان کشور‌هایی که مخزن دار است و گاز را تولید و می‌فروشد گرانترین گاز است. اگر نگاه مان به نفت صعودی باشد انتظار چندانی نباید برای کاهش قیمت‌ها داشته باشیم، اما اگر انتظار نزول قیمت نفت را داشته باشیم قیمت پتروشیمی‌ها هم نزولی خواهد بود.

حسینی درخصوص نرخ اوره نیز بیان کرد: اوره به صورت خیلی خاص به مواد غذایی بستگی دارد. کف قیمت اوره را گاز و زغال سنگ تعیین می‌کند و سقف آن را مواد غذایی. نکته مهم این است که با قیمت جهانی غلات قیمت اوره پایین نمی‌آید.

وی همچنین با اشاره به قیمت متانول توضیح داد: در خصوص متانول، وقتی زغال سنگ چین روند نزولی داشت به کاهش قیمت متانول کمک کرد. در دو سه سال گذشته اوره نزدیک به قیمت بهای تمام شده بود و متانول وضعیت بهتری داشت، اما امسال این اتفاق برعکس رقم خورد. متانول به قیمت بهای تمام شده نزدیک شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره الفین عنوان کرد: الفینی‌ها گرید به گرید دارند. در کشور‌هایی مثل چین و هند که در حال صنعتی‌تر شدن هستند تقاضا برای این محصولات افزایش پیدا می‌کند. بدیهی است که گرید‌هایی از الفین هستند که به دلیل کرونا به خصوص در گرید سبک الفین تقاضای آن افزایش پیدا کرده است. ما انتظار داریم که با بهبود قابل توجه کرونا تقاضا در این گرید‌ها کاهش پیدا کند، زیرا به صورت نسبی پلی اتیلن سبک نسبت به پلی اتیلن سنگین گرانتر شده بود. پلی اتیلن‌ها همبستگی خوبی با نفت دارند. به همین دلیل وابستگی قابل توجهی به نفت دارند.

حسینی به موضوع میعانات نیز اشاره و خاطرنشان کرد: میعانات با نفت رابطه مستقیم دارند و خیلی موثر هستند. در خصوص LAB بخشی از آن با نفت رابطه دارد و، اما بخش دیگر آن در شوینده هاست. در آروماتیک‌ها نیز همبستگی بالایی با نفت دارند. این کلیت محصولات اصلی است که در حوزه پتروشیمی وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: فکر می‌کنم با توجه به سیاست‌هایی که در جا‌های مختلف است قیمت نفت می‌تواند اندکی کاهش پیدا کند، اما به اندازه کاهش قیمت در سال ۹۳، ۹۴ نخواهد شد. جالب این است که آن سقوط قبل از ورود ایران به بازار نفت بود. یعنی اگر رابطه علت و معلول را در نظر بگریم باید اول ایران وارد بازار می‌شد، توافق می‌شد و سپس قیمت نفت کاهش می‌یافت. در حالی که توافق حدود یک سال بعد از آن اتفاق افتاد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های "پتروشیمی" کدامند

۲سناریو قیمتی برای لنگر دلار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲سناریو قیمتی برای لنگر دلار

پتروشیمی، نفت و ارز با چاشنی بازارسرمایه
فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه _ بخش دوم

پتروشیمی، نفت و ارز با چاشنی بازارسرمایه

نرخ ارز و بازار سرمایه بعد از احیای برجام
فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه _ بخش اول

نرخ ارز و بازار سرمایه بعد از احیای برجام

ارسال نظر