بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم فروردین ۱۴۰۱

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی
با اینکه عرضه محصولات پلیمری در نخستین هفته کاری سال جدید به نزدیکی ۹۰ هزار تن رسید، اما فقط ۶۵ هزار تن معامله انجام شد. این گزارش به بررسی اتفاقات مهم بازار در نخستین هفته سال جدید می‌پردازد.
کد خبر : ۲۵۶۵۲۸

به گزارش بورس نیوز به نقل از ویکی پلاست، اولین اعلام قیمت‌های پایه در سال ۱۴۰۱، روز یکشنبه ۷ فروردین ماه انجام شد و یک هفته توقف در انتشار به علت تعطیلی نوروز، تأثیرات قیمت‌های جهانی را به صورت متفاوت در قیمت‌های پایه، نشان داد. قیمت پایه برخی کالا‌ها مثل سنگین اکستروژن و PVC‌ها افزایشی و در مقابل سنگین تزریقی، پت‌های بطری، کالا‌های پرمصرف نایلون و نایلکس مثل سبک و سنگین فیلم و سنگین بادی، کاهشی شدند.

دلار نیمایی در نخستین قیمت‌های پایه امسال ۱۲۸ تومان کاهش را تجربه کرد، اما بعد از یکشنبه، نیما تغییر مسیر داد و صعودی شد. میانگین هفتگی دلار نیمایی در قیمت‌های ۷ فروردین، ۲۳,۸۵۵ تومان بود که تا امروز (پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱) ۳۷ تومان افزایش داشته است. البته نزولی شدن میانگین روزانه دلار نیمایی و رسیدن آن به ۲۳,۷۰۰ تومان، احتمال کاهشی شدن دلار نیمایی در روز یکشنبه ۱۴ فروردین را قوت می‌بخشد.

آنچه اهمیت دلار نیمایی را دومین قیمت‌های پایه امسال بیشتر می‌کند این است که به علت تعطیلی شنبه ۱۳ فروردین، قیمت‌های پایه در روز یکشنبه ۱۴ فروردین، صرفا با دلار نیمایی محاسبه می‌شود و قیمت‌های جهانی، تأثیری در تغییرات نخواهند داشت. با توجه به روند موجود دلار نیمایی و روند نزولی میانگین روزانه، احتمال می‌رود قیمت‌های ۱۴ فروردین، تغییر زیادی نسبت به قیمت‌های ۷ فروردین نداشته باشد و احتمال تکرار قیمت‌هایی شبیه به اولین قیمت‌های پایه امسال، بسیار است.

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی

این هفته، معاملات ۴ هزار و ۶۷۵ تن و عرضه‌ها ۳ هزار و ۸۰۵ تن نسبت به هفته پایانی سال ۱۴۰۰ افزایش یافت. معاملات به ۶۵,۲۹۰ و عرضه‌ها به ۸۹,۲۲۵ تن رسید. البته کم بودن حجم معاملات در هفته‌های نخست سال‌ها امری طبیعی است و بخشی از تقاضا، به علت تعطیلی واحد‌های تولیدی در نیمه اول فروردین، از بازار حذف می‌شود.

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی

افزایش ۲۶۰۰ تنی عرضه پ پ‌های نساجی باعث شد تا معاملات این گروه با ۴۳۰۰ تن رشد، بیشترین افزایش معاملات نسبت به هفته پایانی سال گذشته را به نام خود ثبت کنند. سنگین دورانی هم با ۳۵۸۶ تن، بعد از پ پ‌های نساجی، بیشترین رشد معاملات این هفته را داشتند. در مقابل، معاملات گروه پلی استایرن انبساطی، ۱۷۱۰، سنگین بادی ۱۶۶۱ و پلی استایرن معمولی، ۱۵۳۵ تن کمتر از معاملات این کالا‌ها در آخرین هفته اسفند ۱۴۰۰ بود.

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی

خیز دلار آزاد به کانال ۲۷ هزار تومان

شنبه ۶ فروردین ماه، دلار آزاد، سال جدید را با ۲۶,۳۵۰ تومان آغاز کرد، اما به تعویق افتادن توافق در مذاکرات وین، قیمت دلار را صعودی کرد و روز سه شنبه، دلار آزاد تا ۲۷,۲۰۰ تومان نیز پیش رفت. در بازار چهارشنبه، دلار کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد، اما باز در ساعت پایانی بازار، خود را به مرز ۲۷ هزار تومان رساند. در مجموع، میزان افزایش دلار آزاد از شنبه تا چهارشنبه ۶۵۰ تومان بود.

دلار صرافی، اما بی توجه به تغییرات دلار آزاد، در پایین کانال ۲۵ هزار تومان، جای خود را حفظ کرده است. ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمتی بود که دلار صرافی در هفته کاری نخست سال ۱۴۰۱ در محدوده آن، قیمگذاری شد.

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی

نفت روی مدار کاهش

برنت که معاملات دوشنبه ۸ فروردین را با ۱۱۷ دلار آغاز کرد از همان روز در فاز نزولی قرار گرفت و دوشنبه را با ۱۱۲ دلار به پایان رساند. برنت در مقاطعی از بازار این هفته، تا ۱۰۵ دلار هم عقب نشینی کرد و قیمت امروز برنت، یعنی ۱۰۷ دلار، نسبت به قیمت روز دوشنبه، ۱۰ دلار کمتر است. باید منتظر اثرات کاهش قیمت نفت روی قیمت‌های جهانی بود. این اثرات در سومین قیمت‌های پایه سال ۱۴۰۱ که قیمت‌های جهانی در محاسبه قیمت‌های پایه وارد می‌شود، اهمیت بیشتری خواهد یافت.

بازار آزاد تعطیل است

مطابق هر ساله، در تعطیلات نوروزی، معاملات چندانی در بازار آزاد انجام نمی‌شود و عمده واسطه ها، فعالیت را از بعد از پایان تعطیلات آغاز خواهند کرد.

شروع کم رمق بازار در میانه تعطیلات نوروزی

نکته جلب در بازار سال ۱۴۰۱ این است که فعالیت‌های بازار، درست از ابتدای ماه رمضان آغاز خواهد شد.

منبع دیگررسانه‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر