بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
۱۵۰۷.۸ میلیارد تومان جمع ارزش صف‌های خرید/ رشد ۲.۰۸ درصدی شاخص کل
شاخص کل با رشد ۲۹ هزار و ۸۵۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۰۸ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۶۱ هزار واحدی رسید.
کد خبر : ۲۵۶۵۹۵

۱۵۰۷.۸ میلیارد تومان جمع ارزش صف‌های خرید/ رشد ۲.۰۸ درصدی شاخ کل

به گزارش بورس‌نیوز؛ سهامداران حقیقی در حالی نخستین روز ورود حقوقی‌ها و بازیگران اصلی بازارسرمایه را خیر مقدم گفتند که بازاری سبز را به قلدر‌های بازار تحویل دادند.

با نگاهی به بازار امروز می‌توان دریافت که اوضاع گروه‌های خودرویی، شرکت‌های چندرشته‌ای، بانک‌ها و فلزات اساسی مناسب بود ضمن آنکه نقدینگی در سهم‌های کوچک بازار نیز گردش مناسبی داشت و غیر از ۳۳ سهم قفل در صف فروش، برای نقدشوندگی بازار مشکل آنچنانی وجود نداشت.

۱۵۰۷.۸ میلیارد تومان جمع ارزش صف‌های خرید/ رشد ۲.۰۸ درصدی شاخ کل

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که نخستین روز بازارسرمایه با حضور حقوقی‌ها و بدور از تعطیلات، سبزپوش آغاز شد و حقوقی‌ها با عیدی به گود معاملات بازارسرمایه گام گذاشتند.

شاخص کل با رشد ۲۹ هزار و ۸۵۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۰۸ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۶۱ هزار واحدی رسید.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۶ هزار و ۸۰۸ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۱.۸۶ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "فملی"، "تاپیکو"، "جم" و "خودرو" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خودرو" با تعداد ۲۶,۹۷۸ معامله، "شستا" با تعداد ۲۴,۳۲۱ معامله، "فملی" با تعداد ۱۷,۰۰۵ معامله، "شتران" با تعداد ۱۲,۰۹۵ معامله، "وبملت" با تعداد ۱۲,۰۹۵ معامله، "خپارس" با تعداد ۹,۹۸۱ معامله و "خساپا" با تعداد ۹,۳۶۲ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۵ هزار و ۶۹۸ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۴۴۴ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱ میلیارد و ۸۱ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۳۰ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۸۴۳ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» به ارزش معامله ۶۱۴ میلیارد تومان، «شیمیایی» با حجم معامله ۳۹۲ میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۲۹۶ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۴۸۲ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۹۳ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۱۵۰۷.۸ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۱۵۱ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۳۳ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۵۶.۱ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "وساپا" به ارزش ۲۳۰,۶ میلیارد تومان، "ورنا" به ارزش ۲۰۴,۱ میلیارد تومان، "خگستر" به ارزش ۱۱۹,۸ میلیارد تومان، و "فولاد" به ارزش ۱۰۳,۶ میلیارد تومان، "خساپا" به ارزش ۶۶,۱ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "بالاس"، "وحافظ"، "لازما"، "تمحرکه" و "ورازی" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان ۸۸۷ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۴۱۰ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"خودرو" ۸۹ میلیارد تومان، "فولاد" ۷۲ میلیارد تومان، "خساپا" ۸ میلیارد تومان، "فملی" ۵۹ میلیارد تومان، "گدنا" ۳۳ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "شتران" ۱۲ میلیارد تومان، "فزر" ۹ میلیارد تومان، "خاورح" ۷ میلیارد تومان، "ملت" ۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "پارسان"، "فارس"، "مبین"، "حفاری"، "وصندوق" و "پارتا" تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نماد‌ی تاکنون در بخش کد به کد مشاهده نشده است.

۱۵۰۷.۸ میلیارد تومان جمع ارزش صف‌های خرید/ رشد ۲.۰۸ درصدی شاخص کل

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "ولساپا" با حجم معامله ۲۰۸ میلیون برگه سهم (چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "بوعلی" با حجم معامله ۳.۲ میلیون برگه سهم (سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "وسپه" با حجم معامله ۱۹.۲ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "پارسیان" با حجم معامله  ۳۹ میلیون برگه سهم (بیش از هفده‌برابر میانگین حجم ماه) و "ملت" با حجم معامله  ۱۰۰.۵ میلیون برگه سهم (سه و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

امیدواریم که با توجه به پیش‌گشایشی که امروز یک‌شنبه اعلام شد، پارامتر‌های مورد نیاز بازارسرمایه برای صعودی مناسب به فراتر از انتظارها، طرح ریزی شده است.

با نگاهی به روند‌های شاخص‌کل و البته ارزیابی تکنیکی شاخص‌کل در بازه میان‌مدت و هفتگی، علایمی از ظهور الگوی هارمونیک پروانه و هدف ۲,۱۰۰ هزارواحدی و حتی فراتر از آن در میان‌مدت (۶ تا ۹ ماه) را در خود جای داده است که در اینصورت، دستیابی به سقف قبلی شاخص کل در سال جاری در دسترس خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر