بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه
بازار این روزها بازار متعادلی است که امیدواریم این وضعیت متعادل ادامه داشته باشد. یک رشد متعادل، لازمه ایجاد ثبات و پایداری در بازار سرمایه ما خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۶۷۴۹

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز در یک ماه گذشته به رغم خبر احتمال توافق، نه تنها نرخ ارز کاهش نداشته بلکه شاهد رشد ملایم نرخ ارز هم بوده ایم. در بازار مسکن هم قیمت املاک حدود ۶ درصد افزایش داشته است. تنها بازاری که این استعداد را دارد که به هر خبر مثبت یا منفی، واکنش منفی نشان دهد بازار سرمایه است!

عبدالله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد:بازار سرمایه، بازاری کامل شفاف است.‌ کافی است هر سرمایه‌گذاری سایت TSETMC را باز کند تا تمام اطلاعات مربوط به معاملات رورانه این بازار را مشاهده کند. تمامی اطلاعات مربوط به شرکت‌ها هم از طریق سامانه کدال قابل بررسی است. بنابراین قضاوت و پایش(تحلیل) بازار سرمایه خیلی سریع و شفاف امکان پذیر است. سایر بازارها اعم از بازار ارز، بازار مسکن و بازار خودرو، چنین ویژگی راه ندارد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه بازار سرمایه بر خلاف سایر بازارها بازاری کاملاً نخبه گرا است و اکثر فعالان حرفه‌ای بازار اشخاص باسوادی هستند که علاوه بر داشتن توانایی تحلیل شرکت‌ها، توانایی تحلیل اقتصاد کشور و بازارهای جهانی را هم دارند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: خیلی اوقات خروجی تحلیل‌هایی که این اشخاص ارائه می کنند، از تحلیل های اشخاصی که صرفا تحصیلات آکادمیک دارند، دقیق تر است. ضمن اینکه بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، بازار نوپایی است و به تدریج باید به مرحله‌ای برسیم که این بازار در تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور نقش داشته باشد. البته که تاثیرگذاری اخبار و اتفاقات بر این بازار به تدریج در حال کمرنگ‌تر شدن است و امیدوارم این بازار به مرحله ای از بلوغ برسد که به جای حرکت با اخبار، بر اساس تحلیل داده ها و اطلاعات واقعی حرکت کنند.

وی تاکید کرد: به هر حال با توجه به ریسک‌های سیستماتیکی که همواره از بیرون متوجه این بازار بوده، بازار سرمایه حرکت محتاطانه تر و محافظه‌کارانه تری دارد و این محتاط بودن، موجب تمایل این بازار به سمت واکنش منفی به اخبار و رویدادها شده است.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: ضمن اینکه اخبار مثبت هم تا حدودی از قبل پیشخور می شود و کیفیت تاثیرگذاری خود را از دست می دهند. در مجموع معتقدم بازار سرمایه ما به سمتی حرکت می‌کند که از این رفتار به تدریج فاصله گرفته و تحلیلی محور تر شود. هم از نظر ذهنی و روانی و هم بنیاد شرکت ها، بازار سرمایه به این ظرفیت رسیده که به اخبار و اتفاقات آتی، واکنش مثبت تری نشان داده و روند پایدار تر و با ثبات تری داشته باشد‌.

رحیم لوی در ادامه در پاسخ به این سوال که "آیا شرایط فعلی بازار سرمایه فرصت مناسبی برای خرید و اصلاح پرتفوی است یا نه" گفت: حتی اگر بازار سرمایه رشد کرده و به سقف سال ۹۹ یعنی شاخص ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی هم برسیم، با توجه به تورمی که در این مدت در اقتصاد ما شکل گرفته، بسیاری از نمادها عقب‌ماندگی ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهند داشت!

وی افزود: اگر شاخص کل بورس را نماگر واقعی شرایط این بازار را در نظر بگیریم (که نمی‌توان چنین کاری هم کرد) باز هم خواهیم دید که بازار سرمایه برای جبران عقب ماندگی خود هنوز راه درازی در پیش دارد‌.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: نکته دیگر آنکه چه در عرصه سیاست گذاری های داخلی و چه در بازارهای جهانی هنوز ابهامات متعددی وجود دارد که باعث حرکت محتاطانه بازار سرمایه می شود.

رحیم لوی تاکید کرد: با دو دوره گذار بسیار جدی یعنی اقتصاد جهانی بعد از کرونا و نیز به هم ریختگی اقتصاد جهانی تحت تاثیر حمله روسیه به اکراین و تحریم‌ روسیه مواجه هستیم که این دو موضوع روی بازار سرمایه گذاری ما که بازاری کاملا کامودیتی محور است، اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: همچنین هنوز ابهاماتی در بحث احیای برجام، سیاست‌های کلی دولت در قیمت گذاری ها و واگذاری های مدیریت برخی صنایع از جمله خودروسازی وجود دارد. در چنین شرایطی معتقدم اگر سرمایه‌گذاران بر مبنای تحلیل و با توجه به DPS و سودی که در مجامع تقسیم خواهد شد، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده یا تغییری در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود ایجاد کنند، اقدام بدی نیست.

رحیم لوی در پایان اضافه کرد: اگر سرمایه‌گذاران پرتوی مناسبی چیده اند این روزها زمان مناسبی برای خرید و فروش و اصلاح پرتفوی نیست. بازار این روزها بازار متعادلی است که امیدواریم این وضعیت متعادل ادامه داشته باشد. یک رشد متعادل، لازمه ایجاد ثبات و پایداری در بازار سرمایه ما خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
لمس سقف سال ۱۴۰۰؛ به زودی!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لمس سقف سال ۱۴۰۰؛ به زودی!

بازار سرمایه در چند قدمی تعادل
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار سرمایه در چند قدمی تعادل

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
سلام همه بذبختیها ازهمین مدعیان شواد وانحصار نخبگی هست بورس نیوز نامسلمان متجاهرالاسلام شما پیرو اسلام پیمان ابراهیم شدهاید مثل ولیفقیه موسادی ذوب شدهاید درموساد وطرح خاورمیانه بزرک شما که انحصار اسلام دارید قران را هرگز نخواندهاید که ببینید درقران سراسر انتقاد تهدید الفاط وحشتناک هست از ببهترین کلامها تا زشن نرین کلام درقران مجید وجود دارد قران که فقط برای فرشتکان وبهشتیان حرف نمیزند جرا شماها متجاهرالاسلامها نمی فهمید وقتی مسئولان نضام متجاهرالاسلام جهل سال انواع کلمات وفحاشیهای علمی دینی وهرجور که توانستهاند کردهاند الان همان کارها وبال خودشان شدهاست مردمیکه نمستوانند قضاوت خودرا اعلام کنند به جه درد میخورد بسیار لجن زار شدهاست این متجاهرالاسلامهای ذوب درپیمان ابراهیم بورس نیوز اساس وبنیاد پیمان ابراهیم را میدانی چگونه هست یک کزارش از بزرک نا گوجک پیمان ابراهیم در مبارزه با پولشوئی ومبارزه با تروریستهای سپاه پاسداران یا همان سجام بورس ایران تهیه کنید