بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۲
کد خبر : ۲۵۶۸۰
 مديرعامل بورس كالا گفت: اعتقاد برخي مبني بر ركود مصرف سيمان و فولاد اشتباه است چرا كه براساس شاخص هاي موجود اين دو محصول نسبت به سال گذشته با اضافه مصرف 800 هزار تني و رشد 14 درصدي مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ، علي اكبر هاشميان در مراسم افتتاح رينگ صادراتي معاملات محصولات نفتي و فرآورده هاي پتروشيمي كه روزگذشته با حضور وزير اقتصاد در كيش برگزار شده بود با ارايه گزارشي از عملكرد بورس كالا، ابعاد مخلتف راه اندازي رينگ صادراتي معاملات محصولات نفتي و فرآورده هاي پتروشيمي را تشريح كرد. 

*خروج 30 قلم كالاي حمايتي 

وي با بيان اينكه طرح تحول اقتصادي در دو محور آزاد سازي و اصل 44 تكاليفي را به دولت مقرركرده اظهار داشت: 30 قلم از 38 كالاي اساسي تحت كنترل دولت از سال 82 تاكنون و با راه اندازي بورس كالايي آزاد شده اما هنوز اقلامي مانند گندم و حامل هاي انرژي تحت نظارت دولت باقي مانده كه با تصويب طرح تحول اقتصادي توسط مجلس آزاد سازي حامل هاي انرژي نيز در دست اقدام است. 

هاشميان تاريخچه مختصري از چگونگي شكل گيري بورس كالاي ايران را اعلام كرد و ادامه داد: از همان زمان آغاز بكار فاز اول بورس نفت در بهمن 86، معاملات محصولات نفتي و فرآورده هاي پتروشيمي تكليف شده بود كه بعد از خريداري ساختمان و تجهيز آن ، تالار معاملات و رينگ صادراتي مربوطه آغاز به فعاليت كرد. 

اين مقام مسئول در بورس كالا خاطر نشان كرد: استراتژي بورس كالا از 6سال پيش راه اندازي بازار فيزيكي و ايجاد امكان رقابت و ورود ابزار مشتقه بود كه اين وظيفه به خوبي انجام شد بطوري كه بورس كالا در حوزه فلزات مرجع شده اما در برابر عمر100 ساله بازار خارج از بورس فلزات، معاملات محصولات پتروشيمي باتوجه به عمر 20ساله و نظارت دولت با چالش ها و مشكلاتي همراه بود. 

هاشميان افزود: از 18 ماه پيش فعاليت هاي پژوهشي راه اندازي رينگ صادراتي محصولات نفتي و فرآورده هاي پتروشيمي آغاز شده و با همكاري وزارت نفت و شركت بازرگاني پتروشيمي در حال گذر از اين چالش ها هستيم. 

به گفته وي در حالي از يكسال پيش معاملات فيوچر ( قرار داد آتي ) 4 نوع كالا آغاز شده كه در آينده ايي نزديك معاملات فيوچر نفت كوره ، پلي اتيلن و ذرت نيز راه اندازي مي شود تا زمينه تحقق بورس تمام عيار با ويژگي هاي اسلامي فراهم شود. 

*امنيت 100 درصدي معاملات در بورس كالا 

مديرعامل شركت بورس كالاي ايران در ادامه سخنان خود به امنيت 100 درصدي معاملات اين بورس اشاره كرد و گفت: در برابر مشكلات عديده بازار هاي سنتي، از 120 هزار قرارداد بورس كالا با حجم هر قرارداد بيش از 11 ميليارد توماني فقط دو پرونده به هيئت داوري ارسال شده است . از سوي ديگر در حوزه فلزات 57 درصد از بازار تجاري توسط بورس كالا پوشش داده مي شود.اين در حالي است كه نسبت 38 درصدي معاملات محصولات پتروشيمي روبروز پيشرفت كرده و در آينده از بخش فلزات پيشي خواهد گرفت. 

به گفته هاشميان تاكنون تمام مزيت هاي 25 گانه بورس كالا تحقق يافته و در برابر انجام معاملات 95 درصدي سلف در بورس هاي دنيا، 85 درصد از معاملات بورس كالاي ايران به صورت سلف انجام مي شود. 

*اعتقاد برخي اشتباه است 

وي با بيان اينكه از جمله كاركردهاي بورس هاي كالايي ارايه شاخص هاي مطمئن به دولت ها است خاطرنشان كرد: در حالي ماهانه مصرف سيمان و فولاد كشور را به مراجع ارايه مي كنيم كه اعتقاد برخي مبني بر ركود اين دو محصول اشتباه است. چرا كه تاكنون 800 هزار تن اضافه مصرف سيمان و فولاد داشته ايم كه نسبت به سال گذشته رشد 14 درصدي را نشان مي دهد. 

هاشميان تاكيد كرد: با اين اوصاف برخلاف هاي گفته هاي عمومي شاخص هاي رونق از رشد 15 درصدي خبر مي دهند. 

*برنامه هاي بورس كالا 

اين مقام مسئول در بورس كالا در ادامه به حل شدن مسائل شرعي " آپشن " و اخذ مجوزهاي لازم، معامله شمش طلا از دو سال گذشته تا كنون ، برنامه عرضه سكه در بورس كالا با همكاري بانك مركزي ، اخذ مجوزهاي سلف مجدد از شوراي عالي بورس و عملياتي شدن آن، راه اندازي فاز سوم معاملات موبايل تريدينگ و امكان انجام معاملات بورس كالا از نقطه ايران و دنيا و همچنين انجام معاملات انواع محصولات در 11 گروه ، 43 زيرگروه اصلي و 150 زير گروه فرعي كالا اشاره كرد. 

*اجازه حضور كارگزاران خارجي در بورس كالا 

هاشميان در بخش پاياني اظهارات خود خاطر نشان كرد: يكي از برنامه هاي ما اخذ اجازه حضور شركت هاي كارگزاري خارجي در بورس كالا توسط وزير اقتصاد است. در حال حاضر 50 شركت كارگزاري با 104 مجوز فعاليت مي كنند و در برابر 85 شركت داخلي، 36 شركت خارجي از طريق شركت هاي كارگزاري داخلي اقدام به عرضه محصولات خود در بورس كالا مي كنند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر