بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
سوال بزرگ سهامداران؛ آیا سهمی با ۷۷ درصد شناوری را می‌توان نجات داد!

"سلیم" و چند سوال برای "قثابت" با زیان خالص

این موسسه به مواردی که حاکی از عدم ارائه مطلوب صورتهای مالی تلفیقی گروه، از تمام جنبه‌های بااهمیت، طبق استانداردهای حسابداری باشد، برخورد نکرده است.
کد خبر : ۲۵۷۰۷۷

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان طی دوره مالی ۶ ماهه میاندوره‌ای منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ میزان زیان خالصی که در ازای هر سهم شناسایی کرد برابر با ۲ ریال بود و این در حالی است که قثابت در دوره مشابه نیز همین مقدار زیان خالص را در ازای هر سهم شناسایی کرد.

شرکت قثابت در پایان این دوره میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ میزان سرمایه‌ای که از خود بر جای گذاشت مبلغی برابر با ۶,۴۶۲ میلیارد ریال بود.

«قثابت» طی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ مبلغ ۲،۳۴۱،۴۱۱ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۶ درصد رشد داشته است.

سیر حرکتی قیمت هر سهم قثابت 

تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ را می‌توان برای شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان نقطه آغازی برای شروع روند صعودی قیمت هر سهم این شرکت دانست، در این تاریخ قیمت هر سهم قثابت برابر با ۴,۸۸۲ ریال بود که این روند صعودی حدوداً یک سال و پنج ماه ادامه داشت تا در تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۳۹۹ به نقطه اوج خود یعنی ۱۵۱,۳۴۰ ریال رسید که طی این مدت افزایش قیمت ۳ هزار درصدی را تجربه کرد. (این ارقام قبل از افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ است)

روند قیمتی قثابت+بورس نیوز

در زمان نوشتار این گزارش قیمت هر سهم قثابت (۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۰) برابر با ۲,۰۶۲ ریال معامله شد، قثابت نیز همانند شرکت‌های دیگر از ریزش‌های مردادماه ۱۳۹۹ جا نماند و شاهد کاهش قیمت هر سهم خود (۸۲ درصد) بود.

سهامداران عمده شرکت "قثابت"

شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان تاکنون ۱۶ سهامدار عمده را به همراه داشته که دراین‌بین لیست ۵ شرکت بزرگ سهامدار این قندی را مشاهده می‌کنید.

درصد سهامداران قثابت+بورس نیوز

  1. سرمایه‌گذاری سلیم
  2. گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان «با ارزش بازار ۱۸۲ میلیارد تومان»
  3. صندوق بازار گردانی پاداش پشتیبان پارس «تحت مدیریت سبد گردان پاداش سرمایه و با ارزش خالص دارایی یک هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان»
  4. صندوق سرمایه‌گذاری فراز داریک «تحت مدیریت سبدگردان داریک پارس و با ارزش خالص دارایی ۹۹ میلیارد تومان»
  5. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد داریک «تحت مدیریت سبدگردان داریک پارس و با ارزش خالص دارایی ۵۶ میلیارد تومان»

سهامداران عمده قثابت+بورس نیوز

شرکت سرمایه‌گذاری سلیم توانسته ۱۹,۱۷ درصد از سهام شرکت قثابت را خریداری کند تا عنوان سهامدار عمده را در اختیار بگیرد این درصدی که سرمایه‌گذاری سلیم به خود اختصاص داد برابر با ۱,۲۳۸,۶۳۷,۵۰۲ سهم است.

روند خرید و فروش سرمایه‌گذاری سلیم+بورس نیوز

آخرین روز معاملاتی "قثابت" قبل از افزایش سرمایه‌ای که در تاریخ ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ انجام داد مربوط به ۲ روز قبل از آن بود، زمانی که سهم قثابت پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد، تعداد سهامی که سرمایه‌گذاری سلیم در اختیار داشت به ۱,۱۸۷,۹۹۲,۳۰۷ سهم رسید، از این تاریخ به بعد شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در ۵ نقطه شروع به خرید کرده که تاکنون به ۱,۲۳۸,۶۳۷,۵۰۲ سهم رسیده است.

کام سهامدارن

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان که یکی از سهامداران عمده "قثابت" است، این شرکت در زمانی که سهم "قثابت" پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد به ۲۷۳,۸۲۸,۲۲۸ رسید، تعداد سهام این شرکت سرمایه‌گذاری از تاریخی که این "قثابت"بازگشایی شد به ۱۲۲,۴۴۸,۲۲۸ سهم رسید.

"قثابت" روش‌های حسابداری را فراموش کرد

صورت‌های مالی تعدادی از شرکت‌های زیر مجموعه "قثابت" برخلاف استاندارد‌های حسابداری به روش ارزش ویژه در صورت‌های مالی تلفیقی منعکس نگردیده است.

هرچند اصلاح صورت‌های مالی تلفیقی گروه از بابت مورد فوق ضروری است، لیکن تعیین میزان تعدیلات لازم برای این موسسه میسر نگردیده است.

ایرادات حسابرس+بورس نیوز

صورت سود و زیان قثابت در پایان دی‌ماه ۱۴۰۰

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان در صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه خود که حسابرسی‌شده است درآمد عملیاتی که به ثبت رساند برابر با ۲،۳۴۱ میلیارد ریال بود که شاهد افزایش چشمگیر ۱۹۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته بود که می‌توان آن را نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات دانست.

درآمد عملیاتی قثابت+بورس نیوز

عمده این درآمدی که حاصل شد مربوط به فروش «شکر تولیدی» بود که طی این دوره ۲,۰۹۵ میلیارد ریال درآمدزایی برای شرکت داشت، نرخ فروش این محصول ۱۲ میلیون و ۴۴۸ هزارتومان در ازای هر تن شناسایی شد که در مقایسه با سال مالی گذشته ۸۷ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.

دیگر محصولاتی که قثابت طی این دوره ۶ ماهه به فروش رساند مربوط به (تفاله خشک، ملاس، تفاله پرس، شکر بسته‌بندی و شکر آفینه) بود که در بین این محصولات تفاله خشک بیشترین درآمد را به دست آورد.

سود و زیان قثابت+بورس نیوز

شرکت قثابت طی این دوره ۶ ماهه زیان خالص ۱۰ میلیارد ریالی را در صورت مالی خود به ثبت رساند و در ازای هر سهم نیز زیان ۲ درصدی را شناسایی کرد، همچنین زیان انباشته‌ای که از سوی قثابت اعلام شد بالغ‌بر ۱۲۸ میلیارد ریال بود که این بخش ۹ درصد افزایش را در مقایسه با پایان سال مالی گذشته به همراه داشت.

همان‌طور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید شرکت قثابت در ۶ سال اخیر (میاندوره‌ای ۶ ماهه)، ۵ سال را در زیان به سر برده و اکنون نیز برای سومین سال متوالی به زیان خالص رسیده است.

در پایان باید به این موضوعات اشاره داشت:

آیا سرمایه‌گذاران عمده، شرکت سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانایی آن را دارند که در نقش حامی سهمی با ۷۷درصد شناوری ظاهر شوند تا این سهم قندی را نجات دهند؟

با ورود و البته خرید گروه سلیم توسط "خاور"، این سوال پیش می‌آید که سلیم به‌عنوان سهامدار عمده ۱۹درصدی باقی می‌ماند یا شروع به خالی کردن سهم و کاهش سطح سهامداری خود خواهد کرد!

حقوقی‌ "قثابت" چه میزان توانایی تامین مالی برای جمع‌آوری سهام آزاد شده دارد یا اینکه سرمایه‌گذاری جدید برای این سهم قندی اعلام آمادگی می‌کند؟


بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان نسبت به سوال‌های مطرح شده است.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
نمیدونم این بورس نیوز چه پدر کشتگی با سهمهای قندی داره که هر چن وقت یک با اینارو تخریب میکنه ،معلومه بدجوری چزوندنتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
یکی از کثیف ترین حقوق ی های بورس همین سلیم هست. کلی فساد تو وگستر انجام داده