بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لایه پنهان تصمیمات غیرکارشناسی صمت

لایه پنهان تصمیمات غیرکارشناسی صمت
شرکت‌های بنیادی که در این سال ها همواره در تیررس تصمیمات خلق الساعه سیاست‌گذاران و دولتمردان بوده اند، سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی کشور داشته و حجم قابل توجهی از GDP کشور توسط همین شرکت ها ایجاد می شود.
کد خبر : ۲۵۷۱۵۱

لایه پنهان تصمیمات غیرکارشناسی صمت

به گزارش بورس نیوز، خبر وضع عوارض صادرات فولاد بازار سرمایه را ناگهان شوکه کرد. این اولین بار نیست که سیاست‌گذاران با تصمیمات این‌چنینی، سودآوری شرکت‌های بزرگ تولیدی را در معرض ریسک قرار می‌دهند. عده‌ای تصور می‌کنند کاهش سودآوری صنایع بزرگ، فقط ضرر و زیان اقلیتی سهامدار خرد را در پی دارد؛ حال‌آنکه اکثر این شرکت‌ها میلیون‌ها سهامدار بازنشسته و... و هزاران نفر نیروی مشغول به کار دارند و علاوه بر آنکه بخش عمده نیازهای کشور را تأمین می‌کنند، صادرات و ارزآوری هم دارند.

نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: عواقب تصمیماتی که به‌صورت غیر کارشناسی شده اتخاذ می‌گردد فقط متوجه بازار سرمایه نخواهد بود. بازار سرمایه یک بازار مالی است که سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور در آن مورد معامله قرار می‌گیرد. در چند سال گذشته، با توجه به تصمیماتی که سیاست‌گذاران اقتصادی و دولتمردان اتخاذ کرده‌اند، مرتباً شاهد آن بوده‌ایم که بخشی از سودآوری صنایع بزرگ تولیدی کشور کاسته شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که این شرکت‌ها و صنایع به سبب مشکلاتی که در فضای کشور وجود داشته، امکان سرمایه‌گذاری مجدد نداشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در سال‌های اخیر این صنایع با مشکلات قطعی برق و گاز و کمبود آب و ... دست و پنجه نرم کرده‌اند؛ برخی از این مصوبات، بهای تمام‌شده شرکت‌های تولیدی را افزایش داده و برخی مصوبات دیگر، منجر به کاهش درآمد شرکت‌ها شده است و ... که تمامی این موارد موجب شده شرکت‌ها و صنایع بزرگ تولیدی با اخلال در روند تولید مواجه شده و سودآوری مناسبی نداشته باشند.

قدوسی تصریح کرد: این سیاست‌گذاری‌ها تبعاتی در یک‌لایه پنهان به همراه داشته ازجمله آنکه انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش تولید به‌شدت کمرنگ شده چراکه هر سرمایه‌گذاری پیش از آنکه در هر صنعتی اقدام به سرمایه‌گذاری کند، دوره بازگشت سرمایه را موردبررسی قرار می‌دهد و فضای قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در کشور به سمتی رفته که سرمایه‌گذار عملاً نمی‌تواند به فضای سرمایه‌گذاری پیش روی خود اعتماد کرده و بازخورد مورد انتظار را کسب کند.

وی اضافه کرد: این شرایط تأثیر خود را در بازه زمانی بلندمدت به شکل کاهش تولید در صنایع، عدم اجرای طرح‌های توسعه‌ای، افت تدریجی تیراژ تولید صنایع و به دنبال آن کاهش درآمدهای فروش و ارزآوری صنایع و ... نشان می‌دهد.

این فعال بازارهای مالی افزود: در نظر داشته باشید شرکت‌های بنیادی که در این سال‌ها همواره در تیررس تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذاران و دولتمردان بوده‌اند، سهم قابل‌توجهی در رشد اقتصادی کشور داشته و حجم قابل‌توجهی از GDP کشور توسط همین شرکت‌ها ایجاد می‌شود.

قدوسی تأکید کرد: طبیعی است که با تحت‌فشار قرار دادن صنایع بزرگ تولیدی در درجه اول، اقتصاد کشور آسیب خواهد دید و در درجه دوم، سهامداران و فعالان بازار سرمایه که روی سهام این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، متحمل ضرر و زیان خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آنچه انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و ماندگار در بازار سرمایه می‌شود، وجود شرکت‌های بنیادی و صنایع بزرگ تولیدی در بازار سرمایه کشور است.

وی گفت: اگر قرار باشد سنگ‌اندازی‌ها در مورد سودآوری شرکت‌ها و صنایع بزرگ تولیدی با همین روال ادامه داشته باشد، انگیزه سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ تولیدی کشور و به‌عبارتی انگیزه سرمایه‌گذاری و حضور در بازار سرمایه کاهش خواهد یافت.

قدوسی اظهار کرد: در مقابل، انگیزه‌های سفته‌بازانه در بازار سرمایه تقویت خواهد شد و این اتفاق منجر به تنزیل جایگاه بازارسرمایه در اقتصاد کشور خواهد شد. بازارسرمایه، بستری برای توسعه ابزارهای مالی مختلف در فضای اقتصاد کشور بوده و نمی‌توان این‌طور بی‌اهمیت از کنار آن عبور کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر بازار ثانویه پررونقی نداشته باشیم، ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (که نقش حائز اهمیتی در تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و حتی دولت و فعالیت نهادهای مختلف دیگر شده) جذابیتی نخواهند داشت.

قدوسی در پایان گفت: بنابراین تهدیدی که سیاست‌گذاری‌های این‌چنینی برای بازار سرمایه به همراه دارد، فقط شامل بازار سهام نخواهد بود و سایر ابزارهای مالی موجود در این بازار هم با ریسک مواجه خواهند شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"وزارت صمت" آش بازارسرمایه را شور می‌کند!

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷
سلام سوئ مدیریت کهازحد بگذرد وعنانپاره کند میشود خیانتدرحق بشریت سوئ مذیریت وخیانت که مطلقالعنان شوند انکاه میشود جنایت درحق بشریت حالا درکدام قسمت هستیم وارد فسمت مجازان وبالگردنشدن سوئ مدیرها
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷
افزایش تولید وگردش نقدینگی وتقویت بازار سرمایه پیشگیری از رکود اقتصادی وکاهش نرخ بیکاری را بدنبال خواهد داشت دیگر دولت مجبور نخواهد بود با حمایتهای مقطعی واندک مرهمی برزخمهای قشر آسیب پذیر بگذاردهمیشه گفته اند (( آموزش ماهیگیری بهتر از ماهی دادن است و....))