بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
راجع به بیمه رانندگان هم عملاً در گذشته تسهیلاتی را به‌عنوان بیمه فراهم کرده بودیم، اتفاقی که برای تاکسی آنلاین می‌افتد، چون قالب سفیران در مجموعه تپسی مشغول به کار هستند عملاً شغل دوم آن‌ها است و یا دانشجو هستند یا بخشی از وقت آن‌ها را این موضوع می‌گیرد.
کد خبر : ۲۵۷۱۶۸

میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مهم‌ترین ریسکی که شرکت تپسی و یا شرکت‌های مشابه دارند این است که استارت‌اپی هستند که ممکن است با یک اتفاق کوچک بخش قابل‌توجهی خودشان را از دست بدهند، برای مثال شرکت حمل‌ونقل اینترنتی به نام سندباد است که در حال تبلیغات گستره است.

این شرکت یک امتیاز به راننده‌های خود می‌دهد که آن‌ها را بیمه تأمین اجتماعی کند، خیلی طبیعی است که مردم وقتی‌که شرکت جدید وارد بازار شود و احساس کنند در روز‌های ابتدایی که قیمت‌ها پایین‌تر است و راننده‌هایی که احساس کنند خدمات بیشتری به آن‌ها ارائه داده می‌شود به سمت شرکت جدیدتر می‌روند.

این موضوعات می‌تواند ریسک بزرگی برای این شرکت‌های استارت‌اپی باشد، این فرآیند چگونه پوشش و ارزش‌گذاری می‌شود؟

میلاد منشی پور مدیرعامل شرکت تپسی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد:

ما برای این رقیب تازه وارد به‌طور خاص هیچ نگرانی نداریم، همان‌گونه که درواقع درگذشته هم دیده شد ۲ الی ۳ شرکت وارد بازار شدند از جنس آژانسی، کارپینو و دینگ و با تبلیغات گسترده وارد بازار شدند و حتی مشاهده کردیم که دینگ با استفاده از چهره‌های مشهور استفاده کرد و تبلیغات سنگینی هم انجام داد.

عملاً دیدم که طول عمر این شرکت‌ها کمتر از یک سال بود، برای مجموعه سندباد هم به‌طور خاص آرزوی موفقیت می‌کنیم، ولی در واقعیت از سوی این مجموعه هیچ نگرانی و برنامه خاصی برای آن‌ها نداریم.

راجع به بیمه رانندگان هم عملاً در گذشته تسهیلاتی را به‌عنوان بیمه فراهم کرده بودیم، اتفاقی که برای تاکسی آنلاین می‌افتد، چون قالب سفیران در مجموعه تپسی مشغول به کار هستند عملاً شغل دوم آن‌ها است و یا دانشجو هستند یا بخشی از وقت آن‌ها را این موضوع می‌گیرد.

در گذشته مشاهده کرده‌ایم این تسهیلاتی که برای آن‌ها به‌عنوان بیمه فراهم شد خیلی مورد استقبال خیلی گسترده قرار نگرفت و این موضوع را مزیت رقابتی کوچک می‌بینیم که مجموعه ما هم تا حدودی آن را فراهم کرده‌ایم، ولی به‌عنوان موضوعی که دینامیک بازار را تغییر بدهد نمی‌بینیم.

وی در خصوص تغییرات در بازار رقابتی نیز چنین گفت:

استرس تست‌هایی در مدت‌زمان ۲ و ۳ سال گذشته در بازار به‌طور خاص تاکسی آنلاین دیده‌ایم، از جنس سهمیه‌بندی بنزین که به‌یک‌باره حجم ناوگان ما طی ۲ هفته بسیار کاهش یافت، ولی بعدازآن اوضاع را به حالت عادی برگرداندیم، حتی می‌توان به موضوع کرونا پرداخت که آن یک شوک اساسی در لول بین‌المللی بود.

عملاً این موضوعات تئوری را نشان داد که شبکه مشتریان شما به حدی بزرگ شوند بازگشت‌ناپذیرند و یا بازگشت‌پذیری آن‌ها هزینه‌های بسیار هنگفتی را نیاز دارد، برآورد ما این است که اگر رقیب جدید بخواهد وارد بازار شود و سهم معناداری را در اختیار بگیرد باید سرمایه‌‎گذاری از جنس چند ۱۰۰ میلیون دلار انجام دهد، برآوردی که انجام داده‌ایم شاید فقط از یک رقیب خارجی مانند uber برآید که هم‌چین سرمایه‌گذاری را صورت دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر