بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان اعتبار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان فصل مجامع

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان فصل مجامع
استارت بحث واگذاری سهام خودرویی ها و خروج خودروسازان از تملک دولت توسط خود دولت زده شده و با توجه به اخباری که در مورد این موضوع منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد این بار دولت برای واگذاری سهام خودرویی ها اراده جدی دارد.
کد خبر : ۲۵۷۵۴۲

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان فصل مجامع/پالایشی ها، بهترین های بازار از نگاه تحلیلی

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه فروردین‌ سبزی را پشت سر گذاشت و انتظار می رود این وضعیت در ماه های آینده هم ادامه داشته باشد‌.

محمد جمالی عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان اعتبار در گفتگو با بورس نیوز در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به فصل انتشار گزارش های عملکرد سال مالی‌‌‌ ۱۴۰۰ و برگزاری مجامع شرکت ها نزدیک می شویم. با توجه به تحلیل های انجام شده، به نظر می رسد عموم شرکت ها خصوصا شرکت های بزرگتر بازار سرمایه، گزارش های مناسبی راهی سامانه کدال خواهند کرد؛ چرا که از یک سو قیمت‌های جهانی افزایش قابل توجهی داشته و پیش بینی می شود تا پایان جنگ روسیه و اوکراین کاهش قیمتی در بازار های جهانی نداشته باشیم و از سویی دیگر، با توجه به افزایش قیمت های جهانی و افزایش نرخ ارز حاشیه سود بسیاری از صنایع بورسی افزایش داشته که روی سودآوری شرکت ها اثر مثبتی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد صنعت پالایشی بهترین گزارش ها را منتشر خواهد کرد. با توجه به اختلاف قابل توجهی که بین قیمت نفت و فرآورده های نفتی ایجاد شده، کرک اسپرد محصولات پالایشی رشد مطلوبی داشته و در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ و به تبع آن افزایش ارزش موجودی های پایان دوره این شرکت‌ها، به نظر می رسد بهترین گزارش ها توسط پالایشی ها منتشر خواهد شد. همچنین سایر صنایع کامودیتی محور از جمله پتروشیمی‌ها، معدنی ها و گروه فلزات اساسی هم گزارش های خوبی ارائه خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این تفاسیر به نظر می‌رسد روزهای سبز بازار سرمایه و روند افزایشی این بازار تا پایان فصل مجامع می تواند تداوم داشته باشد؛ مشروط بر آنکه دولت و مجلس تصمیمی که به ضرر شرکت ها و صنایع بورسی باشد (مثل وضع عوارض صادراتی) اتخاذ نکنند. ضمن اینکه معتقدم اگر موضوع اخذ عوارض از صادرات فولاد و... منتفی شود انرژی مثبت به بازار سرمایه وارد خواهدشد. با در نظر گرفتن نسبت های P/E مناسب شرکت ها و سودی که در مجامع تقسیم خواهد شد و همچنین با در نظر گرفتن چشم‌انداز مثبت قیمت های جهانی، بازار سرمایه هنوز پتانسیل رشد دارد.

جمالی در ادامه گفتگو در رابطه با تاثیر واگذاری سهام دولت در دو شرکت بزرگ خودروسازی روی وضعیت این دو شرکت و همچنین بازار سرمایه اظهار کرد: استارت بحث واگذاری سهام خودرویی ها و خروج خودروسازان از تملک دولت توسط خود دولت زده شده و با توجه به اخباری که در مورد این موضوع منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد این بار دولت برای واگذاری سهام خودرویی ها اراده جدی دارد. ظاهرا شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تابعه آنها در حال ارزشگذاری هستند و احتمالاً در اردیبهشت ماه ارزشگذاری این شرکتها نهایی شده و آگهی واگذاری منتشر خواهد شد‌. اما اینکه آیا خریداری پا به میدان خواهد گذاشت یا نه، مشخص نیست. بر اساس شنیده ها، مذاکراتی با برخی خریداران صورت گرفته و موضوع اهلیت خریداران در دست بررسی است. امیدوارم بحث واگذاری سهام خودرویی ها این بار محقق گردد.

وی افزود: قطعا این واگذاری برای خودروسازان اتفاق مبارکی خواهد بود و دو خودروساز بزرگ کشور از محدودیت‌های دولتی بودن خارج خواهند شد. همین موضوع موجب می‌شود که ایران خودرو و سایپا از دایره برخی تحریم‌ها هم خارج شوند. تجربه نشان داده بخش خصوصی بهتر از دولت قادر به اداره بنگاه های اقتصادی کشور است و امیدواریم با واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی شاهد شکوفایی این شرکت ها باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سودمندی افزایش دامنه نوسان مشروط به تغییر مقررات نظارت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سودمندی افزایش دامنه نوسان مشروط به تغییر مقررات نظارت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
اسمش عوارض صادراتی نیست .نوعی دزدی و راهزنی است .دولت دنبال توانمندی مردم نیست .به طرق مختلف دست در جیب مردم میکند ظاهرا بشکل قانونی جهت پرکردن جیب آقازاده ها
امین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
چقدر جهت دهی میکنی . اسم تو رو چی میشه گذاشت ؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
چقدر جهت دهی میکنی ؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
چقدر جهت دهی میکنی ؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
چقدر جهت دهی میکنی ؟
متضرر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
چناچه اتفاق بیفتد خوب است.بیم دارم این اتفاق میارک شعار باشد.