بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

گوش‌هایی که در تعطیلات به‌سرمی‌برند/سیمان گران خواهد شد

گوش‌هایی که در تعطیلات به‌سرمی‌برند/سیمان گران خواهد شد
ظرفیت نصب‌شده صنعت سیمان اگرچه حدود ۸۸ میلیون تن بوده اما؛ سال گذشته به دلیل مشکلات قطعی برق و گاز و... تولید سیمانی‌ها به حدود ۶۳ میلیون تن رسید و نکته اینجاست که بازار در سال ۱۴۰۰، کشش عرضه بیش از این را نداشت و درمجموع حدود ۵۸ میلیون تن سیمان در بازار داخل تحویل شد.
کد خبر : ۲۵۷۶۵۳

گوش هایی که در تعطیلات به سر می برند/سیمان گران خواهد شد

به گزارش بورس نیوز بر اساس برخی اظهارات فعالان صنعت برق امسال هم خاموشی خواهیم داشت!

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر این خاموشی‌ها روی تولید و فروش صنعت سیمان بیان کرد: هماهنگی خاصی در خصوص خاموشی‌ها با انجمن صنفی سیمان صورت نگرفته و فقط به‌صورت غیررسمی اعلام‌شده که احتمالاً از اواخر اردیبهشت‌ماه برق کارخانه‌های با اختلال تأمین خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر صنعت سیمان با تقریباً تمام توان خود اقدام به تولید سیمان می‌کند. ظرفیت نصب‌شده این صنعت اگرچه حدود ۸۸ میلیون تن است، اما سال گذشته به دلیل مشکلات قطعی برق و گاز و... تولید سیمانی‌ها حدود ۶۳ میلیون تن بود. اما نکته اینجاست که بازار در سال ۱۴۰۰، کشش عرضه بیش از این را هم نداشت و درمجموع حدود ۵۸ میلیون تن سیمان در بازار داخل تحویل شد. با توجه به بحث طرح دولت برای نهضت ملی ساختمان، انتظار افزایش تقاضای سیمان در بازار داخلی می‌رفت که تا این لحظه تقاضای سیمان تغییری نداشته است. البته در صورت قطعی برق همانند سال گذشته، شاهد التهاباتی در بازار سیمان خواهیم بود.

این کارشناس صنعت سیمان در ادامه گفت: انجمن صنفی سیمان بارها در جلساتی که با سیاست‌گذاران و مسئولان داشته، تأکید کرده این صنعت برای آنکه بتواند تولید سیمان و کلینکر را به صورتی انجام دهد که التهابی در بازار داخل ایجاد نشود، باید قطعی برق برنامه‌ریزی‌شده انجام شود و کارخانه‌های سیمانی حدود ۷۰ درصد از برق خود را داشته باشد تا کوره‌ها خاموش نشود. اما متأسفانه گوش شنوای مسئولان ما به تعطیلات رفته و برق با برنامه‌ریزی قطع نمی‌شود!

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد حتی در صورت اجرای طرح جهش مسکن، امسال به‌صورت خوش‌بینانه حداکثر ۶۵ میلیون تن تولید سیمان تولید و تحویل در بازار داخل خواهیم داشت. اما قطعی برق باعث می‌شود صنعت سیمان نتواند نیاز طرح جهش مسکن به سیمان را تأمین می‌کند. امیدوارم با یک برنامه‌ریزی صحیح و تأمین انرژی پایدار برای کارخانه‌های و همچنین تعدیل قیمت‌ها حفظ حاشیه سود تولیدکننده شرایطی فراهم شود که بازار سیمان با اختلال مواجه نشود.

شیخان با اشاره به‌احتمال افزایش قیمت سیمان در هفته‌های آینده تحت تأثیر قطعی برق و همچنین افزایش هزینه‌های تولید عنوان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش هزینه حقوق و دستمزد، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و... بهای تمام‌شده کارخانه‌های سیمانی هم افزایش خواهد داشت. اگرچه سیمان از ابتدای سال جاری تاکنون هنوز گران نشده، اما افزایش قیمت سیمان در هفته‌های آینده دور از انتظار نیست. ضمن اینکه قطعی برق هم می‌تواند قیمت سیمان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با ورود سیمان به بورس کالا نقش دلالان در بازار سیمان بسیار کمرنگ شده و نقدینگی بیشتری وارد شرکت‌های سیمانی می‌شود؛ اما همچنان حاشیه سود در این صنعت بسیار اندک است. به‌منظور حفظ حیات صنعت سیمان و جلوگیری از مشکلاتی همچون کاهش تولید سیمان در سنوات آینده و نیاز به واردات، می‌بایست قیمت سیمان تعدیل شود. همین حالا هم کارخانه‌های سیمانی بابت استفاده از مازوت به‌جای سوخت متحمل هزینه گزافی شده‌اند و فشار بیش از این به کارخانه‌های سیمانی، تولید سیمانی‌ها را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. امیدواریم سیاست‌گذاران با برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت به تداوم حیات صنعت سیمان کمک کنند. در غیر این صورت، بعید نیست که چند سال بعد، برای تأمین سیمان در کشور نیازمند واردات سیمان باقیمتی چند برابر قیمت‌های داخلی شویم!

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه
با موافقت سازمان بورس؛

افزایش سرمایه "سشمال" بلامانع شد

با مصوبه مجمع شرکت سیمان مازندران؛

"سمازن" هیات مدیره جدید را مشخص کرد

ارسال نظر