بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
دم خروس فولاد مبارکه اصفهان بیرون زد/علاقه فولادساز بزرگ به فروش مچینگ
از زمان قیمت گذاری محصولات فولادی مدیران شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزو سرسخت ترین مخالفان این موضوع بودند و البته خیلی ها نیز با استدلالهایی نقش چند شرکت فولادی بزرگ را در آشفته بازار محصولات آن بسیار پر رنگ ارزیابی می کردند.
کد خبر : ۲۵۷۶۹۷

دم خروس فولاد مبارکه اصفهان بیرون زد/علاقه فولادساز بزرگ به فروش مچینگ

به گزارش بورس نیوز، از زمان قیمت گذاری محصولات فولادی مدیران شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزو سرسخت‌ترین مخالفان این موضوع بودند و البته خیلی‌ها نیز با استدلال‌هایی نقش چند شرکت فولادی بزرگ را در آشفته بازار محصولات آن بسیار پر رنگ ارزیابی می‌کردند. برای فعالان حوزه فولاد فروش مچینگ خیلی آشناست. از سال ۹۹ این سیستم وضعیت آشفته‌ای در بازار اقتصادی کشور به وجود آورد. سامانه مچینگ یا خریداری از کالای مازاد معاملات بدین شکل است که اگر تمامی حجم عرضه شده کالای مورد نظر در تالار بورس کالا مورد معامله قرار نگرفت، بخش باقی مانده و معامله نشده، با قیمت پایه در سیستم مازاد عرضه و یا مچینگ قرار گیرد. در این میان کاهش برخی عرضه‌ها در بورس کالا عملاً زمینه افزایش قیمت را ایجاد کرد. البته در این وضعیت برخی لابی در خرید و فروش فولاد در بازار آزاد را مهمترین دلیل کاهش عرضه‌ها می‌دانستند.

به گفته بسیاری از فعالان مهمترین مشکل فروش مچینگ در بورس کالا این است که مازاد عرضه به صورت مچینگ معامله نمی‌شود بلکه از عرضه اصلی تالار کم می‌شود. یکی دیگر از مشکلات این است که نظارتی بر سهمیه خریداران نیست و موضوع بعدی که بسیار حائز توجه خواهد بود عدم شفافیت در خصوص متر و معیار تخصیص ورق‌های فولادی به خریداران است.

لزوم ایجاد شفافیت در معاملات خارج از بورس کالا برای فولاد مبارکه اصفهان

در صورت‌های مالی فولاد مبارکه اصفهان نیز مشخص نیست که چه تعداد از خریداران محصولات این شرکت را در بورس کالا خریداری کرده اند و جه تعداد در قالب مچینگ و این موضوع ابهامات معاملاتی این سیستم را کمافی السابق قوی نگه می‌دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پایان ۶ ماهه سال قبل فولاد مبارکه اصفهان بیش از ۶۰۹ هزار و ۷۲۰ تن از محصولات خود را خارج از بورس کالا و در قالب مچینگ به فروش رساند که مبلغ ریالی آن ۱۱۰ هزار و ۹۲۵ میلیون ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ اگرچه به لحاظ تناژ عرضه کاهش دارد، اما به جهت افزایش قیمت‌ها رشد ۱۰۳ درصدی را نشان میدهد.

دم خروس فولاد مبارکه اصفهان بیرون زد/علاقه فولادساز بزرگ به فروش مچینگ

گفتنی است، مجموع فروش فولادی‌ها در بورس کالا طی این مدت ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۵۶۴ تن بود که از این مقدار ۶۰۹ هزار و ۷۲۳ تن آن در قالب مچینگ فروخته شد.

اما سؤال اینجاست با وجود ابهاماتی که در این سیستم وجود دارد آیا سازمان بورس و بورس کالا نباید ساز و کاری را فراهم کند که تمامی اطلاعات و جزئیات خرید و فروش در این سیستم به روشنی مشخص شود تا اگر برخی از بنگاه‌ها بیش از سهمیه مورد نظر، ورق فولادی دریافت کردند از آن جلوگیری شود؟

منبع:رصد روز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا بورس رونق می‌گیرد؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا بورس رونق می‌گیرد؟

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
سلام فولاد مبارگه کلی کمکهای خیریه وعامه خلاف قانون وتاییدیه کم کردن از مالیات انجام میدهد که درجهت فساد وپولشوئی انجام میشود درحالیکه کلی مالات وعوارض کوماگون به دولت پرداخت میکند ودولت خرج عطیناهای خودش میکند چرا سهامداران تاوان کارخلاف به دهند
عبد خدا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
فولاد این سومین شرکت بزرگ بورسی امروز به غرش در امد و یقینا تا دو هفته لیدر بازار است با توجه به صادرات خوب و گرانی دلار مقاومت 1. 1500 تومان مقومت 2 1800 تومان مقاومت 3 بالای 2000 تومان فقط نفروشید تا ضررتان جبران شود. تعدیل سود و افزایش سرمایه و جایزه در پیش است