بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
براساس اعلام بانک جهانی؛

میانگین قیمت نفت ۱۰۰ دلار اعلام شد

میانگین قیمت نفت ۱۰۰ دلار اعلام شد
بانک جهانی در جدیدترین گزارش دورنمای بازار‌های کالا اعلام کرد انتظار می‌رود بزرگترین شوک انرژی از سال ۱۹۷۰ قیمت‌های انرژی را سال‌ها بالا نگه دارد، زیرا حمله روسیه به اوکراین، جریان تجارت، مصرف و تولید انرژی را تغییر داده است.
کد خبر : ۲۵۷۷۵۰

بانک جهانی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بانک جهانی اعلام کرد قیمت کالا‌های غذایی هم افزایش یافته و به همراه قیمت‌های بالای انرژی و شوک‌های وارد شده به تجارت نفت بین المللی، قیمت‌های بالای کالا باعث تشدید فشار تورمی در سطح جهانی خواهد شد.



بانک جهانی میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی جاری را ۱۰۰ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد که ۴۲ درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد و بالاترین سطح سالانه از سال ۲۰۱۳ است. این وام دهنده جهانی اعلام کرد قیمت‌های غیرانرژی هم حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا می‌کنند که بزرگترین افزایش قیمت‌های کالا‌هایی خواهد بود که روسیه یا اوکراین صادرکنندگان بزرگ آن‌ها به شمار می‌روند.

طبق گزارش بانک جهانی، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ به ۹۲ دلار در هر بشکه می‌رسد که پایین‌تر از میانگین سال ۲۰۲۲ است، اما بالاتر از میانگین پنج ساله ۶۰ دلار در هر بشکه است. پیش بینی می‌شود قیمت‌های گاز طبیعی اروپا در سال ۲۰۲۲ دو برابر قیمت سال ۲۰۲۱ شوند و قیمت‌های زغال سنگ ۸۰ درصد بالاتر باشند و قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ در بالاترین رکورد همه زمان‌ها خواهد بود.

این جنگ همچنین باعث تغییر پرهزینه الگو‌های تجاری شده که ممکن است به تورم پایدار بلندمدت منتهی شود. انتظار می‌رود این روند باعث تغییر عمده تجارت انرژی شود.

یک مقام بانک جهانی گفت: قیمت‌های بالای کالا، فشار‌های تورمی بالا در سراسر جهان را تشدید می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جهانی انتظار دارد قیمت‌های بالای کالا، فرآیند عبور به سوی منابع انرژی پاک را در کوتاه مدت مختل کرده یا به تاخیر بیاندازد. چندین کشور برنامه‌هایی را برای افزایش تولید سوخت‌های فسیلی اعلام کرده‌اند. قیمت‌های بالای فلزات هم قیمت انرژی تجدیدپذیر که نیاز بالایی به فلزاتی مانند آلومینیوم و نیکل دارد را بالا برده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر