بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت تمام شده سیمان/پیگیر افزایش نرخ پایه هستیم

رشد ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت تمام شده سیمان/پیگیر افزایش نرخ پایه هستیم
عوارض صادرات کلینکر از ۱۱ درصد به ۵ درصد کاهش یافته و عوارض صادرات سیمان هم از ۵ درصد به ۲ درصد رسیده و کاهش عوارض صادراتی روی افزایش جذابیت صادرات موثر است.
کد خبر : ۲۵۸۲۳۰

رشد ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت تمام شده سیمان/پیگیر افزایش نرخ پایه هستیم

به گزارش بورس نیوز طبق ابلاغیه مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت عوارض صادراتی سیمان و کلینکر کاهش پیدا کرده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: عوارض صادرات کلینکر از ۱۱ درصد به ۵ درصد کاهش یافته و عوارض صادرات سیمان هم از ۵ درصد به ۲ درصد رسیده است. البته این عوارض بر اساس فرمولی است که برای هر ماه تعریف شده و برای این ماه فعلاً عوارض به این صورت است.

وی افزود: البته کاهش عوارض صادراتی سیمان روی افزایش جذابیت صادرات سیمان تاثیر گذار است؛ اما هدف ما افزایش حجم صادرات سیمان است. نکته اینجاست که با توجه به افزایش هزینه های تولید سیمان و هزینه های حمل در کشور ما، قیمت تمام شده سیمان صادراتی ایران افزایش یافته است. اگر ریسک احتمال افزایش هزینه انرژی هم به این هزینه ها اضافه شود، در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. اگر قیمت سیمان صادراتی در بازار عراق امارات و برخی کشورهای دیگر منطقه، کماکان ۵۵-۶۵ دلار باشد؛ قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را خواهیم داشت؛ اما اگر عربستان وارد بازار صادرات سیمان شده و اقدام به دامپینگ کند، قطعاً گرفتار خواهیم شد.

شیخان ادامه داد: قیمت تمام شده صنعت سیمان رشد قابل توجهی داشته و اگر چه میزان افزایش قیمت تمام شده در شرکت های مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت قیمت تمام شده سیمان ۶۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و اگر فکری به حال تعدیل قیمت سیمان نشود، صنعت سیمان در معرض آسیب جدی قرار خواهد گرفت.

این فعال صنعت سیمان در رابطه با موضوع افزایش نرخ سیمانی ها گفت: پیگیر افزایش نرخ سیمان هستیم و درخواستی هم مطرح کرده‌ایم. اگرچه قیمت پایه سیمان همچون محصولات پتروشیمی و فولادی بر اساس قیمت‌های جهانی قیمت گذاری نمی شود، اما به هرحال قیمت های پایه ارزش گمرکی داریم که توسط وزارت صمت تعیین شده است. به عنوان مثال قیمت پایه ارزش گمرکی سیمان فله ۲۸ دلار تعیین شده و درخواست صنعت سیمان هم این است که قیمت پایه سیمان بر اساس ۹۵ درصد قیمت پایه ارزش گمرکی محصولات(یا قیمت فوب) تعیین شود. اگر این فرمول از سیمانی ها پذیرفته شده و قیمت پایه سیمان بر اساس دلار نیمایی و بر مبنای ۹۵ درصد قیمت فوب یا قیمت پایه ارزش گمرکی تعیین شود، فضای فعالیت برای سیمانی ها بهبود خواهد یافت. در غیر این صورت با توجه به افزایش قیمت تمام شده سیمان، شرایط برای ادامه حیات سیمانی ها دشوار خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام صنایع سیمان کرمان؛

"سکرما" افزایش سرمایه را ثبت کرد

با اعلام شرکت سیمان درود؛

"سدور" دست به جیب می شود

صنعت سیمان و پتروشیمی در صف عرضه اولیه
محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار؛

صنعت سیمان و پتروشیمی در صف عرضه اولیه

سیمان آبیک و پتروشیمی اروند، در صف عرضه بورس تهران
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

سیمان آبیک و پتروشیمی اروند، در صف عرضه بورس تهران

ارسال نظر