بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت

دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت
حداقل نیمی از سهم های بازار سرمایه، ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارند.
کد خبر : ۲۵۸۳۷۴

دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها در نزدیکی مقاومت مهمی قرار دارد که از نظر بسیاری از تکنیکالیست ها در صورت عبور از این مقاومت، یعنی کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، پتانسیل لمس مجدد سقف سال ۹۹ وجود دارد.

فرزاد میدانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز این خصوص بیان کرد: با توجه به ارزندگی حداقل نیمی از سهم های بازار، معتقدم کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، مقاومت چندان مهمی برای بازار سرمایه محسوب نمی شود.

وی افزود: اگرچه معتقدم تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت در بازار سرمایه ضرورت دارد؛ اما با توجه به شرایط تورمی و همچنین وضعیت شرکت ها، اگر دولت برنامه خاصی برای کاهش سود شرکت نداشته باشد، بازار سرمایه به لحاظ بنیادی با ریسکی مواجه نیست و پتانسیل صعود دارد. اینکه روند بازار در هفته های اخیر هم نشان از میل بازار سرمایه به صعود داشت. شاید لابلای روزهای سبز بازار، برخی روزها هم بازار رنگ سرخ به خود گرفت؛ ولی در مجموع روند بازار سرمایه از ابتدای سال جاری صعودی بوده و این روند صعودی حفظ خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: مشکل اینجاست که معضل کسری بودجه دولت همچنان ادامه دارد و با این کسری بودجه، بعید نیست که دولت بار دیگر به سراغ صنایع بورسی آمده و به نوعی سودآوری شرکت‌ها را دستخوش تغییر کند و این موضوع ریسک بازار سرمایه ما در ماه های آینده تلقی می شود. اگر دولت به نوعی نرخ خوراک و مواد اولیه شرکت ها را به نفع خود دستکاری کند، اجازه فروش محصول باهر نرخی را به شرکتها نخواهد داد و بازهم صنایع درگیر قیمت گذاری های دستوری دولت خواهند بود. بنابراین حذف احتمالی یارانه ها در کشور ما به معنای آزادسازی قیمت‌ها نیست و اگر هم دولت اقدام به حذف یارانه ها(یارانه انرژی) کند، صرفاً منجر به کاهش سودآوری شرکت ها خواهد شد. البته اقدامات دولت می تواند تورم زا باشد و این تورم، از ریسک شرکت ها خواهد کاست. اما نکته قابل توجه اینجاست که به نظر می رسد بازار سرمایه فعلاً به این ریسک بهایی نمی‌دهد و حرکت صعودی در پیش گرفته است.

زیان ده های غیر جذاب

میدانی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی، اکثر سهم های بازار سرمایه ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارند؛ مگر سهم های زیان ده یا سهم هایی که نسبت P/E بالا و سود تقسیمی بسیار پایینی داشته باشند. با این تفاسیر، با بررسی تحلیلی در هر صنعت می توان سهم های مناسبی برای سرمایه گذاری یافت. اکثر صنایع بازار به نوعی خود را با تورم تطبیق خواهند داد و واکنش بازار سرمایه به تورم همواره مثبت بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آدرس غلطی که منجر به عرضه اولیه های رانتی شد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آدرس غلطی که منجر به عرضه اولیه های رانتی شد

دو نقطه سیاه و سفید اقتصاد در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو نقطه سیاه و سفید اقتصاد در دولت سیزدهم

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی

بازاری پویاتر با دو طرفه شدن معاملات
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازاری پویاتر با دو طرفه شدن معاملات

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
برای کارمزد بگیر ها فرقی نداره قیمتها بالا بره یا نه فقط تو یک رنج مثلا ۱۰۰۰ ت و تا ۱۲۰۰ تومان بازی می کنن نوسان گیران ۲۰۰ می گیرن و کارمزد بگیر ها هم حجم بیشتر میخوان و هر دو سود می کنن و بیخال بازار و بورس و سهام دار این دودسته عامل تخریب بورس و درجا زدن بورس در شاخص صوری هستن باید فکری بحال این دوگروه که دست در دست دارن کرد