بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
شستا، سیمان آبیک را در بورس عرضه می‌کند
مدیرعامل شستا از برنامه این شرکت برای عرضه بیش از ۱۰ شرکت تابعه این هلدینگ بزرگ اقتصادی در بورس در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
کد خبر : ۲۵۸۴۳۰


ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ، با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت شفافیت کسب اعتماد عمومی است، نقش عرضه شرکت‌های تابعه را در تحقق سیاست افزایش اعتماد عمومی، شفافیت اقتصادی و مردمی شدن شستا، مهم ارزیابی کرد و افزود: شستا مسیر بورسی شدن شرکت‌های تابعه خود را با سرعتی بیشتر از قبل طی می‌کند و در همین راستا شرکت سیمان آبیک را به عنوان بزرگترین شرکت سیمانی خاورمیانه با نماد سابیک در طبقه تولید سیمان آهک گچ در بازار بورس عرضه کرد.
مدیرعامل شستا در خصوص جزئیات عرضه سهام این شرکت گفت: ۳۵۵ میلیون سهم معادل دوازده درصد ار ارزش شرکت در این فرآیند عرضه خواهد شد.
بازیان با اشاره به اینکه هلدینگ سیمان تامین شستا با ظرفیت تولید ۲۵ تن سیمان نزدیک به ۳۰ درصد تولید سیمان در کشور را در اختیار دارد افزود: شرکت سیمان آبیک از شرکت‌های تابعه این هلدینگ با ظرفیت تولید ۴.۹۵۰.۰۰۰ تن کلینکر در سال به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی سیمان ایران شناخته می‌شود.
وی ضمن اشاره به نقش شرکت سیمان آبیک به عنوان جزء لاینفک صنعت سیمان کشور، این شرکت را یکی از نهاد‌های فعال و تاثیر گذار این حوزه خواند و اظهار داشت: این شرکت در سال‌های اخیر توانست با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تکیه بر توان متخصصان و نیرو‌های جوان کشور پروژه تعویض رینگ‌های کوره خط یک کارخانه را برای اولین بار در کشور بدون کمک از شرکت‌های خارجی به اتمام برساند که با ورود مجدد این کوره به مدار تولید، ظرفیت تولید کلینکر شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده کلینکر ایران و خاور‌میانه، به ۱۶۵۰۰ تن در روز رسید.

جهش ۲۳۱ درصدی سود خالص سیمان آبیک
مدیرعامل شستا با اشاره به عملکرد مالی سیمان آبیک در سال ۱۴۰۰، با اشاره به فروش ۱۲۱۵۷ میلیارد ریالی این شرکت از رشد ۴۳ درصدی در این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل خبرداد.
به گفته بازیان سود خالص این شرکت در سال گذشته ۴۳۶۱ میلیارد ریال بود که نشان از رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.
سیمان آبیک با ۱۰۵۲ میلیارد ریالی خود در فروردین ۱۴۰۱ ضمن دستیابی به رشد ۶۱ درصدی در فروش نسبت به مدت مشابه قبل توانست بیش از ۱۳۹ درصد از بودجه ماه فروردین خود را محقق نماید.
وی با اشاره دستاورد‌های کارخانه سیمان آبیک نیز اظهار داشت: افزایش ۲۴۵ درصدی حاشیه سود ناخالص، تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های اخیر شرکت سیمان آبیک است.
افزایش سرعت شستا در مسیر شفافیت
بازیان حرکت شرکت‌ها به سمت خصوصی‌سازی و بورسی شدن را موجب تقویت اقتصاد کشور خواند و بیان داشت: وقتی مالکیت، خصوصی شود و شفافیت در شرکت‌ها افزایش یابد، شاهد افزایش چشمگیر بهره‌وری در شرکت‌ها بوده و این اقدام ضمن شفاف‌تر شدن اقتصاد کشور، توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل شستا با تاکید بر حفظ منافع سهامداران گفت: مهمترین سیاستی که در دستور کار شستا قرار گرفته حفظ منافع سهامداران، افزایش شفافیت اقتصادی و ارائه گزارش‌های عملکرد به ذی‌نفعان و سهامداران بیش از قوانین و مصوبات فعلی است.
بازیان ادامه روند برنامه‌ریزی برای بورسی‌شدن و مردمی شدن اقتصاد شستا را از سیاست‌های کلیدی این شرکت خواند و افزود: اقدامات و برنامه‌ریزی لازم در خصوص عرضه اولیه بیش از ۱۰ شرکت دیگر تابعه شستا تا پایان سال جاری در بورس اوراق بهادار در جریان است.
شایسته ذکر است عرضه اولیه سیمان آبیک با نماد «سابیک» روز ۴ شنبه هفته جاری مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه در بازار بورس و اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر