بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
پالایش گاز فجر جم به ایستگاه ماده 141 قانون تجارت رسید؛

زیان انباشته، گریبان گیر پالایش گاز فجر جم شد

زیان انباشته، گریبان گیر پالایش گاز فجر جم شد
با توجه به واگذاری شرکت خدمات غیر صنعتی گاز، مسئولیت اجرایی و راهبردی کلیه امور شهرک به مجتمع گاز فجر جم منتقل شد و طی این سال مالی به‌صورت هیئت‌امنایی اداره شد، لازم به ذکر است که اداره شهرک و فرودگاه در چارچوب فعالیت‌های تعریف‌شده از سوی شرکت در اساسنامه نیست.
کد خبر : ۲۵۸۴۴۸

زیان انباشته، گریبان گیر پالایش گاز فجر جم شد+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که دولت صورت مالی منتهی به پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ آن را منتشر کرد مربوط به شرکت پالایش گاز فجر جم بود که ماهیت و مأموریت این شرکت تأمین انرژی از طریق فراورش پایدار، پاک، ایمن و بهره‌ور گاز طبیعی و استحصال مشتقات آن جهت مصرف در بازار‌های داخلی و صادراتی است.

مجموع درآمد شرکت پالایش گاز فجر جم طی این دوره سالانه برابر با مبلغ ۷,۱۷۴ میلیارد ریال بود و سود ناخالصی که اعلام شد ۱,۲۳۷ میلیارد ریال بود و این در صورتی است که ۲۷ درصد کاهش را نسبت به دوره پیشین به دنبال داشت، هزینه‌های انجام‌شده این شرکت برای کسب درآمد نیز ۵,۹۳۶ میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۴ درصد افزایش را تجربه کرد.

این شرکت در دوره منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۹ انواع و اقسام زیان‌های ممکن را در صورت مالی خود به ثبت رساند، شرکت پالایش گاز فجر جم زیان خالص و زیان عملیاتی و زیان انباشته را در کارنامه خود ارائه کرد ، زیان خالص از مبلغ ۶۶ میلیارد ریال به رقمی بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

موضوعاتی که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود:

۱. زیان انباشته رخ‌به‌رخ پالایش گاز فجر جم قرار گرفت

۲. پروژه‌هایی که تعیین تکلیف نشده

۳. برخلاف ماهیت شرکت عمل کردن

۴. زمین‌های بدون سند مالکیت

زیان انباشته بشنو، ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت بخوان

بر اساس این گزارش، به دلیل زیان‌هایی که بر شرکت وارد می‌شود و بیش از نیمی از سرمایه شرکت از بین رفته باشد، هیأت مدیره باید بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل دهد تا با مشورت با سهامداران در مورد انحلال یا ادامه شرکت، تصمیم درستی اتخاذ کنند، چنانچه شرکتی بیشتر از نصف سرمایه‌اش را از دست بدهد و متحمل زیان شده باشد شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار می‌گیرد.

اکنون شرکت پالایش گاز فجر جم طی دوره منتهی به پایان سال ۱۳۹۹ به زیان انباشته‌ای برابر با ۵,۸۵۹ میلیارد ریال رسید و این زیان انباشته در مقایسه با سال مالی گذشته این شرکت رشد ۵۶ درصدی را تجربه کرده، زیان انباشته به ثبت رسید توسط پالایش گاز فجر جم طی این دوره بیش از نصف سرمایه (۷۲ درصد) اعلام‌شده شرکت است.

زیان انباشته پالایش گاز فجر جم طی 3 سال گذشته+بورس نیوز

میزان سرمایه‌ای که شرکت طی این دوره اعلام‌شده مبلغی برابر با ۸,۱۴۹ میلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته تغییری را تجربه نکرده، لازم به ذکر است که شرکت پالایش گاز فجر جم برای سومین سال پیاپی به زیان انباشته می‌رسد و این زیان انباشته‌ها از پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۷ به‌صورت پله‌ای افزایش پیداکرده است.

زیان انباشته+بورس نیوز

پروژه‌هایی که تعیین تکلیف نشده

در صورت مالی مورد بررسی پالایش گاز فجر جم، ۳۲ میلیارد ریال از دارایی‌ها تحت عنوان در جریان تکمیل و ۲۰۸ میلیارد ریال از مانده پیش‌پرداخت سرمایه‌ای مربوط به هزینه‌های انجام‌شده است و مبالغ پرداختی به پیمانکار پروژه احداث واحد تولید گاز مایع هست و علیرغم آنکه تحویل قطعی تاکنون تعیین تکلیف نگردیده است.

زیان انباشته، گریبان گیر پالایش گاز فجر جم شد+بورس نیوز

همچنین گفتنی است که پروژه بازسازی و نوسازی ابنیه بندر سیراف به مبلغ ۱۹۶ میلیارد ریال، علیرغم تکمیل اقدام مؤثری برای تعیین تکلیف به عمل نیامده است، بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها تاریخ پایان پروژه بازسازی اسکله بندر سیراف به مبلغ ۱۱۴ میلیارد ریال، پروژه

حفاظت الکترونیک حراست، خرید ۳ دستگاه توربین تا پایان ۱۴۰۰ عنوان گردیده، حال سؤالی که پیش می‌آید پروژه بازسازی اسکله بندر سیراف چند درصد از آن پیشرفت داشته است؟

برخلاف ماهیت شرکت عمل کردن

بر پایه این گزارش، همان‌طور که گفته شد ماهیت پالایش گاز فجر جم تأمین انرژی از طریق فراورش پایدار، پاک، ایمن و بهره‌ور گاز طبیعی و استحصال مشتقات آن جهت مصرف در بازار‌های داخلی و صادراتی است اما؛ هزینه‌های نگهداری خانه‌های سازمانی شهرک توحید جم و فرودگاه جم در سال مورد گزارش به شرکت مجتمع گاز فجر جم که مجموع آن ۱,۲۵۳ میلیارد ریال بود که ۷۴۷ میلیارد ریال آن به‌حساب هزینه‌های شرکت و مابقی به‌حساب بدهکار تعدادی از شرکت‌های گروه نفت و گاز منظور شده است.

زیان انباشته، گریبان گیر پالایش گاز فجر جم شد+بورس نیوز

با توجه به واگذاری شرکت خدمات غیر صنعتی گاز، مسئولیت اجرایی و راهبردی کلیه امور شهرک به مجتمع گاز فجر جم منتقل شد و طی این سال مالی به‌صورت هیئت‌امنایی اداره شد، لازم به ذکر است که اداره شهرک و فرودگاه در چارچوب فعالیت‌های تعریف‌شده از سوی شرکت در اساسنامه نیست.

زمین‌های بدون سند مالکیت

بر اساس این گزارش، زمین‌های شرکت مجتمع گاز فجر جم مربوط به زمین‌های شهرک توحید به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال، زمین‌های فرودگاه توحید به مبلغ ۹۷ میلیارد ریال، اراضی پالایشگاه و زمین‌های بندر سیراف است و علاوه بر این قطعات، زمینی نیز به مساحت ۷۹ هکتار از مدت زمان اجرای طرح، مورد استفاده شرکت قرار گرفته است و به دلیل آنکه وضعیت مالکیت این زمین‌ها مشخص نیست در حساب‌ها به عمل نرسیده است.

انتظار می‌رود، شرکت اقداماتی در پاسخ به برخی از سوالات که به شرح زیر مطرح می‌شود، انجام دهد.

• مجتمع پالایش گاز فجر جم چه واکنشی نسبت به مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت از خود نشان داده‌اند؟ چه راهکاری برای پایان دادن به این روند نزولی ارائه داده‌اند؟

• پروژه بازسازی اسکله بندر سیراف که تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار به اتمام آن بود به کجا رسید و یا چند درصد از آن تکمیل شده است؟

• وضعیت مالکیت زمین ۷۹ هکتاری که مورد استفاده شرکت قرار گرفته بود به کجا رسید؟

بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت پالایش گاز فجر جم را نسبت به سوال‌های مطرح شده دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر