بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

دو موج مخرب در صنعت خودرو

دو موج مخرب در صنعت خودرو
عدم رقابت‌پذیری با سایر خودروساز‌های بین‌المللی قطعاً مشکل بزرگی بوده و بایستی به‌صورت ساختاری و بنیادی به آن توجه کرد.
کد خبر : ۲۵۸۴۷۳

عدم رقابت‌پذیری؛ اصلی‌ترین مشکل خودروسازان

نویدرضا مظفر جلالی مدیرعامل فنی و مهندسی مشانیر در گفتگو با بورس نیوز، بیان کرد: در حال حاضر در اقتصاد کشور با دو موج متفاوت روبه‌رو هستیم که درواقع باعث اخلال در بازار شده است. در ابتدا قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروسازی فشار زیادی را تحمیل می‌کند که درنهایت موجب ادامه وضعیت انباشت ضرر برای آن‌ها خواهد بود. در این صورت مصرف‌کننده و تولیدکننده در دچار ضرر و زیان شده و البته به مصرف‌کننده بار مالی بیشتری تحمیل می‌کند.

وی در خصوص موج دوم اظهار کرد: پس از نوع قیمت‌گذاری، دلالی در این حوزه می‌تواند منجر به سودآوری هنگفتی شود؛ بنابراین می‌توان گفت قطعاً بورس کالا در حوزه شفاف‌سازی معاملات از قیمت‌گذاری متناسب با مکانیسم بازار یک اتفاق خوب را برای خودروساز‌ها و همچنین مصرف‌کننده واقعی به همراه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: بورس کالا میزبان معامله ۵۵ دستگاه خودروی کارا شد


مدیرعامل "ومشان" با اشاره به اصلی‌ترین مشکل موجود در این حوزه گفت: عدم رقابت‌پذیری با سایر خودروساز‌های بین‌المللی قطعاً مشکل بزرگی بوده و بایستی به‌صورت ساختاری و بنیادی به آن توجه کرد. متأسفانه تاکنون این معضل بنیادی بر خودروساز‌های ایرانی چنبره زده و از قرار معلوم تا زمانی که سرمایه‌گذاری بزرگی صورت نگیرد، نمی‌توان راه به‌جایی پیش برد.

وی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: در این راستا می‌توان گفت هرچه ارز به سمت تک‌نرخی شدن پیش برود، قطعاً در بلندمدت آثار مطلوب و متعادلی را در بازار سرمایه و سایر بازار‌های رقیب شاهد خواهیم بود؛ بنابراین باید قیمت محصولات به‌درستی تنظیم‌شده و دولت با استفاده از برنامه‌هایی تورم‌های تحمیل‌شده در کشور را از بین ببرد.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در رابطه با بحث سرمایه‌گذاری و تولید که با مشکل و شرایط عدم اطمینان مواجه شده، باید از طرف دولت کنترل شود. درواقع دولت با برنامه‌ریزی به شکل مطلوب می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را کنترل کند که این عملکرد در بلندمدت، اثرات مثبتی را در بازار سرمایه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو مطرح کرد:

طراحی هم‌زمان مدل‌های بنزینی و برقی پروژه K۱۲۵ ایران خودرو

به روز رسانی سه محصول موتور در ایران خودرو
مدیرعامل ساپکو در دوازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درون‌سوز گفت:

به روز رسانی سه محصول موتور در ایران خودرو

ارسال نظر