بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز:

انفعال دولت در برابر بازار سرمایه قابل پذیرش نیست

انفعال دولت در برابر بازار سرمایه قابل پذیرش نیست
گزارش های آتی شرکت ها می تواند چراغ راهی برای سرمایه‌گذاران باشد. به نظر می رسد سایه قیمت گذاری های دستوری هم به تدریج از سر شرکت ها برداشته خواهد شد و با این اتفاق، شرکت ها اوضاع بهتری خواهند داشت.
کد خبر : ۲۵۸۵۸۴

به گزارش بورس نیوز، اگرچه انتظار می رفت بعد از ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رشد این بازار تداوم یابد و قله های بالاتر فتح شود؛ اما بازار سرمایه چند روزی است که دوباره عقبگرد کرده و در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی جا خوش کرده است.

محمدعلی احمدزاد اصل مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه از منظر تحلیلی پتانسیل رشد دارد و وضعیت فعلی بازار و عقبگرد به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بیشتر ناشی از جنگ روانی بازار است. به هر حال از مدت‌ها قبل بارها توسط تحلیلگران مختلف در مورد مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی صحبت‌ها شده بود و طبیعی است که به لحاظ تکنیکالی بازار با قرار گرفتن در محدوده مقاومتی، برای کوتاه مدت در جا زده و اصطلاحاً استراحت کند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته شرایط کنونی بازار دلایل دیگری هم دارد. از جمله آنکه هنوز تکلیف دولت با برخی صنایع مشخص نیست و نمی دانیم برای مثال پالایشی‌ها، پتروشیمی ها و معدنی ها چه وضعیتی خواهند داشت یا نرخ بهره بانکی تغییر خواهد کرد یا نه و... دوگانگی در سیاست گذاری و اجرا توسط دولتی ها، برای بازار سرمایه قابل پذیرش نیست. انفعال دولت در برابر بازار سرمایه و بی تفاوتی دولت نسبت به تحولات و شرایط این بازار، نگران کننده است و همین نگرانی ها مانع از رشد بازار سرمایه شده است.

احمدزاده اصل افزود: متغیر تاثیرگذار بعدی بر روند بازار سرمایه، شرایط سیاسی کشور است. هنوز ابهامات در مورد برجام به قوت خود باقی است. البته این ابهام چند سال است که بر سر اقتصاد و سیاست ایران سایه افکنده و این ابهام نسبت به سایر شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیر کمرنگ تری بر بازار سرمایه ما داشته است. ضمن اینکه هر از چند گاهی هم خوش بینی هایی به احیای برجام ایجاد میشود و کمی بعد این خوشبینی ها رنگ می بازد و این فراز و نشیب در امیدواری ها نسبت به احیای برجام به هر حال بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذار بوده است. اما در مجموع معتقدم بازار سرمایه از منظر تحلیل و بنیادی پتانسیل رشد دارد؛ مشروط بر آنکه دولت هر روز با اتخاذ یک تصمیم جدید یا اعلام یک خبر، سبب ایجاد نگرانی در این بازار نشود. امیدوارم شرایطی ایجاد شود که "ثبات" به وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران بازگردد. بازار سرمایه در سایه یک ثبات نسبی، رشد خوبی تجربه خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: نکته اینجاست که رشد سودآوری در اکثر شرکت ها ناشی از تورم و افزایش نرخ فروش محصولات بوده و تحول خاصی در حجم تولید و فروش شرکت ها رخ نداده است. اما با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور، رشد سودآوری در شرکت ها ادامه خواهد داشت و نگرانی بابت سود شرکت‌ها وجود ندارد. البته نکته‌ای که باید در نظر داشت اینجاست که هنوز برخی شرکت‌ها افزایش نرخ فروش محصولات خود را نگرفته اند، اما به سبب رشد هزینه‌ها، با افزایش قیمت تمام شده مواجه شده‌اند و این موضوع ممکن است در کوتاه مدت روی گزارش‌های ارائه‌شده برخی شرکت‌ها اثرگذار باشد. باید منتظر بمانیم تا گزارش عملکرد شرکت ها منتشر شود. البته گزارش های عملکرد ماهانه هنوز نشان دهنده تاثیر تورم و افزایش قیمت ها بر سودآوری شرکت‌ها نیست؛ اما به هر حال گزارش های آتی شرکت ها می تواند چراغ راهی برای سرمایه‌گذاران باشد. به نظر می رسد سایه قیمت گذاری های دستوری هم به تدریج از سر شرکت ها برداشته خواهد شد و با این اتفاق، شرکت ها اوضاع بهتری خواهند داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ورود تقاضا در لحظات پایانی بازار امروز
در تحلیل امروز بازار سرمایه مطرح شد:

ورود تقاضا در لحظات پایانی بازار امروز

توافق برجام؛ به نفع بانک و خودرو
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

توافق برجام؛ به نفع بانک و خودرو

ترس از خونریزی، کار دست مان داد
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترس از خونریزی، کار دست مان داد

یک عقب ماندگی بزرگ در بازار سرمایه/لوکوموتیو تورم، بورس را هم به حرکت وا می دارد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک عقب ماندگی بزرگ در بازار سرمایه/لوکوموتیو تورم، بورس را هم به حرکت وا می دارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
ســـــــلام
آقایان کارشناس بازار سرمایه
با مبلغ 1000 تومان نصف نان لواش هم به شما و من نمی دهند .
اما در بازار سرمایه ارزش اسمی سهم 100 تومان است .
و اکثر شرکتها با قیمتهای زیر 1000 تومان معامله میشوند .
تورم به همه کالا ها خورده الی قیمت سهم در بازار سرمایه !!!!!!!!!
لطفا فکری برای این معضل کنید. متشکرم