بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رانت و فساد، ثمره اجرای طرح قیر تهاتری

رانت و فساد، ثمره اجرای طرح قیر تهاتری
تجربه قیر تهاتری در سنوات گذشته نشان می دهد هر زمان طرح قیر تهاتری اجرا شده، مفسده هایی به دنبال داشته و رانت شکل گرفته و احتمالا قیر رایگان سر از بازار آزاد درآورده است.
کد خبر : ۲۵۸۶۴۸

رانت و فساد، ثمره اجرای طرح قیر تهاتری

به گزارش بورس نیوز، اجرای طرح قیر تهاتری همچنان با حرف و داستان هایی همراه است. عده ای اجرای این طرح را زمینه ای برای عمران و آبادانی در مناطق محروم کشور می دانند و عده ای دیگر از رانت و فساد گسترده ای که اجرای این طرح به دنبال خواهد داشت، سخن می گویند. بر اساس مصوبه مجلس، امسال باید ۱۹ هزار میلیارد تومان قیر تهاتری به پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد. ۲۰ درصد این مبلغ قرار است به عنوان تخفیف برای قیرسازان در نظر گرفته شود. بنابراین ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص به این بخش می‌رسد که با کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز قابل توجه خواهد بود. ضمن اینکه به نظر منتقدان امکان دریافت قیر رایگان توسط پیمانکاران و عرضه آن در بازار آزاد به قصد سودجویی نیز وجود دارد.

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بورس نیوز ضمن انتقاد از طرح قیر تهاتری بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری دستگاه های اجرایی، اگر اجرای پروژه های عمرانی به صورت غیر تهاتری باشد، معمولاً به سختی امکان جذب سهمیه قیر رایگان وجود دارد. مثلاً بنیاد مسکن و راهداری و سایر سازمانهایی که به نوعی در این طرح دخیل هستند، برای اجرای پروژه های عمرانی به شکل پیمانکاری با مشکلاتی مواجه خواهند شد. همین شرایط موجب شده این تصور ایجاد شود که با اجرای طرح قیر تهاتری، امکان اجرای پروژه های عمرانی تسهیل خواهد شد.

رانت و فساد، ثمره اجرای طرح قیر تهاتری

نخعی اضافه کرد: با در نظر گرفتن محدودیت‌های اعتباری، اگر کار به صورت تهاتری انجام شود، طرح ها پیشرفت بهتری خواهند داشت. اما تجربه قیر تهاتری در سنوات گذشته نشان می دهد هر زمان طرح قیر تهاتری اجرا شده، مفسده هایی به دنبال داشته و رانت شکل گرفته و احتمالا قیر رایگان سر از بازار آزاد درآورده است. به دلیل همین مفسده ها شورای نگهبان هم موافق اجرای طرح قیر تهاتری نبود. در نهایت هم در قانون بودجه قرار شد این طرح به صورت تهاتر انجام نشود‌و احتمالاً اعتبار در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت تا به پیمانکاران تخصیص یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نابودی شفافیت با اجرای طرح قیر تهاتری
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نابودی شفافیت با اجرای طرح قیر تهاتری

تشدید احتمال رانت و فساد با اجرای طرح قیر تهاتری
یک کارشناس صنعت نفت در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تشدید احتمال رانت و فساد با اجرای طرح قیر تهاتری

ارسال نظر