بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
رشد ۱۰ درصدی تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر
سخنگوی گمرک ایران گفت: تجارت غیرنفتی ایران با چهار کشور حاشیه دریای خزر در دو ماه نخست امسال، حدود ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۸۹۷ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۱ دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۳۸درصدی در ارزش همراه بوده است.
کد خبر : ۲۵۹۰۸۰

رشد ۱۰ درصدی تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر

به گزارش بورس نیوز، سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در تشریح تجارت غیرنفتی ایران با کشور‌های حاشیه دریای مازندران، اظهار کرد: تجارت غیرنفتی ایران با چهار کشور حاشیه دریای خزر در دو ماه نخست امسال، حدود ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۸۹۷ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۱ دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۳۸درصدی در ارزش همراه بوده است.

وی افزود: از مجموع تجارت ۹۰۰ میلیون دلاری با چهار کشور حاشیه خزر، سهم صادرات ۶۴۶ هزار و ۳۶۴ تن کالا به ارزش ۲۶۳میلیون و ۱۹ هزار و ۴۴۰ دلار بوده است که با وجود کاهش ۱۴درصدی در وزن با افزایش ۱۷ درصدی در ارزش کالای صادراتی نسبت به دو ماهه ۱۴۰۰ همراه بوده است.

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: سهم واردات هم ۵۵۴ هزار و ۵۷۶ تن کالا به ارزش ۶۳۴ میلیون و ۴۸۵هزار و ۸۳۱ دلار بود که ۶۲درصد در وزن و ۴۹ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اما درخصوص میزان صادرات به چهار کشور حاشیه خزر نیز کشور آذربایجان با خرید ۱۲۱ هزار و ۳۳۸تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۴میلیون و ۹۷۷هزار و ۶۵۳ دلار با وجود کاهش ۱۰درصدی در وزن، ۱۰۴درصد در ارزش رشد داشته است.

لطیفی گفت: اولین مقصد کالای صادراتی ایران در حاشیه کشور‌های خزری بود؛ روسیه با ۱۹۸هزار و ۶۶۳تن کالا به ارزش ۶۸میلیون و ۵۸۴هزار و ۳۷۲دلار و با کاهش ۱۲ درصدی و ۲۹ درصدی در وزن و ارزش در جایگاه دوم، ترکمنستان نیز با خرید ۲۳۲هزار و ۳۵۹تن کالا با ارزش ۵۸ میلیون و ۶۰۲هزار و ۷۸۲ دلار با کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۳۳درصدی در ارزش در جایگاه سوم و قزاقستان با خرید ۹۴ هزار و سه تن کالا از ایران در دو ماهه اول سال به ارزش ۲۰میلیون و ۸۵۴ هزار و ۶۳۳ دلار و با کاهش ۵ درصدی در وزن و ۲۴درصدی در ارزش در جایگاه چهارم صادرات ایران به کشور‌های خزری قرار دارد.

سخنگوی گمرک ایران بیان کرد» همچنین میزان واردات ایران از کشور‌های حاشیه خزر به این صورت بوده که روسیه با فروش ۴۴۳ هزار و ۶۸۱تن کالا به ارزش ۳۱۹میلیون و ۱۴۲هزار و ۹۱۱ دلار با رشد ۴۵درصدی در وزن و ۷۳درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه، اولین مبدا فروش کالا به ایران در بین همسایگان ایران در دریای مازندران بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر