بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
رشد درآمدهای فولاد آذربایجان در گرو افزایش نرخ محصولات؛

۴۹ میلیارد تومان بدهی احتمالی فولاد آذربایجان

۴۹ میلیارد تومان بدهی احتمالی فولاد آذربایجان
شرکت فولاد آذربایجان طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در لیست بنگاه‌های قابل واگذاری به ثبت رسید، همچنین در ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی نیز نام شرکت را در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار دادند.
کد خبر : ۲۵۹۱۴۸

۴۹ میلیارد تومان بدهی احتمالی فولاد آذربایجان+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، نگاهی خواهیم داشت به صورت مالی (منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹) شرکت فولاد آذربایجان که یکی از شرکت‌هایی است که صورت مالی آن را دولت منتشر کرده است.

فعالیت اصلی این شرکت فولادی مربوط به عملیاتی ذوب، ریخته‌گری، نورد فلزات آهن و فولاد‌های آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد، تهیه و تولید لوازم و مواد و قطعات یدکی است، گفتنی است که فعالیت اصلی شرکت در سال مالی مورد گزارش تولید میلگرد از شمش آماده خریداری در اندازه‌های مختلف بوده است.

ظرفیت تولید این شرکت فولادی در آغاز ۲۵۸ هزار تن در سال اعلام شد و از سال ۱۳۸۳ نیز ظرفیت اسمی شرکت به ۵۵۰ هزارتن افزایش پیدا کرد.


بیشتر بخوانید: رشد صادرات ۱۵ شرکت فولادی تا پایان فصل گذشته


مواردی که از صورت مالی فولاد آذربایجان در این گزارش به آن اشاره خواهد شد:

۱. فولاد آذربایجان در حال طی کردن پله‌های دادگاه

۲. شرکتی که کسی آن را گردن نمی‌گیرد

۳. ذوب شدن سرمایه فولاد آذربایجان

۴. دارایی‌هایی که پوشش بیمه‌ای کافی ندارند

 

فولاد آذربایجان، بازنده پرونده‌های حقوقی؟

شرکت فولاد آذربایجان در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ بدهی‌های احتمالی خود را نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان به ثبت رساند که از این میزان ۴۹ میلیارد تومان مربوط به دعوای حقوقی مابین اشخاص ثالث بر علیه این شرکت فولادی در دادگاه‌ها موردبحث قرارگرفته است.

بیشترین بدهی احتمالی فولاد آذربایجان مربوط به شرکت بالی استیل است که نزدیک به رقم ۴۸ میلیارد تومان برای این شرکت در نظر گرفته، این شرکت به علت عدم گشایش اعتبارات اسناد ارزی جهت واردات کالا به دلیل شرایط تحریم، پرونده بایگانی‌شده است.

بدهی های احتمالی فولاد آذربایجان+بورس نیوز

شرکت بالی استیل شکایتی که تنظیم کرده مربوط به انجام تعهدات فولاد آذربایجان و گشایش اعتبارات اسنادی برای خرید ۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش فولادی بود، شکایت دیگری که از طرف شخص حقیقی صورت گرفته (آقای معماریان) در خصوص مطالبه قیمت روز یک قطعه زمین در جاده دسترسی کرده و بر اساس حکمی که دادگاه صادر می‌کند ۹۹۰ میلیون تومان بدهی در نظر گرفته‌شده است.

شرکتی که کسی آن را گردن نمی‌گیرد

نام شرکت فولاد آذربایجان طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در لیست بنگاه‌های قابل واگذاری به ثبت رسید، همچنین در ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی نیز نام شرکت را در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار دادند.

بر این اساس مقرر شد که اقدامات لازم برای پذیرش این شرکت فولادی در فرابورس انجام شود و هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص پذیرش شرکت در فرابورس با انتقال طرح فولاد میانه به شرکت در چهارچوب و مقررات موافقت گردید.

ذوب شدن سرمایه فولاد آذربایجان

شرکت فولاد آذربایجان در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ میزان سرمایه ثبت‌شده را برابر با ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد، بیشترین درصد مالکیت این شرکت مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که ۹۵ درصد از سهام این شرکت را به خود اختصاص داده است.

در این خصوص لازم به ذکر است که شرکت فولاد آذربایجان با ماده ۱۴۱ قانون تجارت دست‌وپنجه نرم می‌کند، این قانونی زمانی دست‌وپا گیر شرکت می‌شود که زیان انباشته بیش از نصف سرمایه ثبتی شرکت برسد، اکنون زیان انباشته‌ای که این شرکت فولادی از خود بر جای گذاشته برابر با ۲۷۴ میلیارد تومان بود که تقریباً ۷.۸ برابر بیشتر از سرمایه اعلام‌شده توسط شرکت بود.

زیان انباشته فولاد آذربایجان+بورس نیوز

فولاد آذربایجان برای آن که از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود کرد و بر اساس این موضوع با افزایش سرمایه موافقت شد اما؛ نکته جالب‌تر جایی است که در صورت افزایش سرمایه نیز این شرکت از شمول این ماده خارج نمی‌شود.

دارایی‌هایی که پوشش بیمه‌ای کافی ندارند

شرکت فولاد آذربایجان برای دارایی‌های ثابت مشهود خود (به‌غیراز زمین، محوطه کارخانه و وسایل نقلیه) تا ارزش ۸۸ میلیارد تومان و برای موجودی مواد و کالا خود نیز تا مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در مقابل خطرات بیمه در نظر گرفته، با این مبالغ در نظر گرفته‌شده فولاد آذربایجان از پوشش بیمه‌ای کافی برخوردار نیست.

شرکت فولاد آذربایجان طی قراردادی که با سازمان مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی داشت، قرار بود طی ۴ ماه پس از انعقاد قرار شروع به ساخت در زمین‌های مورد معامله اقدام کند اما؛ فولاد آذربایجان به دلیل آنکه بودجه کافی را نداشت در موعد مقرر این اتفاق رخ نداد و همچنین لازم به ذکر است که ۵۳ قطعه زمین به میزان ۹۱ هزار مترمربع از زمین‌های شرکت سند مالکیت رسمی ندارند.

در پایان این گزارش می‌توان به مقدار فروش این شرکت فولادی اشاره کرد، مقدار فروشی که از ۲ بازار داخلی و صادراتی به‌دست‌آمده و طی این دوره یک‌ساله تقریباً ۳۵۱ هزارتن فروش را حاصل کرده است.

مجموع فروش فولاد آذربایجان نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۸ با کاهش فروش نزدیک به ۸ درصدی همراه بود اما؛ با توجه به افزایش نرخ محصولات درآمد سالانه این شرکت با افزایش ۸۲ درصدی که داشت به ۲ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان درآمدزایی دست‌یافت.

انتظار می‌رود، شرکت اقداماتی در پاسخ به برخی از سؤالات که به شرح زیر مطرح می‌شود، انجام دهد.

• اقدامات صورت گرفته فولاد آذربایجان در جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه بوده است؟
• موانع موجود برای واگذاری شرکت فولاد هرمزگان چیست و چرا تاکنون این امر تحقق‌نیافته است؟
• آرای قطعی دادگاه برای دعوی حقوقی علیه شرکت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بورس نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه آماده درج پاسخ شرکت فولاد آذربایجان را نسبت به سؤال‌های مطرح‌شده دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس کالا میزبان ۱۱۰ هزار تن میلگرد
در معاملات امروز انجام می شود؛

بورس کالا میزبان ۱۱۰ هزار تن میلگرد

رشد ۱۰۴ درصدی صادرات فولاد در فصل بهار
در مقایسه با خردادماه سال گذشته اتفاق افتاد؛

رشد ۱۰۴ درصدی صادرات فولاد در فصل بهار

ارسال نظر