بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
گردهمایی سهامداران
مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان گفت: در مجموع روزانه ۳۰ تن ورق در این واحد تولید میشود ورق‌های تولید شده در واحد الکترولیز پس از انتقال به کوره در دمای بین ۴۵۰ الی ۵۰۰ درجه سانتیگراد به مذاب تبدیل شده و در قالب‌های ۲۵ کیلویی با عیار حداقل ۹۹/۹۵ درصد بسته بندی و راهی بازار مصرف میشوند.
کد خبر : ۲۵۹۱۶۹

گردهمایی سهامداران

بورس نیوز: مجمع عمومی عادی شرکت ذوب روی اصفهان با حضور ۵۶ درصدی صاحبان سهام در حال برگزاری است. 

بر اساس این گزارش، اعضای حاضر در مجمع حسن اسلامی قانع رئیس هیات مدیره و رئیس مجمع شرکت ذوب روی اصفهان، احمدی و طاهر خانی ناظر مجمع، تیموریان مدیر عامل و دبیر مجمع، خلیل زاده نماینده سازمان بورس و رضایی نماینده بازرس و حسابرس اعضای حاضر در مجمع معرفی شدند.

در ابتدای مجمع تیموریان، مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان اظهار کرد: محصول اصلی کارخانه، شمش روی است که برای تولید این شمش از مواد معدنی با طیف‌های مختلف استفاده می کنیم.

وی افزود: عمده مواد مصرفی، خاک کم عیار است که توسط کوره ولز پرعیارسازی انجام شده و محصول اکسید کوره ولز خارج می شود و همراه با کانه آرایی وارد مرحله لیچینگ میشود.

مدیرعامل "فروی" ادامه داد: سپس محلول وارد مرحله الکترولیز شده،پس از آن ورق تولید شده را جمع آوری و به ذوب و ریخته گری ارسال می کنیم و به شمش تبدیل می شود. اندک ناخالصی ورق‌ها به صورت سرباره نیز جدا شده و ما به شمش استاندارد دست پیدا می کنیم.

گردهمایی سهامداران

تیموریان خاطرنشان کرد: خوراک اصلی کوره‌های ولز شامل خاک‌های کم عیار از معدن گوشفیل شرکت باما است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شرکت ذوب روی اصفهان قراردارد تامین می شود. این خاک به دلیل عیار کم و منیزیم بالا قابلیت لیچ مستقیم را ندارد که می بایست ابتدا در کوره‌های ولز منیزیم زدائی و پرعیار شود.

وی بیان کرد: نحوه کارکرد این کوره‌ها بدین صورت است که خاک کم عیار با زغال سنگ شارژ کوره شده و پس از رسیدن به دمای لازم Zn بصورت فلزی احیا می شود و پس از ترکیب با اکسیژن به سمت بگ فیلتر حرکت و در آنجا به اکسید روی تبدیل و به واحد لیچ ارسال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان گفت: واحد الکترولیز "فروی" دارای ۱۲۰ عدد سلول جذب روی است که هر سلول دارای ۲۵ ردیف آند و کاتد است. سولفات روی موجود در محلول در اثر عبور جریان به فلز روی تبدیل شده و برروی صفحه کاتد تشکیل ورق روی می‌دهد.

وی توضیح داد: کاتد‌ها هر ۲۴ ساعت یکبار ورقه‌کنی شده و ورق روی حاصل پس از توزین، تحویل واحد ذوب و ریخته گری می‌شود. در مجموع روزانه ۳۰ تن ورق در این واحد تولید میشود ورق‌های تولید شده در واحد الکترولیز پس از انتقال به کوره در دمای بین ۴۵۰ الی ۵۰۰ درجه سانتیگراد به مذاب تبدیل شده و در قالب‌های ۲۵ کیلویی با عیار حداقل ۹۹/۹۵ درصد بسته بندی و راهی بازار مصرف میشوند.

مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان درخصوص تولید شرکت بیان کرد: درآمد اصلی "فروی" از محل صادرات شمش روی با ظرفیت اسمی تولید ۱۰ هزار تن است. همچنین، مقدار تولید شمش روی شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل ۹۳۴۵ تن بوده و در سال ۱۴۰۰ این مقدار به ۸.۹۹۹ تن رسیده که معادل ۷.۳ درصدی تناژ تولید کاهش است.

تیموریان ادامه داد: مقدار کل تولید شمش روی در کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۴۲.۵۰۰ تن بوده که از این مقدار ۳۳.۷۵۰ تن مصرف داخل و ۱۰۸.۷۵۰ تن صادراتی بوده است. سهم شرکت از تولید داخلی ۳.۶ درصد، سهم شرکت از فروش داخلی ۴ درصد و سهم از صادرات ۵۸.۵ درصد می‌باشد.

وی همچنین، با اشاره به میزان فروش شرکت ذوب روی اصفهان بیان کرد: مقدار فروش شمش روی در سال ۱۳۹۹ معادل ۸.۷۲۱ تن بوده و در سال ۱۴۰۰ این مقدار به ۷.۴۷۸ تن رسیده که با کاهش ۱۴ درصدی تناژ فروش مواجه شد. شرکت در بازار داخل علاوه بر شمش روی اقدام به فروش سرباره روی، کیک روی و کربنات سرب می‌کند.

گفتنی است، فروش شمش روی شرکت در سال ۱۳۹۹ تماما صادراتی بوده، اما در سال گذشته حدود ۱۴۰۰ تن از مجموع ۷.۴۷۸ تن فروش شرکت داخلی بوده است.

تیموریان درخصوص درآمد عملیاتی شرکت خاطرنشان کرد: درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۷۴ میلیارد تومان بوده که حدود ۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۷ درصد از درآمد عملیاتی شرکت از محل صادرات بوده است. بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۸۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۸۶ درصد افزایش یافته است. دلیل عمده این موضوع افزایش بهای مواد مستقیم می‌باشد. (سهم خاک انگوران در تولید افزایش پیدا کرده که نرخ آن بالاتر از نرخ خاک تامین شده از شرکت "باما" است.

لازم به ذکر است، بهای خرید هر تن زغال سنگ نیز نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲۷ درصد افزایش یافته است)

برنامه های آتی شرکت

مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان درباره برنامه‌های آتی "فروی" گفت:
۱. تکمیل و نصب و راه اندازی نیروگاه داخلی برق در کارخانه به منظور از بین بردن ریسک کاهش تولید در اثر کمبود برق و خاموشی شبکه سراسری در ماه‌های پرمصرف

۲. نصب و راه اندازی کوره القائی جهت توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی و هم چنین افزایش راندمان ذوب در کوره‌ها و سهولت کاربری نیروی انسانی

۳. افزایش حجم عملیاتی کوره هالوژن زدائی که این عمل موجب کاهش قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب، در شرایطی می‌شود که کمبود آب در منطقه و استان امری جدی و یک تهدید بزرگ است

۴. استفاده از حداکثر ظرفیت خط تولید کنسانتره سرب و تبدیل کنسانتره سرب به شمش سرب که در این فرآیند ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌شود

۵. تولید محصولات جانبی از طریق بازیافت آن‌ها از موادی که در مراحل تصفیه محلول با روش‌های معدنی از آن جدا می‌شوند.

اهداف کلان شرکت

تیموریان با اشاره به اهداف کلان شرکت ذوب روی اصفهان در افق ۵ ساله بیان کرد:

۱. کاهش بهای تمام شده تولید از طریق ساخت و راه اندازی کوره جدید

۲. ارتقا کیفیت شمش روی تولید به سطح خلوص ۹۹/۹۸ تا ۹۹/۹۹

۳. افزایش راندمان از طریق بهینه سازی فرآیند کوره‌های ولز و لیچینگ

۴. تلاش در تامین پایدار خوراک از منابع داخلی و خارجی

۵. سرمایه گذاری در بخش معادن و اخذ سهمیه از محصولات تولیدی آتی معدن مهدی آباد.

۶. توسعه و راه اندازی واحد‌های هالوژن زدایی و کوره‌های ولز و افزایش ظرفیت واحد الکترولیز

۷. استحصال محصولات جانبی از کیک‌های تصفیه شامل کبالت، نیکل و کادمیوم.

۸. سرمایه گذاری در شرکت کانی فرآوران زرین

۹. حمایت از سهامداران در بازار سرمایه از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های سبد گردان

وی تاکید کرد: امروز در کارخانه قطعی برق ۲۴ ساعته است، اما تلاش بر این است که تعمیرات و اقدامات بدون نیاز به برق انجام شود و به روند تولید شرکت آسیبی وارد نشود.

مدیرعامل "فروی" درباره افزایش قیمت مواد مصرفی بیان کرد: نرخ مواد اولیه به صورت بی سابقه‌ای افزایش داشته است. اسید سولفوریک ۲۲۰ تومانی به قیمت ۳۹۵۰ تومان و برق از کیلوواتی ۸۵ تومان به ۵۶۰ تومان رسید. گاز ۱۱۵ تومانی به ۲۱۰۰ تومان رسید و آب اکسیژنه ۴۸۰۰ تومانی به ۲۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از دلایل دیگر می‌توان به افزایش مصرف شرکت اشاره کرد. زیرا به دلیل زیرزمینی شدن بافت معدن انگوران به سمت سولفوره رفته و حلقه دوم برای جداسازی خاک تشکیل می‌شد که به سرانجام نرسید و خاک دارای کلر بالایی است و باعث صدمه شدید به آند می‌شود. همچنین آهن خاک بالا بوده و مصرف پرمنگنات نیز افزایش می‌یابد.

تیموریان با اشاره به سهمیه شرکت از معدن انگوران توضیح داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ سهمیه‌ای وجود ندارد و باید با قیمت رقابتی خرید شود که عمده مصرف شرکت ذوب روی اصفهان از شرکت باما تامین می‌شود.

وی همچنین درخصوص منابع نقدینگی تکمیل کوره هالوژن زدایی بیان کرد: تسهیلات انجام این کار از منابع بانکی دریافت شد و برای سال آینده شرایط باید بررسی شود که برای اخذ تسهیلات یا از طریق منابع داخلی شرکت تامین شود و یا درصورت ممکن پیشنهاد افزایش سرمایه میدهیم.

وی درباره میزان خاک دریافتی از شرکت باما و معدن انگوران گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵درصد از باما تامین شده، بخشی از معدن انگوران و بخشی دیگر از طریق واردات تهیه شده است. عیار خاک‌ها به دلیل تنوع زیاد قابل توضیح نیست.

تیموریان درخصوص همگون سازی عیار خاک ادامه داد: پیشینه این صنعت خاک ورودی عیار ۵۰ درصد بوده، اما در حال حاضر عیار خاک ورودی ۵۰ درصد نیست و غلطت محلول‌های ما نیز تحت تاثیر عیار همین خاک‌ها می‌باشد؛ بنابراین باید ببینیم چه خاکی به ما داده میشود و ما خروجی را طبق آن تعیین کنیم. در حال حاضر موجودی شرکت ۵۸۰۰۰ تن خاک بوده که حدود ۳۷۰۰ تن شمش مارا تامین می‌کند و در سه چهار ماه ابتدای سال مصرف میشود.

وی درباره مرجع تعیین قیمت زغال سنگ بیان کرد: تعیین قیمت زغال سنگ بر عهده توسط انجمن زغال سنگ بوده و طبق آینده نگری شرکت باما برای کمبود زغال سنگ و سهامداری این شرکت در شرکت کانی کربن طبس باعث شد تا فشار تامین زغال سنگ برای شرکت کمتر شود. نرخ زغال سنگ حدود دو میلیون است و تناژ مصرف زغال سنگ بر اساس خاک ورودی به کوره‌ها تعیین می‌شود که یکی از عوامل افزایش قیمت بهای تمام شده سال گذشته نیز این موضوع است.

تیموریان در این باره که با وجود داشتن ژنراتور برق باز هم شرکت با قطعی برق مواجه است، افزود: مصرف برق شرکت ۷ مگاوات است که ۹۰درصد در بخش الکترولیز استفاده میشود. ظرفیت هر یک از دیزل ژنراتور‌های خریداری شده ۱/۱ مگاوات است و امکان استفاده هر دو ژنراتور باهم وجود ندارد. علت آن نیز استفاده از هر یک در زمان قطعی برق است. بنا بر این ژنراتور‌های موجود توان جبران بخش الکترولیز را نداشته و فقط سایر بخش‌ها را فعال نگه میدارد.

وی درخصوص میزان بهره وری کوره‌های القایی خاطرنشان کرد: کوره‌های القایی حدود ۲ درصد افرایش بهره وری به همراه دارند.

مدیرعامل "فروی" درباره متوسط نرخ فروش صادراتی شرکت در سال گذشته گفت: ۳۰۱۲ دلار متوسط نرخ فروش شمش صادراتی بوده است.

گفتنی است، در پایان مجمع به ازای هر سهم ۸۰ ریال سود بین سهامداران تقسیم شد.

لازم به ذکر است، موسسه حسابرسی و خدمات آرمان نوین رسیدگی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و حسابرسی وخدمات مالی اگاه نگر حسابداران رسمی بازرس علی البدل انتخاب گردید.

تطبیق اساسنامه شرکت با نمونه مصوب سازمان در مجمع عمومی فوق العاده به تایید سهامداران رسید.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام شرکت ذوب روی اصفهان؛

"فروی" دارایی هایش را افزایش داد

وثیقه
از سوی شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر اعلام شد؛

وثیقه "فروی " توسط "وامیر" به منظور اخذ تسهیلات

از محل سود انباشته شرکت؛

"فروی" به ثبت افزایش سرمایه رسید

ارسال نظر