بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
به طور معمول ، بازار سرمایه در حدود قیمت ۷۰ درصدی ارزش ذاتی ، به خرید یک سهم علاقه نشان می دهد .
کد خبر : ۲۵۹۲۳۷

بورس نیوز:

سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ، اولین استارتاپ بورسی بر روی تابلو معاملات خواهد رفت. شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس به روش گشایش در بازار فرابورس تهران عرضه خواهد شد و تنها سرمایه گذاران واجد شرایط ( صندوق های سرمایه گذاری ) امکان خرید آن را خواهند داشت. ارزش ذاتی محاسبه شده "تپسی" در نشست های این گروه مورد تبادل نظر اصحاب بازار سرمایه قرار گرفت. معمولا بازار سرمایه در حدود قیمت ۷۰ درصدی ارزش ذاتی ، به خرید یک سهم علاقه نشان می دهد . در همین راستا و  پیرامون موضوع ارزش گذاری این استارتاپ به سراغ علی نوروزی مدیر عامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین رفته ایم تا نقطه نظر وی در خصوص ورود "تپسی" به فرابورس  را جویا شویم.

 

"تپسی" از سال ۱۴۰۲ به بلوغ می رسد؟

 او در خصوص ارزش گذاری تپسی و ابهامات پیرامون این ارزش گذاری به بورس نیوز گفت: هر ارزش گذاری بر اساس یک سری مبانی و مفروضات انجام می پذیرد و در این میان هر فرد نظر مختص به خود را دارد ؛ عمده بحث هایی که در جلسات ارزش گذاری تپسی مطرح شد نیز مرتبط با مبانی و مفروضاتی است که می تواند ارزش گذاری را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه به جزئیات این ابهامات پرداخت و گفت: با توجه پیش بینی جریان نقدی که در ارزش گذاری صورت گرفته است، تا ۲ سال آینده جریان نقدی عملیاتی در مجموع صفر می باشد و علت آن برابر بودن جمع جبری مخارج سرمایه ای و هزینه ها با درآمد های پیش بینی شده است؛ و از سال ۱۴۰۲ به بعد فرض شده است که شرکت به بلوغ رسیده و هزینه های مرتبط با جذب راننده و مسافر جدید کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه جریان نقدی مثبت خواهد شد. یکی دیگر از ابهام های موجود در مدت زمان پیش بینی شده برای به بلوغ رسیدن شرکت است که در آن شک و تردید هایی وجود دارد.

بازگشت تعداد سفرها به پیش از دوران کرونا؟

نوروزی در اشاره به دیگر ابهامات این ارزشگذاری اضافه کرد: در کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی، تعداد سفر متغیر اصلی برای کسب بازدهی بیشتر است؛ پیش بینی شده است که تعداد سفر‌ها در سال پیش رو به دوران قبل از کرونا یعنی سال ۱۳۹۸ برگردد. با توجه به این فرض این آمار که در سال گذشته حدود ۵۸ میلیون سفر ثبت شده است باید به عددی حدود ۱۱۲ میلیون سفر در سال ۱۴۰۱ برسد و این ابهام دیگری در ارزش گذاری این شرکت محسوب می‌شود.

افزایش سهم بازار تاکسی های اینترنتی ، امکان پذیر است ؟

مدیر عامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در گفتگو با بورس نیوز گفت: در ادامه در پیش بینی‌های درآمدی شرکت، فرض شده است سهم بازار تاکسی‌های اینترتی در ۳ سال پیش رو سه برابر خواهد شد، اما گمان می‌کنم زمان بیشتری طول خواهد کشید که سهم بازار این صنعت ۳ برابر شود.

او در تکمیل سخنانش بیان کرد: با نگاهی کلی مشاهده می‌کنیم که درآمد‌ها از سه جنبه تحت تاثیر قرار گرفته اند؛ مورد اول، سال بلوغ شرکت و متوقف شدن مخارج سرمایه‌ای بالا، مو رد دوم، احیای تعداد سفر‌ها به دوران قبل از کرونا در سال پیش رو و مورد آخر، سه برابر شدن اندازه بازار تاکسی‌های اینترنتی در طول ۳ سال آینده است. البته متغیر‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تاثیری چه مثبت و چه منفی در درآمد‌های پیش بینی شده‌ی تپسی داشته باشد که در اشاره به آن‌ها می‌توان موضوع احتمال افزایش نرخ بنزین را مطرح کرد.

ارزش بازار "تپسی" می تواند فراتر از اعداد کنونی باشد

نوروزی در خصوص صنعت تاکسی‌های اینترنتی به بورس نیوز گفت: این صنعت نسبت به متغیر‌های موجود بسیار حساس است، اما دارای پتانسیل‌های فراوانی است. در پیش بینی‌های صورت گرفته در وجود مازاد، تا سال ۱۴۰۴ حدود پنجاه درصد از دارایی‌هایی جاری شرکت را، وجوه مازاد نقد در غالب وجه نقد و سرمایه گذاری کوتاه مدت در برخواهد گرفت؛ با توجه به این میزان وجه نقد در دسترس بالا که در صورت به ثمر نشستن مفروضات در دست شرکت خواهد بود و همچنین با توجه به پتانسیل بالای این صنعت، ارزش شرکت می‌تواند بسیار بیش از این مبالغ باشد.

"تپسی" پرواز می‌کند؟ / قیمت منطقی ۳۰ درصد پایین‌تر از ارزش برآوردی

علی نوروزی در خصوص قیمت نهایی ارزشگذاری انجام شده بیان کرد: با محاسباتی که انجام داده ام، ارزش شرکت با قیمتی ۳۰ درصد پایین‌تر از ارزشگذاری فعلی، یعنی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان محلی مناسب برای سرمایه گذاری است. اما در صورت استفاده از پتانسیل‌های موجود در صنعت و همچنین به عمل نشستن پیش بینی‌های درآمدی که در ارزشگذاری انجام شده است، ارزش بازار تپسی می‌تواند تا ۲۴۰۰ میلیارد تومان نیز مکانی ارزشمند باشد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
جلسه پرسش و پاسخ ورود تپسی به بازار سهام برگزار شد:

استارت تاکسی های "تپسی" جلوی فرابورس

سوپر اَپ
در اولین نشست خبری معرفی شرکت پیشگامان فناوری و دانش ارامیس مطرح شد:

سوپر اَپ "تپسی"، فرصتی برای ارائه خدمات جدید

ارسال نظر