بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
بیش از ۵۷ درصد واحدهای صنفی که در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت‌شده، صفر تومان تعیین شده است.
کد خبر : ۲۵۹۵۱۷

مالیات

بورس نیوز: بر اساس قانونی که دولت قبل چند سال اجرای آن را به تاخیر انداخت، در سال جاری با تهیه زیرساخت‌های جدید توسط سازمان امور مالیاتی، میزان فروش و گردش مالی واحد‌های صنفی به عنوان معیار محاسبه مالیات آن‌ها تعیین شده است. تا پیش از این، مالیات اصناف به روش‌های قدیمی همچون توافق مؤدی با ممیز مالیاتی تعیین می‌شد که هم امکان بروز فساد در آن بسیار زیاد بود و هم شیوه بسیار غیرشفاف بود و سبب فرار مالیاتی اصناف پردرآمدی مثل وکلا و پزشکان متخصص شده بود که ماهانه چند میلیارد تومان درآمد داشتند، اما هر سال به هنگام پرداخت مالیات، کمتر از یک کارگر یا کارمند، مالیات می‌پرداختند.

بر اساس آخرین آمار سازمان امور مالیاتی، تا سی و یکم خردادماه، نزدیک به یک میلیون و ۶۸۵ هزار واحد صنفی که مشمول استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای پرداخت مالیات عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند (تعیین مالیات مقطوع) هستند، درخواست‌های خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت کرده‌اند.

از این تعداد، مالیات ۹۶۷ هزار واحد صنفی صفر ثبت‌شده است یعنی بیش از ۵۷ درصد اصناف.

همچنین مالیات ۵۱۹ هزار واحد صنفی کمتر از ۵ میلیون تومان است. یعنی مجموعا ۸۸ درصد واحد‌های صنفی برای عملکرد سال گذشته خود، مالیات صفر یا کمتر از ۵ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

به‌علاوه، ۱۱۲ هزار واحد صنفی مالیاتی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان باید بپردازند و ۵۳ هزار واحد صنفی مالیات بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می‌پردازند.

تعداد واحد‌های صنفی که می‌بایست بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان مالیات بپردازند تنها ۱۵ هزار واحد صنفی است و نزدیک به ۱۷ هزار واحد هم باید مالیات بالاتر از ۳۰ میلیون تومان بپردازند که عمدتا شامل پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، آهن‌فروشان، نمایشگاه‌های اتومبیل و سایر اصناف پردرآمد هست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر