بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک ادعای واهی در جاده مخصوص

یک ادعای واهی در جاده مخصوص
تامین نقدینگی مورد نیاز برای تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور در کوتاه مدت تورم سنگینی به همراه خواهد داشت و امکان تامین این نقدینگی با شرایط اقتصادی و ارزی کشور ما فعلاً وجود ندارد.
کد خبر : ۲۵۹۶۱۳

وزیر صمت و یک ادعای واهی در جاده مخصوص

بورس نیوز:

وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز اعلام کرده اگر خودروسازان ۲ شیفت کار کنند، توان مونتاژ بیش از ۳ میلیون خودرو را خواهیم داشت.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تولید (یا مونتاژ) ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش است و توضیح داده نشده است که این نقدینگی از چه محلی قرار است تامین شود؟ در شرایطی که دوره تامین کالا در دنیا به حدود ۱۱ ماه رسیده، چطور قرار است خودروسازان ما قطعات مورد نیاز برای تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو را تامین کنند؟ با این شرایط نه فقط با ۲ شیفت کار کردن خودروسازان، که حتی با ۱۰ شیفت کار کردن خودروسازان هم نمی توان قطعات مورد نیاز برای تولید این تعداد خودرو را تامین کرد. با این تفاسیر آنچه توسط وزیر صمت ادعا شده، قابلیت تحقق نخواهد داشت.

وی افزود: فراموش نکنید که ما در شرایط تحریم قرار داریم و مقررات FATF را نیز نپذیرفته ایم. اگر متوسط ارزش هر خودرو را ۸ الی ۱۰ هزار دلار در نظر بگیریم، برای تولید ۳ میلیون خودرو حداقل به ۲.۵ میلیارد دلار نقدینگی نیاز خواهیم داشت.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: علاوه بر این، ادعای تولید خودرو ارزان قیمت برای اقشار ضعیف تر نیز ادعایی واهی و دست نیافتنی است. برای تولید خودروی ارزان قیمت هم باید خودرویی تولید کرد که هیچ یک از استانداردهای مورد نیاز خودرو را نداشته باشد و هم اینکه بتوان قطعات را در تیراژ بالای یک میلیون قطعه تولید کرد
تا قیمت تمام شده قطعات کاهش یابد. در کشوری که برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو، حدود ۱۶ مدل خودرو با ۶ نوع موتور مختلف تولید می‌شود، صحبت از تولید قطعات اقتصادی بی معنی است. تنها در شرایطی می توان خودروی اقتصادی تولید کرد که کل ۳ میلیون دستگاه خودروی تولیدی روی یک پلتفرم و حداکثر ۵ بدنه تولید شود و تازه قیمت تمام شده این خودرو هم حداقل ۸ هزار دلار و قیمت مصرف کننده حدود ۱۲ هزار دلار خواهد بود. وعده تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور همچون وعده تولید واکسن در داخل کشور است‌ در شرایطی که کل دنیا روی تولید ۳ نوع واکسن تمرکز کرده بودند در کشور ما انواع مختلفی از واکسن ها تولید شد که نیاز کشور به واکسن را هم تامین نکرد. تولید محصولی با تیراژ پایین به لحاظ اقتصادی هیچ اهمیت و ارزشی ندارد‌.

زاوه در خاتمه در مورد راهکار تامین نقدینگی مورد نیاز برای افزایش تیراژ تولید در صنعت خودرو به بورس نیوز گفت : تامین نقدینگی مورد نیاز برای تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور در کوتاه مدت تورم سنگینی به همراه خواهد داشت و معتقدم امکان تامین این نقدینگی با شرایط اقتصادی و ارزی کشور ما فعلاً وجود ندارد.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تصمیمات
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تصمیمات "صمت" فقط برای سرگرم کردن مردم است

شوک صبحگاهی از سمت
چرا عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شد؟

شوک صبحگاهی از سمت "صمت"

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!

ضرورت حمایت از تولید خودروهای سنگین در کشور
یک نماینده مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضرورت حمایت از تولید خودروهای سنگین در کشور

ارسال نظر