بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کمی بالاتر از حد پیش بینی شده است؛

افزایش نرخ تورم ترکیه به ۸۰ درصد

افزایش نرخ تورم ترکیه به ۸۰ درصد
موسسه آمار ترکیه امروز اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده ترکیه در ماه ژوئن نسبت به سال قبل نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافته که کمی بالاتر از پیش بینی اعلام شده و بالاترین سطح از سال ۱۹۹۸ بوده است.
کد خبر : ۲۵۹۹۵۵

افزایش نرخ تورم ترکیه به ۸۰ درصد

بورس نیوز: موسسه آمار ترکیه امروز اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده ترکیه در ماه ژوئن نسبت به سال قبل نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافته که کمی بالاتر از پیش بینی اعلام شده و بالاترین سطح از سال ۱۹۹۸ بوده است.



بر این اساس، شاخص قیمت مصرف کننده در بازار‌های این کشور در ماه گذشته میلادی، نسبت به ماه پیش از آن ۴.۹۵ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز ۷۸.۶۲ درصد افزایش یافته است.

گروه‌هایی که بیشترین تغییرات را در شاخص ایجاد کردند، بخش‌های حمل و نقل با ۱۲۳.۳۷ درصد افزایش، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی با ۹۳.۹۳ درصد افزایش، و مبلمان و لوازم خانگی با ۸۱.۱۴ درصد افزایش بودند.

افزایش قیمت‌ها یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ممکن است باعث شود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای دوره بعدی رای نیاورد.

گفتنی است، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از اردوغان رو به کاهش است. کاهش غیرمتعارف نرخ بهره که سال گذشته تحت فشار او انجام شد، عامل اصلی تورم ترکیه است.

دولت گفته است که مبارزه با تورم در برنامه جدید اقتصادی قرار خواهد گرفت. با این حال، اقتصاددانان معتقدند که تورم تا آخر سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین، افزایش قیمت انرژی و کاهش ارزش لیر دربرابر دلار بالا باقی می‌ماند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صادرات یک میلیارد دلاری ایران به ترکیه
در ماه‌های ژانویه تا مه ۲۰۲۲ رخ داد؛

صادرات یک میلیارد دلاری ایران به ترکیه

نرخ رسمی ۹ ارز ثابت ماند
با اعلام بانک مرکزی؛

نرخ رسمی ۹ ارز ثابت ماند

کاهش نرخ ۲۳ ارز
بانک مرکزی اعلام کرد؛

کاهش نرخ ۲۳ ارز

ارسال نظر