بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
محمد جواد اسدی، وکیل و مشاوره حقوقی بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نیاز بازار سرمایه به قانون برای برخورد با تخلفات

نیاز بازار سرمایه به قانون برای برخورد با تخلفات
کد خبر : ۲۵۹۹۸۷

بورس نیوز:

قانون بازار اوراق بهادار سال ها قبل تدوین شده و حالا به نظر می رسد بخش هایی از این قانون نیازمند بازنگری جدی است.

محمد جواد اسدی، وکیل و مشاوره حقوقی بازار سرمایه، در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: نکته بسیار مهم در مسائل حقوقی بازار سرمایه کشور ما این است که ما عملا « قانون » برخود با تخلفات در بازارسرمایه نداریم، بلکه آنچه که در کشور ما حاکم است « دستورالعمل های داخلی » است. ضمن این که دستورالعمل های داخلی تعریف دقیقی از موضوعات تخلف و شخص مجرم و همچنین جرائم نکرده است و بیشتر جنبه نَقلی دارد و اگر کسی هم اراده کند، می تواند این دستورالعمل ها را ابطال کند.
اسدی گفت: البته مواردی هم بوده است که کسی به دنبال ابطال دستورالعمل های بازار سرمایه نبوده است، اما دستورالعمل ها به دلیل نقص هایی که داشته اند و یا با بازار سرمایه کشورمان منطبق نبوده، باطل شده اند. در نتیجه دستورالعمل های سازمان بورس جنبه بازدارندگی ندارد.

این کارشناس حقوقی بازارسرمایه بیان داشت: یک علت این که این دستورالعمل ها بازدارنده نیست این است که، دستورالعمل ها کپی شده از سایر کشورها است و با خیلی از موضوعات بازار سرمایه کشورمان سازگاری و انطباق ندارد.

بازار سرمایه برای برخورد با تخلفات نیاز به قانون دارد

اسدی گفت: سازمان بورس برای این که از ابزارهای خود برای شناسایی و برخورد با متخلف استفاده کند ناکام می ماند، زیرا آن کسانی که متخلف واقعی هستند پشت صحنه هستند و سازمان بورس ابزاری ندارد تا با آن ها برخورد لازم را انجام داد.

وی افزود: نکته بعدی این است که اگر سازمان بورس در برخورد از تخلف ها اگر هم بتواند از ابزارهای خود استفاده کند، نمی تواند به موقع از این ابزارها بهره ببرد، یعنی بعد از این که جرم روی داد ممکن است یک سال طول بکشد تا متخلف را شناسایی و او را احضار و با او برخورد کند. همچنین جرایم که برای متخلف در نظر گرفته میشه بسیار پایین است در چنین مواردی نمی توان انتظار داشت که دستورالعمل های بازار سرمایه بازدارنده باشند زیرا مجرم اثر خود را بر بازار سرمایه وارد کرده و رفته است و احتمالا سازمان بورس دیگر دستش به مجرم نخواهد رسید.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: با توجه به تجربیات قبلی، دراین جا باید بگویم که روند رسیدگی به تخلفات در بازارسرمایه خوب است.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازگشت به ریل قانون؛ مهم ترین ضرورت سهام عدالت
در میزگرد بررسی چالش های سهام عدالت مطرح شد؛

بازگشت به ریل قانون؛ مهم ترین ضرورت سهام عدالت

حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سهام عدالت"، مغفول مانده بزرگ قانون بازار

نقدی بر ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

نقدی بر ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار

یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سازمان بورس" و توان سلب صلاحیت مدیرعامل "فارس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
"روند رسیدگی به تخلفات در بازارسرمایه خوب است." ؟؟؟؟؟
پس بالا داشتی قصه تعریف میکردی ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
این نیاز بشدت احساس می شود ، اکنون که بازار سرمایه از یک اهمیتی نسبی برخوردار گشته است ، حمایت از اعتبار بازار سرمایه در مقابل سایر رقبا و مدیریت برند هر یک از نمادها ، عامل حفظ ارزش باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و این مهم جز به برخورد قاطع و بدون تعارف با تخلفات محقق نمی شود ، بحثه منافع مردمه همانطور که دولت ادعا دارد بازارهای موازی حکم واسطه گری و قاچاق را دارد باید از این بازار بیشترین حمایتها را کند ، من حتی مثال میزنم شده طرف را اعدام کنند باید اینکار صورت بگیره تا متخلف نوعی پشت دستش را داغ کند دست به ابراز فعل ناهنجار کلام ناهنجار ، تمسخر به منافع عمومی در فضای بازار سرمایه بزند.
مرگ و ننگ بر این دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
سلام فرمانده.
چیزی از پس اندازم تو بورس باقی نمانده.