بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
وزیر نفت گفت:بر اساس این تفاهمنامه پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی با تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز با بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به ظرفیت پالایشگاهی اضافه می‌شود.
کد خبر : ۲۶۰۰۵۵

افزایش ظرفیت پالایشگاهی با تفاهمنامه ۱۰ میلیارد دلاری

بورس نیوز: جواد اوجی، وزیر نفت اظهار کرد: بر اساس این تفاهمنامه پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی با تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز با بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به ظرفیت پالایشگاهی اضافه می‌شود.



وی افزود: شرایطی در نظر گرفته می‌شود تا مردم هم در این پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند جدا از بانک‌ها و جدا از هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی این پروژه‌ها در بورس هم تعریف خواهد شد.

اوجی خاطرنشان کرد: با بهره برداری یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، محصولات فراورده نفتی افزایش می‌یابد و اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند.

وزیر نفت ادامه داد: در این بسته ۲۵ میلیارد دلاری با کمک دولت و سازمان برنامه و بودجه در حوزه پروژه‌های صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی تدوین شده است.

وی ادامه داد: طی یک ماه گذشته ۲۰ پروژه از پروژه‌های اولویت دار وزارت نفت در بخش تولید نفت، تولید گاز، امنیت انرژی، اقتصاد مقاومتی و صادرات و جلوگیری از خام فروشی تعریف و ۵ پروژه هم در این خصوص انتخاب شده است.

اوجی با اشاره به اینکه نخستین پروژه با امضای تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در میدان مشترک نفتی آزادگان انجام شد، گفت: با این پروژه تولید نفت در سال اول ۱۹۰ هزار بشکه، سال دوم به ۲۲۰ هزار بشکه و در سال سوم به ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که در نهایت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت همچنین گفت: هفته آینده هم امضای تفاهمنامه ۱۰میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در پروژه پتروپالایشگاهی شهید قاسم سلیمانی انجام می‌شود که مردم و سرمایه گذاران و بورس ورود می‌کنند.

اوجی افزود: سرمایه گذاری‌هایی که از اهداف دولت است می‌تواند از خام فروشی نفت جلوگیری کند و در کمک به اقتصاد هم می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

وی بیان کرد: با این سرمایه گذاری‌ها که مد نظر دولت است قطعا این نقدینگی سرگردان که امروز در سطح جامعه وجود دارد به سمت تولید کشیده می‌شود که در نتیجه مردم بهره آن را می‌بینند و هم امنیت انرژی در کشور حاصل می‌شود.

 اوجی گفت: دولت مردمی سیزدهم و وزارت نفت در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف از طریق قرارداد و تفاهم نامه سرمایه‌گذاری کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر