بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
عوارض و عواقب ولخرجی والدین برای فرزندان
والدین مسئولیت‌های زیادی را بر عهده دارند که بین تمام آن‌ها تربیت صحیح فرزندان بسیار مهم است.
کد خبر : ۲۶۰۰۷۰

عوارض و عواقب ولخرجی والدین برای فرزندانشان

بورس نیوز: والدین مسئولیت‌های زیادی را بر عهده دارند که بین تمام آن‌ها تربیت صحیح فرزندان بسیار مهم است. این مسئولیت بظاهر ساده، یعنی وظیفه تربیت فرزند با ارزش‌ها و اخلاقیات مناسب برای هر والدینی سخت‌ترین کار است برای همین در این بین اشتباهاتی رخ میدهد که اغلب آن‌ها نادانسته انجام می‌شود.

برای مثال به عنوان والدین، دوست دارید فرزند کوچک خود را همیشه شاد نگه دارید و لبخند روی صورت او برای شما ارزشمند است پس طبیعی است که بخواهید هرکاری برای دیدن لحظات شادی او انجام دهید که یکی از این کارها، خرید هر آنچه او می‌خواهد و ولخرجی است.

شاید ولخرجی کردن برای فرزندتان بتواند او را خوشحال کند، اما می‌تواند تأثیر منفی طولانی مدتی نیز روی او بگذارد. این کار شما به او فروتنی و مسئولیت پذیری را نمی‌آموزد بلکه عادت ولخرجی شما می‌تواند او را حریص و خودخواه کند. خرج کردن پول زیاد برای فرزندتان عوارض متعددی دارد که در ادامه این بخش از خانواده پلاس نمناک به آن‌ها خواهیم پرداخت.

کودک شما را حریص می‌کند

والدین اغلب می‌خواهند با فراهم کردن تمام خواسته‌های فرزندانشان موجب شادی آن‌ها شوند. ممکن است کودک شما یک اسباب بازی بخواهد و شما به راحتی به او بدهید. ممکن است فکر کنید که اگر پول دارید، چرا برای فرزندتان خرج نکنید. اما این می‌تواند در دراز مدت بسیار مضر باشد. ولخرجی شما با گذشت زمان فرزندتان را حریص و او را وابسته به این خرج کردن‌های پی در پی میکند چرا که خود را نیازمند چنین رفتاری میداند.

فرزندتان را خودخواه می‌کند

خودخواهی ویژگی است که همراه حرص به‌وجود می‌آید. به دست آوردن همه چیز بدون حتی درخواست، فرزند شما را خودخواه می‌کنددر نتیجه از به اشتراک گذاشتن هر چیزی با دیگران متنفر خواهد شد. رسیدگی بیش از حد موجب می‌شود که کودک شما خود محور و خودخواه باشد و هرگز یاد نخواهد گرفت که متواضع و متواضع بودن چیست.

قدرت روبرو شدن با نه را یاد نمیگیرد

وقتی همه چیز برایش فراهم است و به هیچ خواسته اش نه گفته نشده است پس شما به او یاد نداده اید که چگونه امتناع را بپذیرد. در حالت عادی اگر به خواسته‌های او نه بگویید، او بایستی سعی کند تا شما را برای بله گفتن راضی کند، اما وقتی والدین بیش از حد فرزندان خود را با چیز‌های مادی نوازش می‌کنند، پذیرش "نه" در جواب خواسته شان برای آن‌ها دشوار می‌شود. این وظیفه والدین است که به فرزندان خود بیاموزند که چگونه با پاسخ نه در مقابل خواسته هایشان روبرو شوند.

باعث می‌شود که او عصبی شود

اگر عادت به داشتن همه چیز داشته باشد پس برآورده نشدن آرزوی او احتمالاً باعث عصبانیتش خواهد شد، بنابراین لحظه‌ای که به خواسته‌اش نرسد، گریه می‌کند، فریاد می‌زند و رفتار‌های این چنینی را برای آزار شما در پیش میگیرد. اگر به ولخرجی شما عادت داشته باشد پس برای او غیرممکن است که این واقعیت را بپذیرد که نمی‌تواند به آنچه می‌خواهد برسد. او ممکن است عصبانی شود و شما را حتی در جمع خجالت زده کند و این یکی از عوارض جانبی ولخرجی است.


او ارزش پول را نخواهد دانست

یکی از عوارض خطرناک ولخرجی برای فرزند شما این است که، چون از سنین پایین عادت دارد با شما به عنوان یک منبع پول رفتار کند پس در نتیجه نه ارزش واقعی شما را میداند و نه ارزش واقعی پول را.

در وضعیتی که هر زمان که او چیزی می‌خواهد، شما آنجا هستید تا آرزویش را برآورده کنید، او بدون دانستن ارزش پول سخت به دست آمده بزرگ می‌شود. در این وضعیت از طرفی جایگاه شما را به درستی درک نخواهد کرد و در نهایت برای او پول هیچ ارزشی نخواهد داشت و در آینده لزومی برای تلاش با هدف بدست آوردن پول احساس نمیکند.

او هرگز راضی و قانع نخواهد بود

ولخرجی کردن برای کودک باعث می‌شود که او راضی بودن را یاد نگیرد. وقتی او بفهمد که به دست‌آورد هر آنچه می‌خواهد، برایش اینقدر آسان است، قطعا بیشتر و بیشتر درخواست میکند.

در ابتدا او یک ماشین اسباب بازی می‌خواهد و شما آن را برای او می‌گیرید. وقتی ببیند به راحتی می‌تواند آن را بدست آورد، چیز بزرگتری می‌خواهد و ادامه میدهد به این ترتیب فرزند شما هرگز یاد نخواهد گرفت که با چیز‌های کوچک قانع شود. این یک عارضه جانبی خطرناک از خرج کردن آزادانه برای فرزند شما است. فرزند شما هرگز متوجه نمی‌شود که چه زمانی از خواستن دست بردارد و چه زمانی بعد از رسیدن به خواسته اش احساس رضایت و قانع بودن را درک کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر