بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
پرداخت حدود ۷ هزار میلیارد تومان مالیات توافقی
مجموع مودیان حقیقی که از ۳۲ استان کشور در سال ۱۴۰۰ مالیات توافقی پرداخت کرده‌اند، حدود دو میلیون و هفتصد هزار شخص حقیقی بوده است؛ بنابراین طبق تبصره ماده ۱۰۰ این مودیان حدود ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات توافقی پرداخت کرده‌اند.
کد خبر : ۲۶۰۱۲۰

پرداخت حدود ۷ هزار میلیارد تومان مالیات توافقی

بورس نیوز: بر اساس گزارش‌های آماری مجموع مودیان حقیقی که از ۳۲ استان کشور در سال ۱۴۰۰ مالیات توافقی پرداخت کرده‌اند، حدود دو میلیون و هفتصد هزار شخص حقیقی بوده است؛ بنابراین طبق تبصره ماده ۱۰۰ این مودیان حدود ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات توافقی پرداخت کرده‌اند.

مجموع مالیاتی که این مودیان طبق تبصره ۱۰۰ و مالیات ابرازی (اظهارنامه‌های گروه اول و دوم و سوم) پرداخت کرده‌اند حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۳۲ درصدی نسبت به سال ۹۹ است.

لازم به ذکر است، کل مالیات توافقی سال ۹۹ حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، می‌توان گفت هر شخص حقیقی به طور متوسط حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ مالیات توافقی پرداخت کرده است.

استان تهران با ۶۵۰ هزار شخص حقیقی دارای بیشترین پرداخت‌کننده مالیات توافقی و استان ایلام و کهکیلویه وبویراحمد با حدود ۲۸ هزار نفر کمترین تعداد اشخاص حقیقی در پرداخت مالیات توافقی را دارند.

همچنین از نکات قابل توجه این گزارش تعدیل ۵۴ میلیاردی مالیات قابل وصول از محل تبصره ذیل ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است که مشمول ۷۴۴۱ نفر در سال ۱۴۰۰ شده است.

گفتنی است، دو صنفی که حساسیت‌های زیادی در خصوص عملکرد مالیاتی آن‌ها ایجاد شده بود دندانپزشکان و صنف طلا و جواهر بود که لازم به ذکر است، به طور متوسط هر دندانپزشک در سال ۹۹، حدود ۹.۵ میلیون تومان مالیات توافقی پرداخت کرده که در سال ۱۴۰۰، به حدود ۱۶.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

دندانپزشکان استان تهران با مالیاتی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان (مناطق شمالی شهر تهران با پرداخت عددی حدود ۲۳ میلیارد تومان) بیشترین سهم و استان خراسان جنوبی با ۶۵۰ میلیون تومان کمترین سهم از مالیات توافقی پرداخت شده را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد مالیات ابراز شده هر واحد طلافروشی در سال گذشته تنها حدود ۶ میلیون تومان بوده است که البته به نظر می‌رسد با برآورد‌های مختلف مالیات پرداخت شده توسط این دو صنف با انتظارات افکار عمومی فاصله داشته است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چگونگی محاسبه قانون مالیات‌بردرآمد اجاره
چه کسانی مالیات بر درآمد اجاره املاک می پردازند؟

چگونگی محاسبه قانون مالیات‌بردرآمد اجاره

دسترسی کشور به بانک اطلاعاتی جامع با سامانه مودیان
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس گفت:

دسترسی کشور به بانک اطلاعاتی جامع با سامانه مودیان

ارسال نظر