بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
از کل ارزش واردات کالاهای اساسی؛

سهم ۱۴ درصدی دارو از واردات کالای اساسی

سهم ۱۴ درصدی دارو از واردات کالای اساسی
دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با بیش از ۶۳۴ میلیون دلار، سومین کالای اساسی وارداتی ایران است.
کد خبر : ۲۶۰۳۱۴

سهم ۱۴ درصدی دارو از واردات کالای اساسی

بورس نیوز: از اردیبهشت سال جاری، دولت با مجوزی که از مجلس در قانون بودجه در اختیار داشت، به اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها ورود کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالا‌های اساسی را برداشت. این ارز به هفت قلم کالا اختصاص پیدا می‌کرد که بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز جزئی از آن بود. بعد از آنکه در ماه‌های اخیر ارز ترجیحی از واردات کالا (گندم، جو ذرت، سویا، روغن و دانه‌های روغنی) حذف شد، این روز‌ها بحث تغییر ارز دارو مطرح است.

وضعیت واردات دارو در تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در سه ماه ابتدایی امسال، ۵.۹ میلیون تن به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد دلار کالای اساسی در ۲۵ گروه (شامل ارز ترجیحی و نیمایی) وارد ایران شده است که از این میزان سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به ۴.۱ هزار تن به ارزش بیش از ۶۳۴ میلیون دلار می‌رسد.

بر این اساس سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی از کل ارزش واردات کالا‌های اساسی ۱۴ درصد بوده است. این اقلام همواره در بین کالا‌های اساسی، اگرچه وزن قابل توجهی را به خود اختصاص نداده است، ولی از لحاظ ارزش سهم زیادی داشته؛ به طوری که در سه ماه ابتدایی امسال در بین ۲۵ گروه کالای اساسی بعد از گندم و ذرت، سومین کالای وارداتی بوده است.

همچنین در سال گذشته (۱۴۰۰) ارزش کل کالا‌های اساسی وارداتی در ۲۵ گروه کالایی بیش از ۳۰ میلیون تن به ارزش ۱۹.۶ میلیارد دلار بود که سهم هفت قلم کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار می‌رسید. از این میزان، سهم دارو، تجهیزات وملزومات پزشکی ۲۲.۲ هزار تن به ارزش بالغ ۲.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۱۳۹۹ از لحاظ وزن ۴۵ درصد و ارزش ۵۸ درصد افزایش داشت.

در حالی با حذف ارز ترجیحی واردات دارو، نرخ تامین ارز آن برای واردکننده از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه نیما که در حال حاضر بیش از ۲۵هزار تومان است، تغییر خواهد کرد که دولت وعده عدم تغییر قیمت دارو برای مصرف‌کننده نهایی را داده است و این موضوع مورد تاکید رئیس‌جمهور قرار دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر