بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

منبع اصلی درآمد پایدار دولت باید مالیات باشد

منبع اصلی درآمد پایدار دولت باید مالیات باشد
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: منبع اصلی درآمد پایدار دولت باید مالیات باشد، نه اینکه از منابعی مانند فروش نفت، گاز و... که به آیندگان هم تعلق دارد، استفاده کنیم. اصلاح نظام مالیات گیری باید در دستور کار قرار بگیرد تا از عواید آن برای اداره کشور استفاده شود.
کد خبر : ۲۶۰۶۱۳

منبع اصلی درآمد پایدار دولت باید مالیات باشد

بورس نیوز: حسن نوروزی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص مزایای راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، اظهار کرد: در وهله نخست ما باید نظام مالیاتی‌ای در اختیار داشته باشیم که از بهترین، خبره‌ترین، عالم‌ترین، حقوق‌دان‌ترین و مومن‌ترین نیرو‌ها بهره‌مند باشد. باید نیرو‌هایی را جذب کنیم که تحصیلاتشان در زمینه حسابداری، حقوق و دیگر رشته‌های موردنیاز در سازمان مالیاتی کشور باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در نظام مالیاتی کشور با یک جریان در هم ریخته روبرو هستیم که باید سامان داده شود. مثلاً در ابتدا به صورت شفاف مسائل را به اطلاع مودیان نمی‌رسانیم و بعد آن‌ها را جریمه می‌کنیم. عدالت در نظام مالیات گیری کشور وجود ندارد. از برخی مودیان مالیات اخذ نمی‌شود و برخی ده برابر مالیات می‌دهند و عده‌ای فرار مالیاتی دارند.

نوروزی تاکید کرد: برای رفع این مشکلات نیاز است نظام مالیاتی ایران یک اصلاح اساسی را تجربه کند و با بهره‌گیری از افراد متخصص و کاربلد به سمت اخذ مالیات عادلانه گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: باید طوری نظام مالیاتی کشور سامان بیاید که افراد برای دادن مالیات انگیزه داشته باشند و خودخواسته مالیاتشان را پرداخت کنند. الان برخی افراد که می‌توانند ارتباطاتی برقرار کنند و از دادن مالیات طفره می‌روند و افرادی که ارتباطاتی ندارند، مالیات می‌دهند. این شرایط باعث می‌شود که مردم دیدگاه بدی نسبت به مالیات دهی داشته باشند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه باید با سامان دادن نظام مالیاتی، شرایط را بهبود بخشیم، گفت: تاکنون از تولیدکننده مالیات اخذ کرده‌ایم که این صحیحی نیست. باید خریدار نهایی مالیات بپردازد. مالیات گیری از تولیدکنندگان به تعطیلی کارخانه‌ها منجر می‌شود و شکوفایی اقتصادی در کشور از بین می‌رود.

نوروزی افزود: به طور مثال در ارتباط با کالایی مثل مبل، ما نباید از پارچه‌فروش، چوب بر یا کارخانه تولیدکننده مالیات بگیریم، بلکه مالیات را باید فروشنده به‌عنوان بهره‌بردار نهایی بپردازد.

وی بیان کرد: سامانه مودیان می‌تواند در این زمینه به کمک ما بیاید. نظر ما این است که نباید از مراجع مختلف مالیات بگیریم، بلکه با اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مودیان فقط فروشنده مالیات بپردازد. همچنین از طریق اشراف این سامانه به اطلاعات مودیان می‌توانیم نظام مالیاتی را عادلانه‌تر کنیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: باید کاری کنیم که تولیدکننده و صنعتگرمان تقویت شود، نه اینکه با مالیات گیری ناعادلانه و نادرست مانند ممیز محوری تولیدکننده را فلج کنیم. مالیات باید در مرحله آخر و در قسمت فروش اخذ شود. مردم باید به‌عنوان استفاده‌کنندگان نهایی مالیات بپردازند.

نوروزی بیان کرد: سامانه مودیان به‌خاطر دسترسی به اطلاعات مودیان بستری برای اخذ هوشمند و درست مالیات فراهم می‌کند و می‌توانیم با کار‌های واسطه‌ای و مخرب در اقتصاد نیز مقابله کنیم. اخذ مالیات از تولیدکنندگان علاوه بر اینکه برای آن‌ها مشکل به وجود می‌آورد و کشور را از رونق اقتصادی دور می‌کند، سبب گرانی کالا‌ها نیز می‌شود.

وی در پایان گفت: منبع اصلی درآمد پایدار دولت باید مالیات باشد، نه اینکه از منابعی مانند فروش نفت، گاز و... که به آیندگان هم تعلق دارد، استفاده کنیم. اصلاح نظام مالیات گیری باید در دستور کار قرار بگیرد تا از عواید آن برای اداره کشور استفاده شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۴۷ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی
رئیس سازمان امور مالیاتی عنوان کرد:

رشد ۴۷ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی

اصلاح قانون بانک مرکزی درنوبت دستور صحن علنی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

اصلاح قانون بانک مرکزی درنوبت دستور صحن علنی

مالیات ۳۴ میلیارد تومانی انواع خودرو‌های سواری
براساس عملکرد درآمدهای مالیاتی در سه ماه؛

مالیات ۳۴ میلیارد تومانی انواع خودرو‌های سواری

جبران ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی
توسط دولت سیزدهم انجام می شود؛

جبران ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی

ارسال نظر