بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
افزایش شفافیت و جلوگیری از تخلفات در بازار سهام با شروع پروژه
بدین ترتیب اگر شخصی سهامدار حرفه ای محسوب شود، معاملات شفافی داشته و سایر سهامداران با دنبال کردن معاملات وی میتوانند رفتار حرفه ای تری داشته باشد.
کد خبر : ۲۶۰۶۴۸

ایجاد رانت برای سهامداران حرفه ای، ممنوع!

بورس نیوز: برای اینکه یک فرد به عنوان سرمایه گذار حرفه ای محسوب شود ، حداقل بایستی یکی از ویژگی های زیر را داشته باشد.

در خصوص اشخاص حقیقی احراز حداقل یکی از شرایط زیر ضروری است:

فردی که مانده حساب یا ارزش ریالی پرتفوی وی طی ۶ ماه اخیر در انتهای هر ماه مساوی یا بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد.

فردی که در ۶ ماه اخیر، ماهانه به میزان حداقل ۲۰ میلیارد ریال مجموع ارزش معاملات انجام شده در سمت خرید و فروش وی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران باشد.

فردی که دارای یکی از مدارک علمی شامل تحلیلگر مالی خبره (CFA)، حسابرسان داخلی (CIA)، حسابداری رسمی مدیریت (CMA)، مدیریت ریسک مالی (FRM)، اصول بازار سرمایه، تحلیلگری، مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار باشد. سابقه عضویت در هیات مدیره نهاد‌های مالی داشته باشد. در یک سال گذشته جمع ارزش اعمال قرارداد‌های معامله شده، غیر از اوراق اختیار فروش تبعی وی در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران حداقل معادل ۱۰ میلیارد ریال باشد. سبد‌ها با دارایی تحت مدیریت (AUM) بیش از ۱۰ میلیارد ریال.کارکنان ارکان بازار سرمایه با حداقل یک سال سابقه بیمه (سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه)


اشخاص حقوقی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، سرمایه گذار حرفه‌ای محسوب می‌شوند:

بانک، بیمه و تمامی نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان شامل شرکت‌های سبدگردان، کارگزاری، تامین سرمایه، پردازش اطلاعات مالی، مشاور سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا قابل معامله، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های جسورانه (VC)، صندوق‌های خصوصی (PE)، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های لیزینگ، شرکت‌های واسطه‌گری مالی و شرکت‌های پذیرفته شده در یکی از بازار‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران

اشخاصی که حداقل حقوق صاحبان سهام سه سال آخر آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

اشخاصی که میانگین ارزش پرتفوی سه سال آخر آن‌ها (براساس ارزش پرتفوی انتهای هر ماه) بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

اشخاصی که گردش حساب بانکی آن‌ها طی ۶ ماه اخیر به ازای هر ماه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

سبد‌ها با دارایی تحت مدیریت (AUM) بیش از ۱۰ میلیارد ریال.
ظاهرا فعلا فقط یکی از کارگزاری‌ها سهامداران حرفه‌ای را تعریف و طبقه بندی کرده و سایر کارگزاری‌ها هم به دنبال تجمیع اطلاعات مشتریان و مشخص کردن سهامداران حرفه‌ای هستند.


مهدی افنانی، عضو هیئت مدیره شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مدلی که برای سهامداران حرفه ای تعریف شده، در مجموع مدل خوبی است؛ اما در خارج از کشور ما معمولاً این طور مرسوم است که سهامداران حرفه ای تعریف و شناسایی شده و کارگزاری ها به سهامداران حرفه ای امکاناتی همچون تخفیف کارمزد یا تسهیلات خرید اعتباری میدهند تا معامله کنند و سایر سهامداران و سرمایه‌گذاران، سهامداران حرفه ایی را دنبال کرده و باعث می‌شوند بازار سرمایه در جهت حرفه ای تری حرکت کند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب اگر شخصی سهامدار حرفه ای محسوب شود، معاملات شفافی داشته و سایر سهامداران با دنبال کردن معاملات وی می توانند رفتار حرفه ای تری داشته باشند. مزیت این اقدام این است که سهامداران حرفه‌ای معاملات شفافی دارند و وضعیت فعلی که شاید هر شخصی ادعای حرفه‌ای بودن کرده و سوء استفاده هایی در بازار سرمایه صورت بگیرد، جلوگیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در پاسخ به این سوال که "آیا شفاف شدن معاملات سهامداران حرفه ای ممکن است موجب افزایش رقابت منفی بین کارگزاری‌ها شود یا نه" گفت: در حال حاضر هم رقابت منفی بین کارگزاری ها در مورد سهامدارانی که پرتفوی بزرگ دارند وجود دارد و کارگزاری های مختلف با پیشنهاداتی مثل اعطای تسهیلات بیشتر تلاش میکنند تا برخی سهامداران را جذب کنند. شفاف شدن اطلاعات مربوط به سهامداران حرفه ای تاثیر چندانی در رقابت بین کارگزاری‌ها نخواهد داشت و فقط آنچه در حال حاضر غیرشفاف انجام میشود، شفاف تر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
زیان سنگین بازار سرمایه از وعده هایی که عملی نشدند
بهمن فلاح در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیان سنگین بازار سرمایه از وعده هایی که عملی نشدند

تکرار رانت‌های سال ۹۷ با بازگشت بورس کالا به وزارت صمت
حمزه قوچی فرد کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تکرار رانت‌های سال ۹۷ با بازگشت بورس کالا به وزارت صمت

سیاست اشتباه وزارت صمت در مداخله در بورس کالا
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیاست اشتباه وزارت صمت در مداخله در بورس کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
اینها حرفه سپاه قدرت مبارزه با تهدیدات دشمن را ندارد سرمایه ملت را طی سه سال بهم زده و از ملت تلافی می کند حیفه اون گوشت ها و مرغ هایی که خونه اشان می برند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
اینم یهبازی جدید برای دوشیدن مردم از همه جا بی خبره. لعنت به هر چی بورسه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
اینم یهبازی جدید برای دوشیدن مردم از همه جا بی خبره. لعنت به هر چی بورسه!