بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
متوسط نرخ تورم در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۲ رقمی شده است؛

افزایش نرخ تورم در کشورهای صنعتی

افزایش نرخ تورم در کشورهای صنعتی
همه اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به‌جز آلمان، ژاپن و هلند در ماه ژوئن با افزایش نرخ تورم مواجه شده‌اند. یک‌سوم اعضای این سازمان تورم دو رقمی داشته‌اند.
کد خبر : ۲۶۱۰۶۶

افزایش نرخ تورم در کشورهای صنعتی+بورس نیوز

بورس نیوز:

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که عمده اعضای آن کشور‌های صنعتی جهان هستند نشان می‌دهد متوسط نرخ تورم در این سازمان در ماه ژوئن دو رقمی شده و به ۱۰.۳ درصد رسیده است. در ماه پیش از آن نرخ تورم در این سازمان ۹.۷ درصد اعلام شده بود.

افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت عامل اصلی ثبت تورم دو رقمی در ماه ژوئن در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بوده است. رشد تورم در این ماه شدیدترین افزایش نرخ تورم در این سازمان از ژوئن ۱۹۸۸ به این سو بوده است.

بر اساس این گزارش قیمت مواد غذایی از ۱۲.۶ درصد در ماه می‌میلادی به ۱۳.۳ درصد در ماه ژوئن افزایش یافت که بالاترین رشد قیمت این مواد از سال ۱۹۷۵ به این سو بوده است.

قیمت حامل‌های انرژی هم به رشد خود ادامه داد و تورم سالانه ۴۰.۷ درصدی را در ماه ژوئن تجربه کرد. نرخ تورم سالانه سوخت در ماه می ۳۵.۴ درصد گزارش شده بود.

نرخ تورم سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در ماه ژوئن به استثنای غذا و سوخت نیز بالغ بر ۶.۷ درصد بوده است. در ماه پیش از آن، این رقم ۶.۴ درصد اعلام شده بود.

این گزارش افزود همه اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به‌جز آلمان، ژاپن و هلند در ماه ژوئن با افزایش نرخ تورم مواجه شده‌اند. یک‌سوم اعضای این سازمان تورم دو رقمی داشته‌اند. ترکیه با نرخ تورم ۷۸.۶ درصدی بالاترین نرخ تورم و ژاپن با تورم ۲.۴ درصدی پایین‌ترین نرخ تورم در میان این کشور‌ها را ثبت کرده‌اند.

نرخ تورم برخی اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در ماه ژوئن عبارت است از: آمریکا ۹.۱ درصد، استرالیا ۶.۱ درصد، اتریش ۸.۷ درصد، کانادا ۸.۱ درصد، بلژیک ۹.۶ درصد، آلمان ۲.۱ درصد، فرانسه ۵.۸ درصد، اسپانیا ۱۰.۲ درصد، یونان ۱۲.۱ درصد، مجارستان ۱۱.۷ درصد، ایرلند ۹.۱ درصد، لتونی ۱۹.۳ درصد، لیتوانی ۲۱ درصد، لهستان ۱۵.۵ درصد، هلند ۸.۶ درصد، اسلواکی ۱۳.۳ درصد، سوئد ۸.۷ درصد، انگلیس ۸.۲ درصد، ایسلند ۸.۸ درصد و استونی ۲۱.۸ درصد.

این گزارش متوسط نرخ تورم هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت را نیز ۷.۹ درصد در ماه ژوئن اعلام کرده است که این رقم نسبت به تورم ۷.۵ درصدی در ماه می‌افزایش داشته است. البته نرخ تورم این گروه منهای غذا و سوخت ۴.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش داشته است. ایتالیا با ۱.۱ درصد و فرانسه با ۰.۶ درصد بیشترین رشد نرخ تورم را در این ماه داشته‌اند.

بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم در گروه ۲۰ نیز در ماه ژوئن به ۹.۲ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم این گروه در ماه قبل ۸.۹ درصد اعلام شده بود. همه اعضای این گروه به‌جز هند با افزایش قابل توجه نرخ تورم در ماه ژوئن مواجه شده‌اند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حذف ارز ترجیحی باید اجرا می شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

حذف ارز ترجیحی باید اجرا می شد

تاثیر مثبت نرخ تورم و دلار بر بازار سرمایه
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا گفت:

تاثیر مثبت نرخ تورم و دلار بر بازار سرمایه

ارسال نظر