بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
۵ خبره در خصوص ریزش ادامه دار بازار سهام پاسخ می دهند

مهمترین دلیل سقوط بازار سرمایه در مرداد دو سال پیش چه بود؟

مهمترین دلیل سقوط بازار سرمایه در مرداد دو سال پیش چه بود؟
دو سال از سقوط تاریخی بورس تهران می گذرد. در این دو سال، ضرر و زیان هنگفتی نصیب سهامداران شده و با احتساب ریزش سنگین قیمت سهام و همینطور تورم این مدت، بعید است که آنچه بر سر فعالان بازار سرمایه آمده، به راحتی جبران شود.
کد خبر : ۲۶۱۱۶۲

ناقص

دو سال از سقوط تاریخی بورس تهران می گذرد. در این دو سال، ضرر و زیان هنگفتی نصیب سهامداران شده و با احتساب ریزش سنگین قیمت سهام و همینطور تورم این مدت، بعید است که آنچه بر سر فعالان بازار سرمایه آمده، به راحتی جبران شود.

نگاهی به آنچه در سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه گذشت 
اما مهمترین دلیل سقوط تاریخی بازار سرمایه چه بود؟ نظر کارشناسان بازار سرمایه در این مورد چیست؟

علیرضا قدرتی رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا:

مهمترین مسئله ای که در چند سال گذشته دامنگیر بازار سرمایه ما شده و بازار سرمایه که در روند صعودی و چه در روند نزولی از حالت طبیعی خارج کرده، دخالت های بیرونی در این بازار بوده است. بررسی وضعیت بازار سرمایه در سال های گذشته نشان می‌دهد مهمترین عامل ایجاد بحران در بازار سرمایه در این سال ها، دولت ها بوده اند. دولت در سال ۹۹، با دعوت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس، تقاضای غیر واقعی در این بازار ایجاد کرد و بعد هم از همین محل، تامین مالی کرد. البته که عوامل دیگری هم در سقوط بازار سرمایه در آن مقطع اثرگذار بود، اما مداخله های بیرونی مهمترین علت ریزش بازار سرمایه بود. مثلا عدم صدور مجوز تاسیس سبدگردان ها و صندوق های سرمایه گذاری متناسب با ورود سرمایه گذاران جدید در آن مقطع هم در مشکلات این بازار بی تاثیر نبود.
در فرهنگ دولتمردان و مدیران کشور ما هنوز سازوکار از سهامداری به رسمیت شناخته نشده است. سهامداران حق مالکیت دارند اما مدیریت به سهامداران داده نشده است. مدیران شرکت های بزرگ بازار سرمایه توسط دولت تعیین می شود و قیمت گذاری محصولات این شرکت ها هم با مداخله دولت صورت می گیرد و... بعید است که در کوتاه مدت تغییری در این نگرش صورت بگیرد.

علی سامانی فرد دبیر کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

دولت در سال ۹۹ به سفره متنعمی(بازار سرمایه) رسیده بود که برکات فراوانی هم بر آن سرازیر بود، اما نتوانست این فرصت و موقعیت را به درستی مدیریت کند. دولت آن زمان با وجود هشدارهایی که فروردین ماه ۹۹ به دولت داده بودیم، در مورد بازار سرمایه بسیار شتابزده عمل کرد. اما زمانی که نامه هشدارآمیز ۲۵ اقتصاددان مطرح شد، دولت نگران شد و همانطور که در دعوت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس، شتابزده و بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم عمل کرده بود، در اصلاح بازار سرمایه هم شتابزده عمل کرد. از آنجا به بعد، هر اقدامی که در راستای جبران اشتباهات دولت در قبال بازار سرمایه صورت گرفت، اشتباه بزرگتری را رقم زد. اشخاصی که تا قبل از آن مردم را به سرمایه گذاری در بورس فرا می خواندند، شروع به اظهارنظرهای تخصصی در مورد بازار سرمایه کردند؛ بی آنکه سواد و تخصص کافی در این مورد را داشته باشند و همین موضوع به بی اعتمادی مردم دامن زد. (اظهار نظر در مورد شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی برای همیشه در تاریخ بازار سرمایه ما ثبت شده است!) تغییر چند باره رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازه زمانی کمتر از دو سال هم لطمه دیگری بر اعتماد مردم زد. وضع مکرر قوانین
و مقررات در بازار سرمایه هم تیر دیگری بر پیکره نحیف اعتماد در این بازار بود.
در مجموع می‌توان گفت شتابزدگی تیم اقتصادی آقای روحانی در برخورد با معضل بازار سرمایه، مهمترین دلیل مشکلات بازار سرمایه در سال ۹۹ بود. از سوی دیگر عده‌ای هم سوار بر موج شدند و از شرایطی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه ما شکل گرفته بود، سوء استفاده کردند و با خروج حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از این بازار به مشکلات این بازار دامن زدند و در نهایت شرایطی فراهم شد تا از ۱۹ مرداد به قول برخی دوستان به عنوان دومین سالگرد کشتار دسته جمعی سرمایه گذاران در بورس تهران یاد کنیم.

عظیم ثابت رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز:

به نظر می رسد در آن مقطع زیرساخت‌های کافی برای ورود مردمی که آشنایی کافی با قواعد سرمایه‌گذاری در این بازار را نداشتند، وجود نداشت. در سال ۹۹ مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه دچار تغییرات بسیار محسوسی شد و به یکباره سرمایه گذاران خرد و کم‌تجربه وارد این بازار شدند؛ حال آنکه عرضه‌های کافی برای پاسخ دادن به نیاز این سرمایه‌گذاران جدید در این بازار صورت نگرفت. در نتیجه قیمت سهم ها به صورت حبابی رشد کرد و P/E بازار سرمایه غیرمنطقی بالا رفت و در نهایت سرمایه‌گذاران تازه واردی که اوایل سال ۹۹ وارد این بازار شده بودند، بیش از سایرین متحمل ضرر و زیان شدند. البته که مکانیزم آزادسازی سهام عدالت در آن مقطع هم در اتفاقات در ریزش تاریخی بورس تهران بی تاثیر نبود.
امیدوارم از اتفاقات دو سال اخیر، درس بگیریم و تلاش شود از تکرار آنچه در این مدت بر بازار گذشت، جلوگیری شود. تقویت فرهنگ سرمایه گذاری در بورس در کنار توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار از مهم‌ترین راهکارهایی است که از تکرار اتفاقات ناگوار سال ۹۹ جلوگیری خواهد کرد.

فردین آقابزرگی مدیرعامل شرکت سبدگردان نیکان:

بی‌سابقه‌ترین فراخوان سرمایه گذاری مستقیم در بورس و همینطور سیاست گذاری برای تغییر قابل توجه و کاهش نرخ بهره بین بانکی به پایین ترین حد خود به منظور جبران کسری بودجه، مهمترین علل مشکلاتی بودند که در سال ۹۹ در بازار سرمایه شاهد آن بودیم.
تاثیر پذیری از جهش نرخ ارز در سال ۹۷ و ۹۸ نیز توجه سرمایه گذاران را به بازار سرمایه جلب کرده بود. (تاثیر تورم دو سال اخیر را هم در آینده در بازار سرمایه مشاهده خواهیم کرد)

عباس آرگون نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

رشد بازار سرمایه در آن بازه زمانی واقعی نبود و هر رشد غیر واقعی، افت هم به همراه خواهد داشت. دعوت دولت از مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار و نیز سازوکار و هیجان موجود در بازار سرمایه و صف نشینی ها و همینطور تورمی که بازار سرمایه را جذاب تر کرده بود، عمده دلایل رشد بازار سرمایه بود. مجموعه ای از عوامل در آن مقطع دست به دست هم داد تا بازار سرمایه غیر منطقی رشد کند و بعد از آن هم به دنبال عدم حمایت دولت از بازار سرمایه و تشدید بی اعتمادی ها، خروج هیجانی ورود سرمایه گذاران کم تجربه در کنار برخی مداخله ها در این بازار از جمله قیمت گذاری دستوری و ابهام بر سر نتیجه مذاکرات و نرخ ارز و خوراک و برق و... ریزش غیر طبیعی بازار سرمایه را به همراه داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شرط ترکیدن حباب قیمت ها در بازار مسکن چیست
نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

شرط ترکیدن حباب قیمت ها در بازار مسکن چیست

ترسیم نقشه طلا تا پایان سال
یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز به بررسی وضعیت طلا پرداخت:

ترسیم نقشه طلا تا پایان سال

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
دزدی اقایان
احمد آرش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
سلام
میشه شکایت کرد
تمام پولم رفت
حسین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
از دل و جان برای بستری دردناک خامنه‌ای و روحانی و دژپسند و مخبر و....هر روز سر نماز به درگاه خداوند متعال دعا ها میکنیم...دیروزود دارد اما.....
امیری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
قیمت اپارتمان در فاز ۱۱ پردیس طی ۲ سال اخیر ۲۰ برابر شده این حباب ندارد ولی سهم ۳۲۰۰ تومانی مخابرات و....حباب داشته است سرمایه مردم را بی ارزش و نابود کردند
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
بورس ایران ..محسوب میش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹
باید معاملات اولگوریتمی و رباط خاموش شود علت سقوط بورس بی عرضه بودن رییس بورس است عشقی باید استعفا ء بدهد لکه ننک در تاریخ بورس کشور است عشفی بی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
استعفاء عشقی بی عرضه را خواهانیم اهاایه بازار سرمایه تمام
رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
دوباره داره حباب تشکیل میشه!!!!!
شهروند باز نشسته
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۴
اگا هانه مردم را فریب دادن هنر نیست ما بندگان خداوند مهربان هستیم با هزار امید به دعوت مسولان لبیک گفتیم البته براوردن آرزو های چندین دهه در این مرز وبوم که همیشه درگیر جنگ واختلاس وغیره بوده کم اثر نبوده حالا ببین تو وامثال تو مکر کردید ولی بدانید مکر خدا قوی تر است روزی می رسد تاوان این گناه خیلی بزرگ است دو سال تمام کار ما شده آه وناله وهیچ یاوری بجز خدا نداریم این ظلم به زیر دست است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
خدا لعنت کنه شما رو
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
با توجه به اظهار نظر کارشناسان و دعوت مسئولین سال۹۹ و وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری به عرض برسانم که به کل سرمایه های مردم چه اندک و چه عمده نابودشده و علاوه بر اینکه مردم حتی وام ازدواج هم گرفتن که حداقل از تورم جانمونند و این مسئولین برا بقاءخود نابود کردند زندگیها را از هم پاشوندند از ترس اینکه مبادا کسی بخواد سرمایه اش را از بورس خارج کنه والان به ته مانده سرمایه مردم که مردم احتیاج دارند بعد از دوسال امورات زندگی شون را طی کنند بازهم با ۸۰الی۹۰درصد ضرر دارند از شون خرید میشه واقعا این دولت که اینقدر ادعا می کرد اولویت اول من بورس هست ای کاش به قیمت های ۹۷و۹۸هم قانع بود و دیگه کاری کرده اند که افرادی که سال ۹۷و۹۸هم وارد بازار سرمایه شدند الان تو ضرر رفته اند و خالی از لطف نمونه الان حدود ۵۰میلیون بورسی داریم که حتی سهام عدالت را هم که این همه سال داده شده بود در این دو دولت نابود کردند و اگر این دولت ادعائی بر این این که کاری برای مردم انجام داده نداشت بهتر بود تا این همه دروغ تحویل مردم بدهند ودر اخر با اطلاعاتی از مردم در بازار سرمایه دارم و هرچه تلاش کردند به جز وعده ای دروغین هیچ اثری نداشت فعلا مردم صبر کردند تا به وقت انتخابات از خجالتشون درمیاند چون دیگه مردم به هیچ کس اعتماد ندارند
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
با توجه به اظهار نظر کارشناسان و دعوت مسئولین سال۹۹ و وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری به عرض برسانم که به کل سرمایه های مردم چه اندک و چه عمده نابودشده و علاوه بر اینکه مردم حتی وام ازدواج هم گرفتن که حداقل از تورم جانمونند و این مسئولین برا بقاءخود نابود کردند زندگیها را از هم پاشوندند از ترس اینکه مبادا کسی بخواد سرمایه اش را از بورس خارج کنه والان به ته مانده سرمایه مردم که مردم احتیاج دارند بعد از دوسال امورات زندگی شون را طی کنند بازهم با ۸۰الی۹۰درصد ضرر دارند از شون خرید میشه واقعا این دولت که اینقدر ادعا می کرد اولویت اول من بورس هست ای کاش به قیمت های ۹۷و۹۸هم قانع بود و دیگه کاری کرده اند که افرادی که سال ۹۷و۹۸هم وارد بازار سرمایه شدند الان تو ضرر رفته اند و خالی از لطف نمونه الان حدود ۵۰میلیون بورسی داریم که حتی سهام عدالت را هم که این همه سال داده شده بود در این دو دولت نابود کردند و اگر این دولت ادعائی بر این این که کاری برای مردم انجام داده نداشت بهتر بود تا این همه دروغ تحویل مردم بدهند ودر اخر با اطلاعاتی از مردم در بازار سرمایه دارم و هرچه تلاش کردند به جز وعده ای دروغین هیچ اثری نداشت فعلا مردم صبر کردند تا به وقت انتخابات از خجالتشون درمیاند چون دیگه مردم به هیچ کس اعتماد ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
به نظر میرسه کلیه کارشناسان حوزه بورس به موضوع مهمی که از سال 99 به امروز موجب سقوط و ریزش قیمت سهام شرکت ها شد اشاره ای نمیکنند! یا نمیخواهند به ابعاد فاجعه نشتی اطلاعات سهامداران زیر یک درصدی شرکت ها توسط بازیگران سهمهای شرکت ها اشاره داشته باشند؟ بازیگرانی که دسترسی به اطلاعات تعداد سهمهای حقیقی ها و حقوقی های زیر یک درصدی شرکت ها دارند و به وسیله همان نشتی اطلاعات روندها را به پروژه تبدیل میکنند و سود و منافع سرشاری نصیب بازیگران میشه.